Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2006. szeptember 21.

Egotrip

Titkos szavazás

Májusban vagy két napig hír volt, hogy az akkor felállított ENSZ Emberi Jogi Tanácsban az emberi jogok rendíthetetlen harcosai közül Azerbajdzsán, Kína, Kuba, Oroszország és Szaúd-Arábia is helyet kapott. Az eset hamar a feledés homályába merült, számos jogvédő szervezet azonban nem tudott napirendre térni felette. Õk egy tucat országban kérdőre vonták a külügyminisztériumot, hogy az adott állam az ENSZ-közgyűlésen mely országokra adta a voksát, és a választás előtt milyen kritériumok szerint értékelték a jelöltek emberi jogi teljesítményét. Az érdeklődés nem merült ki ebben, a szervezetek a szavazáshoz kapcsolódó dokumentumok, feljegyzések másolatait is kikérték. A kérdésekre a brit, a grúz, a kanadai, a moldáv, az örmény és a román minisztérium változatos érvekre hivatkozva tagadta meg a választ.

A legszebb levezetéssel az angol diplomácia szolgált. Õfelsége kormánya nem bonyolódott komoly külpolitikai fejtegetésbe vagy diplomáciatörténeti finomságokba. Levelükben az állt: igen, a külügyminisztérium rendelkezik a kért információval, de annak összeállítása meghaladja a még elfogadható hatszáz fontos költséget, azaz egy személy három és fél napi munkájának az árát (ennyi ideig tartana, míg az illető felleli, összeszedi és kinyeri a dokumentumokból a kért információt). És mert a törvény nem kötelezi őket arra, hogy a fentiek fényében tovább foglalkozzanak az adatigényléssel, ezennel el is köszönnek, Yours sincerely. Ja, és még valami. Igen, kötelességük felajánlani a segítségüket ahhoz, hogy az adatok körét az igénylő le tudja szűkíteni, ám ez esetben a feltett kérdés sajnos annyira különleges, hogy most mégsem tudnak segíteni.

Mivel a tanács felállításában Magyarország is részt vett, amennyiben jelöltette magát és szavazott is, a Társaság a Szabadságjogokért a magyar Külügyminisztériumhoz fordult. A következőket tudtuk meg. Magyarország megpróbálta több országgal összefogva egy olyan kritériumrendszer felállítását elérni, amely megakadályozhatta volna, hogy az emberi jogokat súlyosan megsértő országok az EJT tagjai lehessenek. Ám ez nem sikerült. Az is kiderült, hogy hazánk nem szavazott olyan országokra, amelyek a Biztonsági Tanács szankcióinak hatálya alatt állnak, amelyekkel szemben az elmúlt években az ENSZ különböző emberi jogi szervei elítélő határozatokat fogadtak el, illetve "amelyek politikai rendszere és ebből fakadóan emberi jogi politikája elfogadhatatlan hazánk számára". Az viszont jó pontot jelentett, ha valamelyik jelölt a közeljövőben az EU soros elnökségét fogja betölteni. (Az uniós tagállamok ez utóbbiban vélhetően egységesen léptek fel, így nem meglepő, hogy Finnország és Németország is bekerült az EJT-be.)

Az persze nem derült ki, hogy a magyar delegáció pontosan kikre szavazott. Kárpótlásul viszont sikerült egy igen érdekes információszabadsági paradoxonra akadnunk. Rögtön azután, hogy "Magyarország köztársaság", az következik az alkotmányunkban, hogy a "Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam". Ebbe bizonyára az is beletartozik, hogy a magyar külpolitika nem csupán az országimázs fényesítésével foglalkozik szerte a világban, hanem Ferenc József-földtől a Horn-fokig a jogállam csodáját is hirdeti. De e meghatározásból az is következik, hogy a közhatalmi szervek betartják a jogszabályokat, és tisztelik az alkotmányos jogokat, például az információszabadságot is. Vannak persze olyan esetek, ahol a nyilvánosságot valamely más alapvető jog érvényesülése érdekében muszáj korlátozni. Ilyenkor vesszük elő jól bevált sublerünket, a szükségesség-arányosság mércét - gondoljunk csak a rendszerváltás óta húzódó ügynökügyekre. Az azonban szerfölött ritkán fordul elő, hogy egy jog korlátozásával hosszú távon a saját hatékonyabb érvényesülését segítsük elő.

A Külügyminisztérium a következőkkel érvelt. Azért nem mondhatja meg, kit támogatott Magyarország, mert a szavazat nyilvánosságra kerülése negatívan befolyásolná a magyar tárgyalási pozíciókat, továbbá a "partnerországok vitális érdekeit sérthetné, ami könnyen ahhoz vezetne, hogy ezek a partnerek a jövőben tartózkodjanak a Magyarországgal való egyeztetéstől, és kitérjenek az esetlegesen általunk ajánlandó megállapodások megkötése elől". Ez pedig szűkítené az ország diplomáciai mozgásterét. Ezt a következőképpen lehet érteni. Képzeljük el a szavazás előtti nyüzsgést, tárgyalásokat, egyeztetéseket. Mindenki mosolyog, veregeti a másik vállát, és fűnek-fának megígéri, hogy rá fog szavazni, már akarta is mondani, hogy mennyire el van ragadtatva az illető ország emberi jogi teljesítményétől. Aztán a titkos szavazáson fájó szívvel, de mégsem rájuk adja voksát. Amikor pedig kihirdetik a nyerteseket, akkor a mondott állam a pozíció elnyerését talán egy kicsit a magyar támogatásnak is be fogja tudni, és a töretlen barátság jegyében Magyarország jobb eséllyel tudja majd termékeit vagy éppen az információszabadságot oda exportálni.

Esetünkben tehát a nyilvánosság és az óhajtott külpolitikai magatartás nem fér száz százalékig össze. Vagy teljesen a nyilvánosság előtt dolgozik a magyar diplomácia, a magyar szavazópolgár pedig, aki messze földön híres diplomáciai éleslátásáról, rögtön észreveszi, ha valamilyen diplomáciai galiba esik, vagy pedig hanyagoljuk a nyilvánosságot, nem zaklatjuk diplomatáinkat, és erősen bízunk abban, hogy a külügyminiszterünk a jogállami elveket mindennél fontosabbnak tartja, és a beosztottjait is e szerint válogatja össze.

A dilemma teljesen nem oldható fel, de nem teljesen reménytelen a renegát nyilvánosságpártiak és a demokraták helyzete. Egyrészt garancia a demokratikus működésre, hogy az Országgyűlés illetékes bizottságai is megvizsgálhatják, mégis kiket támogat az ország. Másrészt az elutasító válasz csak részben volt elutasító, hiszen a szavazatokhoz kapcsolódó fontosabb kritériumokat megismerhettük. Harmadrészt pedig az elutasításban a döntés megalapozását szolgáló adatok védelmére hivatkoztak - azaz ha addig nem változik meg nagyon a törvény, akkor tíz év múlva ezek az adatok is hozzáférhetők lesznek. Ez azért mégiscsak több, mint amit a britek elárultak.

A szerző a TASZ munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.