László Géza: Visszajátszás

Exportsikereink

Egotrip

Miért kellenek nekünk az exportsikerek, és miért költünk erre ennyit?

A tankönyvi válasz egyszerű: a magyar gazdaság számára létfontosságú a kivitel, mert kicsi, nyitott gazdaság vagyunk, kevés saját erőforrással. Export nélkül nincs jólét és fejlődés, csak adósság. Aggodalomra azonban nincs ok, főleg ha az illetékes minisztert hallgatjuk: „Magyarország idén az első nyolc hónapban már 34 országba exportált többet, mint tavaly egész évben. 10 ország esetében már meghaladta a tavalyi teljes év exportjának 90 százalékát. Az ország a világ 35. legnagyobb exportőre lett.” Az összkép ennél azért árnyaltabb, de a szaktárca és a miniszterelnök tényleg igyekszik. Megkockáztatom, 2010 után a labdarúgás mellett valószínűleg a külkereskedelmi ágazatra jutott a legtöbb gazdaságpolitikai figyelem, önálló minisztert, nagy apparátust és büdzsét, Nemzeti Kereskedőházakat is kapott. A külgazdasági offenzíva fontosságát mutatja az is, hogy bár itt is lezajlott a sorcsere, az eredmények iránti vágy némi nyitottságot és ökumenikus hangulatot szült: fölfértek a külgazdasági repülőgépekre olyanok is, akiket a politikai csoportképekről kiretusáltak. A nagyobb erőfeszítések és a kisebb sikerek titka az, hogy a politikai, a politikusi érdekek és a közjó itt egy irányba mutatnak, nem úgy, mint mondjuk az egészségügyben vagy a közoktatásnál, ahol az elmúlt 25 évben minden komolyabb szerkezetátalakítással szemben azonnal felsorakoztak az újraválasztásukért remegő politikusok, pártállástól függetlenül.

A rendszerváltás után a magyar export kétszer olyan gyorsan nőtt, mint a GDP. Mondhatnánk, hogy az export húzta magával a növekedést és a fejlődést, de ez fordítva is igaz: a korszerű, innováló, nagy és rendszerint multinacionális vállalatok állítják elő a kivitel több mint kétharmadát. Az export GDP-hez viszonyított aránya mintegy 90 százalék volt idén az első félévben, és több mint 70 százaléka uniós országokba irányult, 27 százaléka Németországba. A kivitel szerkezete a régióban korszerűnek számít, viszonylag magas a hozzáadott érték, bár előnyünk csökkent, és a kivitel összetétele sajnos elég egysíkú; továbbá ami igazán korszerű benne, az kevéssé magyar.

A világban a nemzetközi kereskedelem körülbelül ötöde nem köthető multinacionális cégek és leányvállalataik működéséhez, licenc- vagy bértermeléshez. A szükséges nemzetköziesedés, hálózatosodás csak hosszú távon lehet sikeres, egy piac meghódítása egyik napról a másikra reménytelen vállalkozás. A 2014-es adatok alapján a portfolio.hu egy éve hosszabb elemző cikkben emlékezett meg a keleti nyitás kudarcáról. 2010 után az ázsiai és az orosz külkereskedelmi mérlegünk a sok látogatás dacára drasztikusan romlott, miközben a teljes export – a 2012-es megtorpanást leszámítva – fokozatosan nőtt. (A régió néhány országa viszont látványosan javította keleti pozícióit.) A nagy erőfeszítések eredménye a tavalyi adatokból sem látszik: Ázsiába és Oroszországba továbbra is feleannyit exportálunk, mint amennyit importálunk onnan. A válság utáni visszaesésben persze nagy szerepet játszott elektronikai iparunk leépülése, de ettől eltekintve is harmatos teljesítményt lehet az adatokból kiolvasni.

De akkor miért költünk erre ennyit? A Nemzeti Kereskedőház brutális veszteségeire többnyire az a hivatalos magyarázat, hogy ne feledkezzünk el arról a nyereségről, ami majd az exportáló vállalatoknál csapódik le. Hinném, ha mérnénk – de nem mérjük, talán mert nem lenne jó az eredmény.

Hogyan lettek akkor mégis sikeresek a magyar exportáló vállalatok? Az esettanulmányok és személyes élményeim alapján az egyik legfontosabb közös pont a versenyelőnyök fölmérése, a kitartó vezetői erőfeszítés és a folyamatos fejlesztés. Azok a vállalatok véreztek el gyorsan, ahol nem voltak olyan vezetők, akik szívósan építették a kapcsolatokat, bővítették tudásukat, s ahol a csapat nem próbálta ki magát korábban kisebb-nagyobb nemzetközi projektekben. Mondják, kellett a szerencse is.

A fejlesztésekben az uniós források is olykor segítettek, de kevés olyan K+F pénzfelhasználásról hallottam, amelyből jelentős exportsiker is született. E források felhasználása közben önálló iparág lett, ahol az újabb és újabb pályázat életvitelszerű bonyolítása a fő szempont – nem pedig a piaci eredmény.

A sikeres vállalatok ugyan szívesen éltek gazdasági diplomáciánk jogi és kulturális segítségével a helyi piacokon, de hamar felismerték, hogy az exporthoz saját maguknak kell új csapatot építeni nyelvtudással, helyismerettel. A külföldi vásárokon való megjelenés korábbi támogatási gyakorlata sem varázsszer: csak addig csinálják a vállalatok, amíg van rá támogatás, mint ahogy arra a bizonyos repülőgépre is gyakran csak azért ülnek fel, hogy a miniszterrel beszélhessenek, és láthassák közelről a miniszterelnököt.

A külföldi cégek nagy része eközben független szigetként, magas termelékenységgel működik a gazdaságban, belföldi ügyeink alig érintik őket. Kisebb részük viszonylag alacsony hozzáadott értékkel, az olcsó magyar körülményeket használja ki az értékesítés során. Nagyjából ezzel megegyező méretben az elmúlt évtizedekben felnőttek sikeres és a szokásosnál hatékonyabb magyar vállalatok is az exportfronton. E két csoport kivitele érzékenyebb a magyar politika mozgásaira, mondjuk egy drasztikus minimálbér-emelésre. A politika itt lelkes offenzívák és látványos akciók helyett például a nagyobb kiszámíthatósággal segíthetné az export növekedését.

Nemzetköziesedés nélkül nincs növekedés Magyarországon. S ne legyünk ortodoxak: a piac nem old meg mindent e téren. A kormányzati erőforrások azonban végesek. Például a közoktatás állapota ma olyan szűk keresztmetszeteket hoz létre a gazdaságban, ami alapjaiban veszélyezteti a magyar exportot. Érdemes például erre fókuszálni, mert ez korábban versenyelőnyünk volt a felemelkedő országok között, jelenleg már inkább hátrány. Ezért megfontolásra javaslom a Miniszterelnökségnek, hogy a következő csoportos utazást a „keleti nyitás” jegyében ne Kamcsatkára, hanem mondjuk Kázsmárkra szervezzék, ahol a delegáció tagjai megtekinthetik a helyi Szivárvány óvodát, majd továbbindulhatnak Csenyétére, az iskolába, hogy a tanítás után részt vegyenek egy munkaerő-toborzón. Az üzletemberek tájékoztatást kaphatnának a rövid lejáratú finanszírozás helyi aktuális gyakorlatáról is. Egy másik túra az oktatás miniszterével és államtitkárával Told irányába indulhatna, ahol meglátogathatnák az egyik sikeres tanodát, elbeszélgethetnének a régóta a terepen dolgozó vezetőkkel a határ menti kiskereskedelem jelentőségéről és arról, hogy miért nem ők és a hasonló régi tanodák nyerték a nemrég lezárult pályázatot. Ehhez a vállalatvezetők is remekül hozzá tudnának szólni. Útközben lehet az exportsikerekről és a PISA-eredményekről is diskurálni, várhatóan a pálinkásüveg is többször körbeér majd, így a tapasztalatcsere is egyre életszagúbb lenne.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”