Ingyenebéd

Ropiadó és felelősség

  • Muraközy Balázs
  • 2011. június 23.

Egotrip

A már korábban belengetett hamburgeradó több metamorfózis után most só- és cukoradóként látszik újjászületni. Kormányunk - Cséfalvay Zoltán államtitkár megfogalmazásában - azzal a konzervatívnak hangzó érvvel vezeti fel ezt, hogy "ha bizonyos termékeknek kimutathatóan egészségkárosító hatásuk van, amelyek kórházi kezelést vonhatnak maguk után, és ezt a társadalom fizeti, az a terhek nem egyenlő megosztása. Nyilvánvaló, hogy aki ezeket a termékeket fogyasztja, annak a rizikót is vállalnia kell." Nos, vajon tényleg ez a - konzervatív és liberális értékrenddel összhangban lévő - érv mozgatja a chipsek és energiaitalok elleni kampányt?

A már korábban belengetett hamburgeradó több metamorfózis után most só- és cukoradóként látszik újjászületni. Kormányunk - Cséfalvay Zoltán államtitkár megfogalmazásában - azzal a konzervatívnak hangzó érvvel vezeti fel ezt, hogy "ha bizonyos termékeknek kimutathatóan egészségkárosító hatásuk van, amelyek kórházi kezelést vonhatnak maguk után, és ezt a társadalom fizeti, az a terhek nem egyenlő megosztása. Nyilvánvaló, hogy aki ezeket a termékeket fogyasztja, annak a rizikót is vállalnia kell." Nos, vajon tényleg ez a - konzervatív és liberális értékrenddel összhangban lévő - érv mozgatja a chipsek és energiaitalok elleni kampányt?

Először is érdemes leszögezni, hogy az egészségtelen életmód következményeit elsősorban az egészségtelen életmódot folytató személy viseli. Sőt a természet olyan gonosz büntetéseket alkalmaz - például a tüdőrákot -, amihez hasonlót a legkegyetlenebb diktátorok sem tudnak kiagyalni. Miért lenne szükség további megtorlásra?

Való igaz, hogy az életmóddal kapcsolatos döntések befolyásolják a társadalombiztosítási kiadásokat. Ám a kérdés nem az, hogy kórházba kerül-e az egészségtelenül élő polgár, hanem az, hogy élete folyamán várhatóan vajon többet költ-e rá a társadalombiztosítás. Ez egyáltalán nem bizonyított. Sőt elég könnyű érveket találni ellene. Talán nem megyek túl messzire, ha azt feltételezem, hogy az egészségtelenül élő emberek hamarabb meghalnak, így a társadalom kevesebb nyugdíjat fizet nekik. Az egészségkárosító életmód miatti betegségek egy része - például a tüdőrák - gyors lefolyású, ezért kevesebb egészségügyi kiadással jár, mint sok más végzetes betegség. Nehezen bizonyítható tehát, hogy az egészségtelen életmód nagy költségekkel terhelné meg a társadalombiztosítási kasszát.

Ha azonban kilépünk a tb-költségeket vizslató, könyvelői szemléletből, világossá válik, hogy egy ember egészséges életmódja másokra is hatással van: legalább a családjára, de az egészségesebb emberek társadalmára épülő gazdaság is gyorsabban tud növekedni. Jó indokok vannak tehát arra, hogy az állam az egészséges életmódra ösztönözzön - ám ezt pozitív üzenetekre és közjószágokra épülő programokkal, nem pedig bunkósbottal kéne tennie.

Van olyan érv is az "egészségügyi termékdíj" bevezetése mellett, amely nem a társadalom iránti felelősségből indul ki. A józan ész mellett a viselkedési közgazdaságtan eredményei is bizonyítják, hogy az emberek döntési helyzetben gyakran nem megfelelően súlyozzák a közeli és a távoli jövőt. Azaz: bár szeretnénk egészségesen élni, ezt rövid távon mindig felülírja az édességek vagy chipsek iránti vágy. Ilyen esetekben indokolt lehet valamilyen szintű paternalizmus. A legenyhébb - sok konzervatív közgazdász számára is elfogadható - paternalizmust Thaler és Sunstein Nudge című könyvében libertárius paternalizmusnak nevezi. Ilyen eszköz például, ha az állam információkat közöl vagy valamilyen más - nem adójellegű - eszközzel módosítja a döntési problémát. Például előírhatja, hogy a chips zacskóján szerepeljen egy halálfej, egy kövér ember vagy egy halott kövér ember. Az állam akár azt is megkövetelheti, hogy a jeges teát ne a polcról kelljen levenni, hanem az eladótól kelljen elkérni. Nem túl baráti gesztus, de akár csökkentheti is az egészségtelen ételek fogyasztását.

A hamburger- (só-, cukor-, energiaital-) adó túlmegy ezen a konzervatív paternalizmuson, hiszen nem csak a döntésszerkezetet változtatja meg. Ez nem feltétlenül baj, azt azonban látni kell, hogy ez az érv nem éppen a kormány által hangoztatott egyéni felelősségből indul ki: azt feltételezi, hogy az emberek rosszabb döntést hoznak nassolásukról, mint a nagy testvér.

És mi a helyzet a hosszan előkészített zsíradó adózáselméleti tulajdonságaival? Milyen jó például a cigaretta és az alkohol - kivéve a természetesen a kórház elkerülését kifejezetten segítő otthon főzött pálinka - megadóztatása, amelyből minden évben sok milliárd forint bevétel folyik be! Miért ne rendelkezne ilyen pompás bevételnövelő tulajdonságokkal a hamburgeradó is?

Ahhoz, hogy az ilyen, egy-egy terméktípusra kivetett adó gazdasági szempontból hasznos legyen, két feltételnek kell teljesülnie. Először: az adott termék fogyasztása ne változzon meg túlságosan az adó hatására. Ha az ár 10 százalékos emelkedése hatására 50 százalékkal csökken a termékből fogyasztott mennyiség, akkor túl nagy adóbevétel-növekedés nem várható. Miközben ennek a szempontnak a benzin vagy a cigaretta megfelel, a jeges tea és a chips nem feltétlenül. Másodszor: minden adó begyűjtésének súlyos adminisztratív költsége van. Valamely termékre csak akkor éri meg különleges adót kivetni, ha a fogyasztása elég nagy részét teszi ki az emberek teljes fogyasztásának. Képzeljük el, milyen terheket jelent ebből a szempontból a chipsadó! Egyrészt nyilván sok kulcsot kell meghatározni, hiszen nem adózhat ugyanazzal a kulccsal a kóla, az energiaital, a ropi és chips. Vagy a light kóla! Vagy az almafröccs! A barna cukor! Mindezt a termelőknek, a boltoknak és az adóhatóságnak is nyilván kell tartania. És ez csak a kezdet. Be kell lőni az adózási körbe vonandó ételek pontos só- és cukortartalmát. Lehet, hogy ropizárjegyet kell bevezetni az adócsalók kiszűrésére. Próbavásárlások tömegével kell megvizsgálni az adó befizetésének szabályozását.

Szinte biztos, hogy mindennek a költségei meghaladják az adóból származó bevételeket. E költségek nagy része persze nem a kormányt terheli, hanem a gazdasági élet szereplőit, így elképzelhető, hogy az adóbevétel nagyobb lesz, mint amennyivel az állam költségei nőnek - vagyis rövid távon javul a költségvetés egyensúlya. Csakhogy a kormány egyértelműen hasznos intézkedéseinek egyike éppen az adminisztratív terhek csökkentése, a kisadók eltörlése volt. Ez az intézkedés pontosan ellentétes ezzel a stratégiai céllal. És végül, de nem utolsósorban: mi a helyzet az adó igazságosságával? Általában igaz, hogy a szegények jövedelmük nagyobb részét költik ilyen egészségtelen ételekre, így őket minden bizonnyal jobban terheli majd ez az adó. Aligha van tehát a társadalmi igazságosságnak olyan értelmezése, amivel az ilyen új adók megjelenését össze lehetne egyeztetni.

A chipsadó nem önmagában fontos, hanem azért, mert jellemző a kormány gazdaságpolitikájára. Bevezetésének nem sok köze van az egyéni felelősséghez vagy a jó adórendszerhez - vagyis a kormány kinyilvánított stratégiájához. Annál inkább a paternalizmushoz és a rövid távú, viszonylag jól kommunikálható pénzszerzéshez meg az adóterheknek a szegényekre hárításához.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.