Egotrip

Sajó László: Öt és feles

Aluljárók fia

Egotrip

Magyarul, amikor nem jár a metró éjszaka, csak olyan emberek vannak a Blaha aluljáróban, akik nem azért vannak ott, mert át szeretnének kelni, mert azt megteszik a zebrán, hanem mert valamit ott csinálnak. És azok általában nem olyan dolgok, amiket a közterületeken látni szeretnénk, és nemcsak hajléktalanságra gondolok, hanem éppen ma is elhangzott a szakbizottsági ülésen, hogy különböző drogos bandák vették birtokba a Kálvin téri aluljárót éjszaka, tehát vannak problémák.               

(Vitézy Dávid)

…az egykori kormányszóvivő aluljárókban verekedőkkel, alvó hajléktalanokkal és „démon­űzőkkel” igyekszik szemléltetni az aluljárók jelenlegi állapotát. Szentkirályi szerint az éjszakai lezárással viszont el lehetne érni, hogy az aluljárók tisztábbak és biztonságosabbak legyenek. „Nekünk pedig ugróiskolázni sem kellene a kétes eredetű folyadékok között.”

Boldizsár a 2-es metróban nézett körül, különös tekintettel a NapKeletire, Blahára, Astoriára, Deákra, Délire. A Blahán táska-, cipőbolt, mobilárus, parfüméria, virágárus, vegyeskereskedés, fehérneműbolt és még sokan mások; ő a földön ülő, fekvő embereket nézte.

Menyhért a 3-as metrót járta be, elsősorban a KöKit, a Népliget, Kálvin tér, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Újpest-városkapu aluljáróit. A Népligetnél talált több kocsmát; hosszú volt az útja, az egyikbe betért egy korsó sörre.

Gáspár a 4-es metróban, Kelenföldtől a NapKeletiig. A Móricz Zsigmond körtéren idős pár ült a földön (kövön), előttük az adventi koszorún négy gyertya égett. Boldog karácsonyt!, köszönt a szakállas férfi, volna néhány forintja? Gáspár meg sem állt, csak aranyam van, abból nem adhatok.

Nem találták, akit kerestek. Hazudott a csillag, mely megállt Budapest fölött?

Az utolsó metrójáratok délután 3 és 4 óra között indultak, fél 5-től a Heródes Security emberei mindenkit eltávolítottak az aluljárókból. Így beteljesedett, amit Jeremiás próféta jövendölt: kiáltozás hallik, keserves sírás és jajgatás.

Gáspár, Menyhért, Boldizsár indultak volna vissza – a NapKeleti zárva volt: leszakadtak a felsővezetékek, beszakadtak a talpfák, nem mozdultak, s ha mégis, rossz irányba a váltók. Mindenre kiterjedő, alapos vizsgálat után megállapították, emberi mulasztás nem történt. A hatóságok szabotázsra, egybehangolt, felülről jövő, földöntúli terrortámadásra gyanakodtak, megkezdték a nyomozást ismeretlen tettes, esetleg tettesek, név szerint Atya, Fiú, Szentlélek után.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.