Mosonyi Aliz: Boltosmesék (Csíkos Bolt)

  • 1997. március 11.

Egotrip

A Csíkos Boltban büszkén sétálgat a boltos: - Tessék, tessék, szép csíkos minden minálunk, nem pöttyös! - Bejön egy ember, azt mondja: - És ha most egy pötty idekerülne, az egésznek vége lenne? - Jaj, jaj! Arra ne is gondoljunk! A pöttyre! Minek mondta, minek mondta! Az egészet elrontotta! Menjen el! - Elmegy az ember, gondolkozik a boltos, mit csináljon? - Tessék, tessék, szép csíkos minden minálunk, nem pöttyös! Legalábbis mostanáig! Legalábbis mostanáig! - már csak ezt lehet mondani, hiába.

A Mosolygó Fűrész Boltja

A Mosolygó Fűrész Boltjában mindenki szépen beszél. - Kedves testvérkéim! - mondja a ketrec. - Ígérjük! - mondják a kicsi kampók. - Jóban, rosszban - mondja a kalapács. - Szívvel, lélekkel! - mondja a kötél. És mosolyog a fűrész.

Szószórók Boltja

A Szószórók Boltjában teli a polc szószórókkal. Van régies meg új, szerelmes meg reklámos, regényes meg levelezős, figyelmeztetős, felszólítós meg baráti, gyöngéd, gyászos, helyesírásos meg nélküli, csak a papírt kell vinni, odatartani, jól megszórják és kész. Ott az írás rajta.

Világkörüli Nadrágok, Kabátok Boltja

A Világkörüli Nadrágok, Kabátok Boltjába bement a Kaszás Halál. - Egy rendes nadrágot, kabátot szeretnék - mondta. - Milyen színűt, milyen szabásút? - kérdezte a boltos. - Mindegy, csak világkörülit - mondta a Kaszás Halál. Adott neki a boltos egy rendes, világkörüli kabátot, nadrágot, fölhúzta a Kaszás Halál, megnézte magát a tükörben. - Eddig jó - mondta -, most még egy cipőt is. Világkörülit. - Cipőnk az nincs - mondta a boltos. - Nem tartunk. - Nem? - kérdezte a Kaszás Halál. - Akkor hogy járjam körül a világot? Mezítláb? Vagy sehogy? Nem veszek semmit - mondta, és lehúzta a világkörüli nadrágot, kabátot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.