Ekotrip

Állam: se vele, se nélküle

Egotrip

Aktivizmusában az Orbán-kormány hű maradt korábbi önmagához. Ha bérmunkában készülnek is a törvényjavaslatok, az irányvonalat bevallottan a miniszterelnök és szűk stábja jelöli ki, akik serényen munkálkodnak azon, hogy minden megváltozzon. Hisz' most már a rendszerváltás cél, míg az előző Orbán-rezsim ennél kevesebbre (bár kormányváltásnál többre) vállalkozott.

Aktivizmusában az Orbán-kormány hű maradt korábbi önmagához. Ha bérmunkában készülnek is a törvényjavaslatok, az irányvonalat bevallottan a miniszterelnök és szűk stábja jelöli ki, akik serényen munkálkodnak azon, hogy minden megváltozzon. Hisz' most már a rendszerváltás cél, míg az előző Orbán-rezsim ennél kevesebbre (bár kormányváltásnál többre) vállalkozott.

Így hát nem is az a meglepő, hogy hétről hétre több ügyet von közvetlen hatóköre alá a kormány, leszűkítve az autonóm intézmények és társadalmi partnerek körét, hanem az, hogy van egyáltalán olyan terület, ahonnan visszavonulót fúj. És ez nem is valami csekélység, hanem maga az állami újraelosztás. A kisebb mértékű normatív adóelvonással (csökkentett jövedelemadó-kulcsok, egyes adónemek eltörlése) nagyobb gazdasági szabadsághoz juttatja a jövedelemtulajdonosok aktív, mondhatni "első osztályú" körét: a jövedelmeket létrehozó vállalkozásokat és jól fizetett alkalmazottaikat, valamint a pénzügyi megtakarításokkal és ingatlanbefektetéssel rendelkezőket. Ennek árát viszont a "másodosztályú polgárokkal" fizetteti meg, azokkal, akik állami juttatásokban, netán a korábbi járulékfizetésükkel megvásárolt nyugellátásban vagy munkanélküli-járadékban részesülnek. 'k kénytelenek lemondani javadalmazásuk egy részéről - legalábbis arra az időre, amíg a "kisebb adó = nagyobb gazdasági növekedés" elve termőre fordul.

A jövedelem-újraelosztás csökkentése és vele a jóléti ellátások szűkítése amúgy a "gazdasági szabadságharc" jegyében zajlik, amely szerint függetlenségünket úgy tudjuk visszanyerni, ha - szinte bármi áron - csökkentjük az államadósságot. Emiatt a jóléti kiadásokat annál is jobban kell mérsékelni, mint amit az adócsökkentés megkívánna, az adóelengedés okozta költségvetési lyuk másik részét pedig ad hoc különadókkal kell betömni. Ez teszi igazán kockázatossá ezt a politikát, hiszen a válságadóknak titulált, meglehetős önkénnyel kivetett sarc visszaveti a gazdasági növekedést, így kétséges, hogy belátható időn belül létrejön az a többletjövedelem, amiből rendezhető lenne az áldozatvállaló "másodosztályú" polgárok helyzete. Pláne akkor, ha a versenyképesség növeléséhez elengedhetetlen oktatásra is kevesebb pénzt szán a kormány.

A jelentős kockázat ellenére sem vitatható, hogy van ráció a kormány meglepően libertárius gazdaságfilozófiájában, amit (eddig) a pénzügyi piacok is díjaztak az ország mérséklődő kockázati felárával és viszonylag erős valutaárfolyamával. Más kérdés, hogy miként fogadja a társadalom a jövedelmi egyenlőtlenségek növelését és a jóléti állam leépítését. Láthatóan vegyesen: a kárvallottak rosszul, a haszonélvezők jól, amiben semmi meglepő nincs. Annál nagyobb baj az, hogy a hatalom időközben szinte az összes olyan fórumot (pl. a potens Alkotmánybíróságot) kiiktatta a honi közéletből, ahol az érintettek orvoslást remélhetnének a jogbiztonságot sértő intézkedésekre, és mindent megtesz azért, hogy e fórumokat a jövő parlamentjei se állíthassák vissza. Az orbáni terv megvalósításához szükségesnek mondott tíz ciklus (40 év) a ma élő polgárok zömének életfogytig tartó ítéletet jelent; ez idő alatt csak bábkormányok léphetnek színre, önálló gazdaságpolitikai elképzelés nélkül.

Meglehetős zűrzavart mutat az Orbán-kormány államhoz való viszonya, mintha csak a "se veled, se nélküled" ambivalens érzelmei táplálnák. A jövedelem-újraelosztás szűkítésével leépíti az államot, növelve a vállalkozások és a jövedelemfelhasználás szabadságát. S ezt is oly módon teszi, mintha a bankároktól tanulta volna a közpénzügyeket; úgy védi az adófizetők pénzét, mint a hitelező bank a betétesét: annak ad, akinek valójában nem lenne szüksége rá, nem pedig annak, aki rászorul.

Miközben a jóléti államot visszanyesi a kormány, az állam gazdasági funkcióit éppenséggel erősíti. A patrióta protekcionizmus jelszavával növeli tulajdonosi befolyását. A Mol 21 százaléknyi (de csupán 10 százalékos szavazati joggal járó) tulajdonrészének megvásárlására mintegy 500 milliárd forintot költ a kormány, minden épeszű magyarázat nélkül. Nehéz komolyan venni a "nemzetstratégiai biztonság" szlogenjét akkor, amikor pont azt a tulajdonost (az orosz Szurgutnyeftyegazt) vásárolja ki az állam, amely éppen a stratégiai fontosságú termékeket (földgáz és kőolaj) kitermelő ország komoly politikai kapcsolatokkal rendelkező szereplője, s amelynek érdekében maga Putyin is szót emelt. Ha nem is ez volt a cél, de a nyugdíjpénztári vagyon államosítása révén is kisebbségi tulajdonrészek birtokosává vált a kormány, miközben a meghirdetett politika szerint privatizációra nem, viszont további államosításokra számítani lehet.

A fejlesztő állam szerepkörében is babérokra tör a kormány. A már a hitelválságot megelőzően is (például az Újpest FC-be történt befektetés miatt) súlyos veszteségeket elkönyvelő Magyar Fejlesztési Bank alig heverte ki a válság viharát, az Orbán-kabinet újult erővel (és a hozzá szükséges állami apanázzsal) száll be a kormánybank hitelezési és tőkebefektetési tevékenységének felpörgetésébe. A kormány láthatóan jobban bízik az állami bank értékítéletében, mint az üzleti bankszektoréban, amelynek hitelezőképességét különadóval állította takaréklángra.

Az állam fontosabb gazdasági szerepköreinek áttekintése alapján igencsak kusza kép rajzolódik ki a második Orbán-rezsim államfelfogásáról. Különböző rendszerekben racionálisnak minősülő elemek keverednek benne: a minimális, éjjeliőrállamtól (amelyben a jóléti rendszerek adózáson alapuló finanszírozását önkéntes jótékonykodás helyettesíti) az aktivista, gazdaságfejlesztő államig (amely a javak előállítása során éppenséggel az állami aktivizmusra épít) és a protekcionistáig (amiben viszont nemigen látszik a közhaszon; vö. Mol-ügy). Vagy a laissez faire államfelfogástól (amely persze csak az ún. nemzeti vállalkozásokra és a nemzeti középosztályra érvényes) a dirigistáig (amely a polgárok legbensőbb világába is beleszól). A jövő kérdése, hogy mi sül ki mindebből. Egy fix pont azért van, ami némi megnyugvást adhat. Ezt az államot egyetlen földi halandó testesíti meg: "az állam én vagyok" elvet valló miniszterelnök.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.