Várhegyi Éva: Ekotrip (Korlátok nélkül)

  • 2001. május 17.

Egotrip

Nincs is annál jobb, mint amikor szabadjára eresztheti az ember a vágyait, amikor magasröptű terveit nem kötik gúzsba földhözragadt, anyagi korlátok. Beleborzongok, ha elképzelem, minő pompázatos dóm üdvözölhette volna a Fidesz - MPP legutóbbi kongresszusán megválasztott új elnököt akkor, ha száz évvel korábban kicsit lazább Szeged város büdzséje. Akkoriban ugyanis - legalábbis a templom történetét bemutató angol nyelvű szöveg szerint - azért nem a Halászbástyáról és a Mátyás-templomról híressé vált Schulek Frigyes terve szerint épült meg a Fogadalmi-templom, mert a városi tanács túl drágának találta az építés tervezett költségvetését. Így aztán a szegedieknek be kellett érniük Foerk Ernő módosított, csökkentett költségű tervével.

Korlátok nélkül

Nincs is annál jobb, mint amikor szabadjára eresztheti az ember a vágyait, amikor magasröptű terveit nem kötik gúzsba földhözragadt, anyagi korlátok. Beleborzongok, ha elképzelem, minő pompázatos dóm üdvözölhette volna a Fidesz - MPP legutóbbi kongresszusán megválasztott új elnököt akkor, ha száz évvel korábban kicsit lazább Szeged város büdzséje. Akkoriban ugyanis - legalábbis a templom történetét bemutató angol nyelvű szöveg szerint - azért nem a Halászbástyáról és a Mátyás-templomról híressé vált Schulek Frigyes terve szerint épült meg a Fogadalmi-templom, mert a városi tanács túl drágának találta az építés tervezett költségvetését. Így aztán a szegedieknek be kellett érniük Foerk Ernő módosított, csökkentett költségű tervével.

Most tekintsünk el attól az apró malőrtől, hogy a dóm építésének ezt a lelombozó mozzanatát a templom gazdái éppen az angol nyelven olvasó (vélhetően külföldi) látogatókkal osztják meg. A vele átellenben kiakasztott magyar nyelvű ismertetőn szemérmesen csak annyi szerepel, hogy az idős építész (mármint Schulek) a kivitelezést már nem vállalta, és ezért kérték fel lovag Foerk Ernőt a végleges tervek elkészítésére. Csak a rend kedvéért jegyzem meg: talán nem ártana, ha az ország külhoni imázsán buzgólkodó kormányunk nemcsak a sajtót vizslatná árgus szemekkel, hanem az egyházak országképformáló tevékenységére is odafigyelne. Az Országimázs Központ tetemes költségvetéséből még arra is futná, hogy végigjárják az ország összes jelentősebb, külföldiek által is látogatott templomát, és összehasonlító elemzéseket folytassanak a különböző nyelveken kiaggatott ismertetők között. Akkor nem fordulhatna elő, hogy a külföldi látogató olyan szégyenletes kulisszatitkokat tudhat meg egy magyar város pénzügyi helyzetéről, amitől a honpolgárt ügyes fordulattal (a tervező önkéntes visszavonulásáról szóló mesével) megkímélik.

A szegedi dóm példájával azonban nem az országképszépítés hiányosságára kívántam rámutatni. Hanem arra a felemelő tényre, hogy mennyit is léptünk előre alig száz év leforgása alatt. Hogy ma már, hála egy frissiben elfogadott törvénynek, a Magyar Fejlesztési Bankról szólónak, ha a kormány valamit eltökél, akkor semmiféle anyagi korlát nem szabhat gátat a kitűzött cél megvalósításának. Eljutottunk oda, hogy "kerül, amibe kerül" felkiáltással bármi létrehozható, ami öregbíti nemzetünk jó hírét. Ma már nemhogy a Schulekek, de a szárnyalóbb fantáziájú Eiffelek és Gaudík grandiózus tervei is megvalósulhatnak, ha a kormányzat úgy akarja.

Mert a Magyar Fejlesztési Bank ezután külön zsebe lesz a kormánynak, állam az államban. Minthogy korlátlan állami garancia áll hitelfelvételei mögött, arra és annyit költhet, amire és amennyit csak jónak lát a kormány. Eddig sem kellett elszámolnia ügyleteivel (például külön kérésre sem kötötte a Magyar Hírlap újságírójának orrára, mennyi külföldi hitelt vett fel ez idáig - igaz is, mi közünk hozzá?), de legalább a költségvetési törvény garanciavállalási kerete korlátot szabott étvágyának. Eddig. Mostantól másképp lesz. Utólag kap majd külön keretet, és annyit, amennyit csak nem szégyellnek a zárszámadási törvénybe benyomni.

Ha ahhoz nincs közünk, hogy mennyi hitelt vesz föl az MFB, nyilván azt sem fogják az orrunkra kötni, mire költi ezeket. Hogy végül is mire adjuk neki a garanciát? Hogy mi a csudáért állunk jót a bank kihelyezéseiért az adónkkal? Az MFB sose volt az üvegzseb mintapéldánya. Most ezt még törvény is szentesíti. Az új törvény szerint látszólag sem ellenőrzi senki a bankot a kormányon kívül: az elnök-vezérigazgatót, az igazgatóság és a felügyelő- bizottság tagjait a kormány által kijelölt miniszter nevezi ki és hívja vissza. A tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági miniszteren kívül senki sem kíváncsiskodhat, parlament vagy számvevőszék nem kutakodhat.

Az anakronisztikusan továbbra is banknak nevezett MFB az új törvény szerint tevékenységét elsősorban a köz érdekében és nem haszonszerzés céljából folytatja. Ráadásul a bankok kockázatvállalását korlátozó általános előírásokat sem kell betartania. A nonprofit intézmény így a profitorientált bankok kockázatának sokszorosát vállalhatja föl, no persze az állam (ami ebben az esetben sajnos mi vagyunk) garanciavállalása mellett. Így zárul be szépen a kör: a köz érdekében pazarolhatja a köz pénzét. A köz kontrollja nélkül.

Az MFB-garancia ügye egyébként plasztikusan mutatja, mennyit is ér a két évre lebetonozott költségvetés, amely pedig megalkotóinak bölcs előrelátását volt hivatott tükrözni. Aztán alig négy hónap alatt kiderült, hogy alaposan elszámították magukat az ambiciózus tervekhez képest szűkre szabott állami garanciakerettel. Most még csak 60 milliárd forint hibádzik, de két évre extrapolálva ez akár hatszorosára is duzzadhat. 360 milliárd nem semmi, pláne, ha tovább erősödik a forint. A Sándor-palota újjáépítése mellett talán még a Mátyás-templom bővítése is belefér (végtére is hol van az még a Szent Pétertől?!). Érdemes lenne mindjárt egybeépíteni a kettőt: állam és egyház összenövesztése most úgyis időszerű.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.