Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. október 8.

Egotrip

Vasárnap van, a Gorkij fasor torkolatában valamelyik noname bevásárlószatyor rendezi éves rendes maratonját, a Ligetben zsezsegnek a sorstalanok, örülnek, hogy futhatnak, mezükön az aktuális szalámi receptjével, vagy hogy meghallgathatják a Bestiákat. A hiányzás proletár igénytelenség.

Vasárnap van, a Gorkij fasor torkolatában valamelyik noname bevásárlószatyor rendezi éves rendes maratonját, a Ligetben zsezsegnek a sorstalanok, örülnek, hogy futhatnak, mezükön az aktuális szalámi receptjével, vagy hogy meghallgathatják a Bestiákat. A hiányzás proletár igénytelenség.

Mi az erkélyről nézzük, ide vetett minket a sors, ami egyébként is debil kalapácsvetőként dobált minket ide és tova ebben a leginkább lavórra emlékeztető képződményben, amit tudatosan és szeretettel nevezünk hazánknak, leszámítva az itt tanyázó népet, akik olyanok, amilyenek, de inkább amilyenek, ha tetszik érteni, mire gondolok.

Ültem az Audiban (a máséban), és azon aggódtam, hogy mi lesz, amikor a vezető megkérdezte, hogy mér, mi lenne, és akkor tényleg áthasított rajtam, hogy persze, mi a fasz lenne, hiszen akiket tényleg érdekel a MaNcs sorsa, azokkal valószínűleg mind beszéltem az elmúlt fél órában, a többiek pedig - bocsánat a szóért, de pestiesen szólva - úgy szarják le, mint ismeretlen Beckett-hős a tátongó sírgödröt.

Hazamentem, és Erzsinek meséltem tovább. Erzsi megértő volt, szőke és ingerült, valamit nevelni akart rajtam, amikor épp kihullott kezemből a világ, úgyhogy rácsaptam a mosógép fedelét, és mikor lefutott a program, ráállítottam a kilépőre, hogy ott maradjon, amíg meg nem szárad. A lecsepegés után két fülénél függesztettem az egyébként növényfuttatásra szánt damilon, aztán mellé aggattam a Macikutyát és a Nagyobbik Bárányt.

Estére nyirkos volt, duzzogott, és minduntalan felemelte a mutatóujját, én pedig tőlem telhetően féltem, fogadkoztam, hogy ezentúl mindig én alszom a falnál, és felesbe neki adom a fókámat, de nem szólt hozzám, láttam, vége, mindennek annyi.

Az új életem ébredéssel kezdtem, vettem egy Nemzeti Sportot, és hangosan felolvastam magamnak a Diósgyőr legutóbbi meccsének részleteit. Semmi válasz. Felolvastam a Vácot is, a Vasast, a Zalaegerszeget, a Tiszakécskét, a Szegedet. Semmi.

Nem locsoltam többé a virágokat, nem mostam többé hátat, és nem raktam esténként rendbe az ágyat. Hagytam úgy, ahogy van: ráncos lepedővel, morzsásan meg minden. Semmi.

Jó, akkor bocs.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.