Para

Kovács Imre: Én

  • 2000. október 5.

Egotrip

Ládákkal meg zsákokkal jönnek, mert jönnek, ha idő van, rakjuk el télire az abrakot, még kivisszük utoljára a kutyát, aztán átállítjuk magunkat a májusra, lelassítjuk szívverésünket, lemondjuk a telefon-előfizetést, mint mindig, ha október van, annak is a dereka - az öregek országában.
Ládákkal meg zsákokkal jönnek, mert jönnek, ha idő van, rakjuk el télire az abrakot, még kivisszük utoljára a kutyát, aztán átállítjuk magunkat a májusra, lelassítjuk szívverésünket, lemondjuk a telefon-előfizetést, mint mindig, ha október van, annak is a dereka - az öregek országában.

96 éves vagyok, fokhagymából is csak az aprót veszem, a télállót, bár nehezebb hámozni, de biztos nem rohad, aztán a krumpli, vöröshagyma, oldal szalonna, tartós halál.

Ezek a mai muskátlitövek már nem bírják ki a telet, minden tavasszal újat kell venni, de a reflexek működnek, a kamrába kerül a láda, idén hátha.

Leveszem a konvektorról a terítőt, és megkérem Sándort, hogy gyújtsa be a lángot, szigorúan takarékon, n-nen, legkisebb fokozat.

Aztán még templomba is el kell menni egyszer, csak a hátsó pad, milyen szép férfi volt ez a pap negyvenkét éve, milyen hévvel beszélt, mostanra már látszik, ő is a krumplira gondol, vajon csírázik-e, mennyire rohad, de azért még egy falatnyi Isten itt szuszmákol a falak felett, miközben vese alakú folttá gyűlik a szakadt zacskóból szivárgó tej a lábaim között, az angyalok meg úgy néznek el fölöttünk, mintha tudnák, féléves tél jön, a szokásos rettenet.

Aztán a lépcsőkön fölfelé, végig az olajcsík mentén vezetett kezekkel, fordulóról fordulóra, néha egy kis pihenés, kinézek az ablakon a térre, ahol egyre nagyobb halmokban a levelek, a biodemokrácia forgácsai.

De végre a második emelet, kinyitom a rácsot, aztán az ajtón a zárakat, bemegyek, barátságos hideg fogad meg a már hibernált kutya mélyülő és lassuló légzése, hogy akkor se legyek egyedül, amikor igen. Megvetem a dupla ágy egyik oldalát, megpaskolom a párnát, először a nagyot, aztán a kicsit, felhajtom a dunyhát, de mielőtt. Még kimegyek ellenőrizni, hogy lekapcsoltam-e a villanyórát, aztán bezárom a rácsot alul, felül, be, az ajtó zárjait.

Lefekszem végre, van egy pillanat, amikor szemhéjam belső, vörös, de inkább fekete felén újra játszom, ahogy vodkába tenyerel a részeg szívkirály, de alszom már rögtön, elalszom magam, csak még megvárom azt a részt, amikor a nő utas kiszáll.

Innentől este, jobban mondva éjszaka van.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.