Pete Péter: Hozzáadott érték

Munkaalapú gazdaság

  • Pete Péter
  • 2013. március 14.

Egotrip

Ha hinni lehet a magyar társadalom forradalmi átalakulását hirdető kormányzati kommunikációnak, akkor közel három éve ezt építjük. Önök észrevettek vagy éreznek ebből már valamit? Egyáltalán, mi is az, amit éreznünk kellene, mit jelent pontosan a munkaalapú gazdaság?

Hát... öööö... izé... kinek ezt, kinek azt. Ebből persze mindjárt az is következik, hogy politikai szlogennek lehet kiváló, de ha csak erről van szó, akkor egy közgazdásznak nincs dolga vele. Ám a Fidesz politikusai úgy beszélnek róla, mint megvalósítandó modellről, aminek empirikusan azonosítható, más alternatívákkal összevethető tulajdonságai vannak. Mondjuk, olyanformán, ahogy elemzők tudásalapú gazdaságról beszélnek. E fogalom arra utal, hogy a nemzeti jövedelem termelésében és az abból való részesedésben a technológiai tudás, a képzettség mérhetően sokkal nagyobb szerepet kap, mint, mondjuk, 100 évvel ezelőtt. A ténymegállapítás rögtön gazdaságpolitikai ajánlásokat is implikál, az lesz sikeres, aki többet költ oktatásra, technológiaimportra stb. Vajon rejlik-e hasonló, megfogható tartalom a "munkaalapú gazdaság" jelszava mögött?

Tekintettel arra, hogy közgazdasági szakmunkákban a kifejezés manapság nemigen szerepel, az értelmezési kísérlethez be kell érnünk politikusi nyilatkozatokkal. Azokat a szövegkörnyezeteket vehetjük sorra, amelyekben az utóbbi időszakban e fogalom elhangzott. Miniszterelnökünk megnyilatkozásait leíró kategóriákba átfordítva olyasmiről lehet szó, hogy a munkaalapú társadalomban az emberek értékek létrehozásából, és nem mások rovására, a mások által termelt értékek elvonásából jutnak jövedelemhez. Noha ebből már lehet némi meritokratikus, tehát érdemalapú jövedelemelosztási elvekre következtetni, még mindig túl általános ahhoz, hogy bármifajta konkrét szabályokban is megtestesülő működési elv legyen belőle. Szükség volna az érdemek specifikálására, amit persze nem pótol a spekuláció ilyenkor szokásos kárhoztatása.

Arról nem is beszélve, hogy miért volna "munkaalapú" az a gazdaság, amelyik résztvevőit hozzájárulásuk szerint díjazza. Noha a Fidesz ismert a piacgazdasággal szembeni gyanakvásáról, és gyakran intézkedéseiben is ellenséges a tőkével szemben, arról nincs tudomásunk, hogy a munka egyedüli értékteremtő voltát hangoztató munkaérték-elmélethez tért volna vissza. Idősebbek még emlékezhetnek arra, hogy boldogult szocialista rendszerünk erre az ideológiára támaszkodva szüntette meg a tőke magántulajdonát, és tiltotta meg polgárainak, hogy a munkán kívül más (például tulajdonhoz kötődő) jövedelemforrásuk legyen. Miután azonban a kormánypárt a kommunizmus démonával még a spekulációnál is intenzívebb ideológiai harcot folytat, nehezen tudnánk elképzelni, hogy a munkaalapú gazdaság valójában álruhás szocializmus.

Egy másik - az eddigieknek nem ellentmondó, de sajnos továbbra is csak negatív - definíció az lehet, hogy a munkaalapú gazdaság a jóléti gazdaság, jóléti rendszer tagadása. Hála a jóléti államról szóló hatalmas irodalomnak, utóbbiról legalább tudjuk, hogy micsoda. Egyes jómódú európai országoknak azt a gyakorlatát értették ezen, hogy az állam erőteljes jövedelmi újraelosztás révén polgárainak alanyi jogon, tehát erőfeszítéseiktől függetlenül garantál egy viszonylag magas, az átlagostól nem nagyon távoli életszínvonalat. Sajnos a jóléti állam szapulása jottányival sem visz minket közelebb a forradalmian új magyar modell mibenlétének tisztázásához. Korábban is ismert, a teljesítményekkel szemben ellenösztönző hatása és az állami költségvetéseket fenntarthatatlanul megterhelő volta miatt a jóléti állam már jóval a mostani világgazdasági krízist megelőzően válságba jutott, korábbi hívei már több évtizede az eredeti elveket feladó megreformálásán, valójában leépítésén munkálkodnak. Ha tehát ez a munkaalapú gazdaság, akkor ezt már elég sok helyen építik.

Talán közelebb jutunk a megoldáshoz, ha elvi deklarációk helyett azokat a konkrétabb intézkedéseket vesszük szemügyre, amelyek indoklásánál e fogalomra hivatkoznak. Nem meglepő módon ilyesmivel leginkább a munkaerőpiac megváltozott szabályainál találkozhatunk. A munkaerőpiac diszfunkcionális működése a rendszerváltás óta neuralgikus pontja a magyar gazdaságnak. A tízmillióhoz közeli lakosból kevesebb mint négymilliónak van foglalkoztatottságból származó jövedelme, szokatlanul magas a rokkantsági vagy korengedményes nyugdíjakból, ilyen-olyan segélyekből élők száma, még riasztóbb azoké, akikről egyáltalán nem tudni, hogy miből élnek. Mindezek miatt aktivitási mutatóink a legrosszabbak közé tartoznak egész Európában.

Az inaktívak munkaerőpiacra való visszatérítésének érdekében a kormány valóban számos radikális intézkedést hozott. Megszüntettek vagy csökkentettek egy csomó segélyt és ellátást, felülvizsgálják a rokkantsági és korai nyugdíjazások rendszerét stb. stb., s ezekre a lépésekre gyakran hivatkoznak úgy, mint a munkaalapú gazdaság építésének eszközeire vagy feltételeire.

Nincs itt terünk arra, hogy e reformok eddigi eredményeit értékeljük. Arra azonban rá kell mutatnunk, hogy ha ez az új modell lelke, akkor megvalósítása ugyancsak félszívvel történik, a gazdaságpolitika más elemei ugyanis kifejezetten csökkentik a foglalkoztatottságot. A minap látott például napvilágot az a hír, miszerint a nők negyvenéves munkaviszonyához kötött korkedvezményes nyugdíjazás közel ugyanannyi embert vont ki eddig a munka világából, mint amennyit az összes többi intézkedés oda visszaterelt. Arról már nem is beszélve, hogy a lakosság helyett a vállalatokat adóztató politika radikálisan csökkenti a munkaerő iránti keresletet. És persze - visszatérően - marad a legfontosabb dilemma: ha a munkaalapú társadalom egyszerűen magas munkaerő-piaci aktivitást jelent, akkor ezt a legtöbb európai országban már régen felépítették.

De ha tényleg ennyire nincs se füle, se farka, akkor miért szeretik a politikusaink annyira? Talán azért, mert politikai jelszónak tényleg jó, mozgósító lehet. A becsületes munka a legtöbb ember számára olyan értéktartalmat hordoz, amivel örömmel azonosul. Igaz ugyan, hogy ezt az egyetértést bármilyen konkretizálási kísérlet csak megbontaná, de lássuk be, hogy ez a legtöbb jó jelszóval így van. Az igazságos társadalom megvalósulása sem azon szokott elbukni, hogy a többség az igazságtalanságot pártolná.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.