Egotrip

Sajó László: Öt és feles

Aluljárók fia

Egotrip

Magyarul, amikor nem jár a metró éjszaka, csak olyan emberek vannak a Blaha aluljáróban, akik nem azért vannak ott, mert át szeretnének kelni, mert azt megteszik a zebrán, hanem mert valamit ott csinálnak. És azok általában nem olyan dolgok, amiket a közterületeken látni szeretnénk, és nemcsak hajléktalanságra gondolok, hanem éppen ma is elhangzott a szakbizottsági ülésen, hogy különböző drogos bandák vették birtokba a Kálvin téri aluljárót éjszaka, tehát vannak problémák.               

(Vitézy Dávid)

…az egykori kormányszóvivő aluljárókban verekedőkkel, alvó hajléktalanokkal és „démon­űzőkkel” igyekszik szemléltetni az aluljárók jelenlegi állapotát. Szentkirályi szerint az éjszakai lezárással viszont el lehetne érni, hogy az aluljárók tisztábbak és biztonságosabbak legyenek. „Nekünk pedig ugróiskolázni sem kellene a kétes eredetű folyadékok között.”

Boldizsár a 2-es metróban nézett körül, különös tekintettel a NapKeletire, Blahára, Astoriára, Deákra, Délire. A Blahán táska-, cipőbolt, mobilárus, parfüméria, virágárus, vegyeskereskedés, fehérneműbolt és még sokan mások; ő a földön ülő, fekvő embereket nézte.

Menyhért a 3-as metrót járta be, elsősorban a KöKit, a Népliget, Kálvin tér, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Újpest-városkapu aluljáróit. A Népligetnél talált több kocsmát; hosszú volt az útja, az egyikbe betért egy korsó sörre.

Gáspár a 4-es metróban, Kelenföldtől a NapKeletiig. A Móricz Zsigmond körtéren idős pár ült a földön (kövön), előttük az adventi koszorún négy gyertya égett. Boldog karácsonyt!, köszönt a szakállas férfi, volna néhány forintja? Gáspár meg sem állt, csak aranyam van, abból nem adhatok.

Nem találták, akit kerestek. Hazudott a csillag, mely megállt Budapest fölött?

Az utolsó metrójáratok délután 3 és 4 óra között indultak, fél 5-től a Heródes Security emberei mindenkit eltávolítottak az aluljárókból. Így beteljesedett, amit Jeremiás próféta jövendölt: kiáltozás hallik, keserves sírás és jajgatás.

Gáspár, Menyhért, Boldizsár indultak volna vissza – a NapKeleti zárva volt: leszakadtak a felsővezetékek, beszakadtak a talpfák, nem mozdultak, s ha mégis, rossz irányba a váltók. Mindenre kiterjedő, alapos vizsgálat után megállapították, emberi mulasztás nem történt. A hatóságok szabotázsra, egybehangolt, felülről jövő, földöntúli terrortámadásra gyanakodtak, megkezdték a nyomozást ismeretlen tettes, esetleg tettesek, név szerint Atya, Fiú, Szentlélek után.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.