Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2006. szeptember 21.

Egotrip

Titkos szavazás

Májusban vagy két napig hír volt, hogy az akkor felállított ENSZ Emberi Jogi Tanácsban az emberi jogok rendíthetetlen harcosai közül Azerbajdzsán, Kína, Kuba, Oroszország és Szaúd-Arábia is helyet kapott. Az eset hamar a feledés homályába merült, számos jogvédő szervezet azonban nem tudott napirendre térni felette. Õk egy tucat országban kérdőre vonták a külügyminisztériumot, hogy az adott állam az ENSZ-közgyűlésen mely országokra adta a voksát, és a választás előtt milyen kritériumok szerint értékelték a jelöltek emberi jogi teljesítményét. Az érdeklődés nem merült ki ebben, a szervezetek a szavazáshoz kapcsolódó dokumentumok, feljegyzések másolatait is kikérték. A kérdésekre a brit, a grúz, a kanadai, a moldáv, az örmény és a román minisztérium változatos érvekre hivatkozva tagadta meg a választ.

A legszebb levezetéssel az angol diplomácia szolgált. Õfelsége kormánya nem bonyolódott komoly külpolitikai fejtegetésbe vagy diplomáciatörténeti finomságokba. Levelükben az állt: igen, a külügyminisztérium rendelkezik a kért információval, de annak összeállítása meghaladja a még elfogadható hatszáz fontos költséget, azaz egy személy három és fél napi munkájának az árát (ennyi ideig tartana, míg az illető felleli, összeszedi és kinyeri a dokumentumokból a kért információt). És mert a törvény nem kötelezi őket arra, hogy a fentiek fényében tovább foglalkozzanak az adatigényléssel, ezennel el is köszönnek, Yours sincerely. Ja, és még valami. Igen, kötelességük felajánlani a segítségüket ahhoz, hogy az adatok körét az igénylő le tudja szűkíteni, ám ez esetben a feltett kérdés sajnos annyira különleges, hogy most mégsem tudnak segíteni.

Mivel a tanács felállításában Magyarország is részt vett, amennyiben jelöltette magát és szavazott is, a Társaság a Szabadságjogokért a magyar Külügyminisztériumhoz fordult. A következőket tudtuk meg. Magyarország megpróbálta több országgal összefogva egy olyan kritériumrendszer felállítását elérni, amely megakadályozhatta volna, hogy az emberi jogokat súlyosan megsértő országok az EJT tagjai lehessenek. Ám ez nem sikerült. Az is kiderült, hogy hazánk nem szavazott olyan országokra, amelyek a Biztonsági Tanács szankcióinak hatálya alatt állnak, amelyekkel szemben az elmúlt években az ENSZ különböző emberi jogi szervei elítélő határozatokat fogadtak el, illetve "amelyek politikai rendszere és ebből fakadóan emberi jogi politikája elfogadhatatlan hazánk számára". Az viszont jó pontot jelentett, ha valamelyik jelölt a közeljövőben az EU soros elnökségét fogja betölteni. (Az uniós tagállamok ez utóbbiban vélhetően egységesen léptek fel, így nem meglepő, hogy Finnország és Németország is bekerült az EJT-be.)

Az persze nem derült ki, hogy a magyar delegáció pontosan kikre szavazott. Kárpótlásul viszont sikerült egy igen érdekes információszabadsági paradoxonra akadnunk. Rögtön azután, hogy "Magyarország köztársaság", az következik az alkotmányunkban, hogy a "Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam". Ebbe bizonyára az is beletartozik, hogy a magyar külpolitika nem csupán az országimázs fényesítésével foglalkozik szerte a világban, hanem Ferenc József-földtől a Horn-fokig a jogállam csodáját is hirdeti. De e meghatározásból az is következik, hogy a közhatalmi szervek betartják a jogszabályokat, és tisztelik az alkotmányos jogokat, például az információszabadságot is. Vannak persze olyan esetek, ahol a nyilvánosságot valamely más alapvető jog érvényesülése érdekében muszáj korlátozni. Ilyenkor vesszük elő jól bevált sublerünket, a szükségesség-arányosság mércét - gondoljunk csak a rendszerváltás óta húzódó ügynökügyekre. Az azonban szerfölött ritkán fordul elő, hogy egy jog korlátozásával hosszú távon a saját hatékonyabb érvényesülését segítsük elő.

A Külügyminisztérium a következőkkel érvelt. Azért nem mondhatja meg, kit támogatott Magyarország, mert a szavazat nyilvánosságra kerülése negatívan befolyásolná a magyar tárgyalási pozíciókat, továbbá a "partnerországok vitális érdekeit sérthetné, ami könnyen ahhoz vezetne, hogy ezek a partnerek a jövőben tartózkodjanak a Magyarországgal való egyeztetéstől, és kitérjenek az esetlegesen általunk ajánlandó megállapodások megkötése elől". Ez pedig szűkítené az ország diplomáciai mozgásterét. Ezt a következőképpen lehet érteni. Képzeljük el a szavazás előtti nyüzsgést, tárgyalásokat, egyeztetéseket. Mindenki mosolyog, veregeti a másik vállát, és fűnek-fának megígéri, hogy rá fog szavazni, már akarta is mondani, hogy mennyire el van ragadtatva az illető ország emberi jogi teljesítményétől. Aztán a titkos szavazáson fájó szívvel, de mégsem rájuk adja voksát. Amikor pedig kihirdetik a nyerteseket, akkor a mondott állam a pozíció elnyerését talán egy kicsit a magyar támogatásnak is be fogja tudni, és a töretlen barátság jegyében Magyarország jobb eséllyel tudja majd termékeit vagy éppen az információszabadságot oda exportálni.

Esetünkben tehát a nyilvánosság és az óhajtott külpolitikai magatartás nem fér száz százalékig össze. Vagy teljesen a nyilvánosság előtt dolgozik a magyar diplomácia, a magyar szavazópolgár pedig, aki messze földön híres diplomáciai éleslátásáról, rögtön észreveszi, ha valamilyen diplomáciai galiba esik, vagy pedig hanyagoljuk a nyilvánosságot, nem zaklatjuk diplomatáinkat, és erősen bízunk abban, hogy a külügyminiszterünk a jogállami elveket mindennél fontosabbnak tartja, és a beosztottjait is e szerint válogatja össze.

A dilemma teljesen nem oldható fel, de nem teljesen reménytelen a renegát nyilvánosságpártiak és a demokraták helyzete. Egyrészt garancia a demokratikus működésre, hogy az Országgyűlés illetékes bizottságai is megvizsgálhatják, mégis kiket támogat az ország. Másrészt az elutasító válasz csak részben volt elutasító, hiszen a szavazatokhoz kapcsolódó fontosabb kritériumokat megismerhettük. Harmadrészt pedig az elutasításban a döntés megalapozását szolgáló adatok védelmére hivatkoztak - azaz ha addig nem változik meg nagyon a törvény, akkor tíz év múlva ezek az adatok is hozzáférhetők lesznek. Ez azért mégiscsak több, mint amit a britek elárultak.

A szerző a TASZ munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.