Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. január 23.

Egotrip

Reggel hétkor keltem, mintha valami pre-újhullámos csehszlovák filmben statisztálnék, mentem a fürdőszobába, nagy odaszánással öblögettem harminc másodpercig valami vörös löttyel, aztán félfordulattal a mosdóba köptem, és vártam, hogy megint szétmarja a nyelvem alatt azt a finom kis bőrhártyát, amit anatómiai ismeretek hiányában képtelen vagyok megnevezni, de semmi, lehet, hogy már megszoktam, lehet rámenni extra friss géllel a csontra. Félhomály volt, hiába erőlködött a tükör fölé csavart huszonötös, csak langyos árnyékokat volt képes vetíteni a végrefiú-kék csempére.

Reggel hétkor keltem, mintha valami pre-újhullámos csehszlovák filmben statisztálnék, mentem a fürdőszobába, nagy odaszánással öblögettem harminc másodpercig valami vörös löttyel, aztán félfordulattal a mosdóba köptem, és vártam, hogy megint szétmarja a nyelvem alatt azt a finom kis bőrhártyát, amit anatómiai ismeretek hiányában képtelen vagyok megnevezni, de semmi, lehet, hogy már megszoktam, lehet rámenni extra friss géllel a csontra. Félhomály volt, hiába erőlködött a tükör fölé csavart huszonötös, csak langyos árnyékokat volt képes vetíteni a végrefiú-kék csempére.

A fürdőszoba előtt már kezdetét veszi az ijesztő tér, két birodalmi méretű üres szoba, négyméteres belmagassággal, vezetékcsonkokkal a mocskos plafonon. Csak a galéria lakható, a többit apránként próbáljuk majd elfoglalni, egyelőre egy falra szögezett kendő és Vaczog László portréja dacol a semmivel, meg az ablak elé applikált, egyszer használatos sebészeti konyharuha, ami a körfolyosó szorgos lakóit hivatott megakadályozni abban, hogy leplezetlen bámulással múlassák az egyébként tényleg dögunalmas téli délutánokat.

Nekik se könnyű, de én ugye hétkor keltem - nem lehetek könyörületes. Egyszerű, könnyű reggelit készítek, az üres üveget a mosogató alá teszem, és elköszönök. Félálomból jövő mormogás a válasz, aztán Iim mégis felül valamelyest, hogy jelezze: ébren van, de egy másodpercen belül megint alszik, amint kiteszem a lábam, ez a nagyszender, már ismerem, délben fog ébredni, arcán a párna nyomával.

Egészséges, január végi szmog, akkora vírusokkal a levegőben, hogy teniszütővel kell utat vágni közöttük a metrólejáratig. Nyolcra a Nyugatinál vagyok, ahol egy kerek fejű ember 165 forintért adja hordóból az Unicumot a korán kelőknek, háttérben a megzavarodott telefonkártya-gyűjtők kórusával. Idill. Az életfogytig tartó garanciával hirdetett bakancsom kettérepedt talpán keresztül lassan szivárog felfelé a hólé, valahol derékmagasságban találkozik az Unicummal, legalább torokgyulladást már nem kapok.

Aztán megjön, akire várok.

- Menjünk uralkodni, mondja.

- Menjünk, mondom én.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.