Ingyenebéd

Ropiadó és felelősség

  • Muraközy Balázs
  • 2011. június 23.

Egotrip

A már korábban belengetett hamburgeradó több metamorfózis után most só- és cukoradóként látszik újjászületni. Kormányunk - Cséfalvay Zoltán államtitkár megfogalmazásában - azzal a konzervatívnak hangzó érvvel vezeti fel ezt, hogy "ha bizonyos termékeknek kimutathatóan egészségkárosító hatásuk van, amelyek kórházi kezelést vonhatnak maguk után, és ezt a társadalom fizeti, az a terhek nem egyenlő megosztása. Nyilvánvaló, hogy aki ezeket a termékeket fogyasztja, annak a rizikót is vállalnia kell." Nos, vajon tényleg ez a - konzervatív és liberális értékrenddel összhangban lévő - érv mozgatja a chipsek és energiaitalok elleni kampányt?

A már korábban belengetett hamburgeradó több metamorfózis után most só- és cukoradóként látszik újjászületni. Kormányunk - Cséfalvay Zoltán államtitkár megfogalmazásában - azzal a konzervatívnak hangzó érvvel vezeti fel ezt, hogy "ha bizonyos termékeknek kimutathatóan egészségkárosító hatásuk van, amelyek kórházi kezelést vonhatnak maguk után, és ezt a társadalom fizeti, az a terhek nem egyenlő megosztása. Nyilvánvaló, hogy aki ezeket a termékeket fogyasztja, annak a rizikót is vállalnia kell." Nos, vajon tényleg ez a - konzervatív és liberális értékrenddel összhangban lévő - érv mozgatja a chipsek és energiaitalok elleni kampányt?

Először is érdemes leszögezni, hogy az egészségtelen életmód következményeit elsősorban az egészségtelen életmódot folytató személy viseli. Sőt a természet olyan gonosz büntetéseket alkalmaz - például a tüdőrákot -, amihez hasonlót a legkegyetlenebb diktátorok sem tudnak kiagyalni. Miért lenne szükség további megtorlásra?

Való igaz, hogy az életmóddal kapcsolatos döntések befolyásolják a társadalombiztosítási kiadásokat. Ám a kérdés nem az, hogy kórházba kerül-e az egészségtelenül élő polgár, hanem az, hogy élete folyamán várhatóan vajon többet költ-e rá a társadalombiztosítás. Ez egyáltalán nem bizonyított. Sőt elég könnyű érveket találni ellene. Talán nem megyek túl messzire, ha azt feltételezem, hogy az egészségtelenül élő emberek hamarabb meghalnak, így a társadalom kevesebb nyugdíjat fizet nekik. Az egészségkárosító életmód miatti betegségek egy része - például a tüdőrák - gyors lefolyású, ezért kevesebb egészségügyi kiadással jár, mint sok más végzetes betegség. Nehezen bizonyítható tehát, hogy az egészségtelen életmód nagy költségekkel terhelné meg a társadalombiztosítási kasszát.

Ha azonban kilépünk a tb-költségeket vizslató, könyvelői szemléletből, világossá válik, hogy egy ember egészséges életmódja másokra is hatással van: legalább a családjára, de az egészségesebb emberek társadalmára épülő gazdaság is gyorsabban tud növekedni. Jó indokok vannak tehát arra, hogy az állam az egészséges életmódra ösztönözzön - ám ezt pozitív üzenetekre és közjószágokra épülő programokkal, nem pedig bunkósbottal kéne tennie.

Van olyan érv is az "egészségügyi termékdíj" bevezetése mellett, amely nem a társadalom iránti felelősségből indul ki. A józan ész mellett a viselkedési közgazdaságtan eredményei is bizonyítják, hogy az emberek döntési helyzetben gyakran nem megfelelően súlyozzák a közeli és a távoli jövőt. Azaz: bár szeretnénk egészségesen élni, ezt rövid távon mindig felülírja az édességek vagy chipsek iránti vágy. Ilyen esetekben indokolt lehet valamilyen szintű paternalizmus. A legenyhébb - sok konzervatív közgazdász számára is elfogadható - paternalizmust Thaler és Sunstein Nudge című könyvében libertárius paternalizmusnak nevezi. Ilyen eszköz például, ha az állam információkat közöl vagy valamilyen más - nem adójellegű - eszközzel módosítja a döntési problémát. Például előírhatja, hogy a chips zacskóján szerepeljen egy halálfej, egy kövér ember vagy egy halott kövér ember. Az állam akár azt is megkövetelheti, hogy a jeges teát ne a polcról kelljen levenni, hanem az eladótól kelljen elkérni. Nem túl baráti gesztus, de akár csökkentheti is az egészségtelen ételek fogyasztását.

A hamburger- (só-, cukor-, energiaital-) adó túlmegy ezen a konzervatív paternalizmuson, hiszen nem csak a döntésszerkezetet változtatja meg. Ez nem feltétlenül baj, azt azonban látni kell, hogy ez az érv nem éppen a kormány által hangoztatott egyéni felelősségből indul ki: azt feltételezi, hogy az emberek rosszabb döntést hoznak nassolásukról, mint a nagy testvér.

És mi a helyzet a hosszan előkészített zsíradó adózáselméleti tulajdonságaival? Milyen jó például a cigaretta és az alkohol - kivéve a természetesen a kórház elkerülését kifejezetten segítő otthon főzött pálinka - megadóztatása, amelyből minden évben sok milliárd forint bevétel folyik be! Miért ne rendelkezne ilyen pompás bevételnövelő tulajdonságokkal a hamburgeradó is?

Ahhoz, hogy az ilyen, egy-egy terméktípusra kivetett adó gazdasági szempontból hasznos legyen, két feltételnek kell teljesülnie. Először: az adott termék fogyasztása ne változzon meg túlságosan az adó hatására. Ha az ár 10 százalékos emelkedése hatására 50 százalékkal csökken a termékből fogyasztott mennyiség, akkor túl nagy adóbevétel-növekedés nem várható. Miközben ennek a szempontnak a benzin vagy a cigaretta megfelel, a jeges tea és a chips nem feltétlenül. Másodszor: minden adó begyűjtésének súlyos adminisztratív költsége van. Valamely termékre csak akkor éri meg különleges adót kivetni, ha a fogyasztása elég nagy részét teszi ki az emberek teljes fogyasztásának. Képzeljük el, milyen terheket jelent ebből a szempontból a chipsadó! Egyrészt nyilván sok kulcsot kell meghatározni, hiszen nem adózhat ugyanazzal a kulccsal a kóla, az energiaital, a ropi és chips. Vagy a light kóla! Vagy az almafröccs! A barna cukor! Mindezt a termelőknek, a boltoknak és az adóhatóságnak is nyilván kell tartania. És ez csak a kezdet. Be kell lőni az adózási körbe vonandó ételek pontos só- és cukortartalmát. Lehet, hogy ropizárjegyet kell bevezetni az adócsalók kiszűrésére. Próbavásárlások tömegével kell megvizsgálni az adó befizetésének szabályozását.

Szinte biztos, hogy mindennek a költségei meghaladják az adóból származó bevételeket. E költségek nagy része persze nem a kormányt terheli, hanem a gazdasági élet szereplőit, így elképzelhető, hogy az adóbevétel nagyobb lesz, mint amennyivel az állam költségei nőnek - vagyis rövid távon javul a költségvetés egyensúlya. Csakhogy a kormány egyértelműen hasznos intézkedéseinek egyike éppen az adminisztratív terhek csökkentése, a kisadók eltörlése volt. Ez az intézkedés pontosan ellentétes ezzel a stratégiai céllal. És végül, de nem utolsósorban: mi a helyzet az adó igazságosságával? Általában igaz, hogy a szegények jövedelmük nagyobb részét költik ilyen egészségtelen ételekre, így őket minden bizonnyal jobban terheli majd ez az adó. Aligha van tehát a társadalmi igazságosságnak olyan értelmezése, amivel az ilyen új adók megjelenését össze lehetne egyeztetni.

A chipsadó nem önmagában fontos, hanem azért, mert jellemző a kormány gazdaságpolitikájára. Bevezetésének nem sok köze van az egyéni felelősséghez vagy a jó adórendszerhez - vagyis a kormány kinyilvánított stratégiájához. Annál inkább a paternalizmushoz és a rövid távú, viszonylag jól kommunikálható pénzszerzéshez meg az adóterheknek a szegényekre hárításához.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.