A pandémia szinte minden területen rontott a nők helyzetén

  • narancs.hu
  • 2022. október 24.

Élet + Mód

A nemek közti egyenlőség előremozdításában Magyarország a lista végén kullog.

Az egész Európai Unióban visszavetette a 2020-as év a nők karrier- és nyugdíjkilátásait, emellett az is kiderült a kutatásokból, hogy  a fiatal nők nagyobb arányban szembesültek munkanélküliséggel, és kevesebb nő vett részt az oktatásban is, mint férfi - írja a hvg.hu.

Közzétették ugyanis a Nemek Közötti Egyenlőség Európai Intézetének (EIGE) idei mutatóit, amely azt mutatja, hogy a lista létrehozása óta most először csökkentek a pontszámok számos mért, fő területen. A 2022-es mutatók ugyanis a világjárvány első évének, azaz 2020-nak az adatain alapul, ami jól mutatja, milyen volt a járvány hatása a nők helyzetére. 

Az adatok szerint:

  • A nők egyre nagyobb valószínűséggel töltenek kevesebb évet foglalkoztatásban, ami akadályozza karrier- és nyugdíjkilátásaikat.
  • 2020-ban kevesebb nő vett részt formális vagy informális oktatási tevékenységekben, mint férfi.
  • A Covid alatt csökkent a nemek közötti egyenlőség az egészségi állapot és az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés terén.
  • Nőtt az általános gondozási feladatok köre, ezek azonban nem egyenletesen oszlottak meg a nők és a férfiak között, ami súlyosbította a nemek között fennálló egyenlőtlenségeket. Fontos példa erre az intenzív jelenlétet igénylő gyermekgondozással töltött időre vnatkozó adat, amely szerint a nők 40 százaléka, míg a férfiak 21 százaléka töltött legalább 4 órát egy tipikus hétköznapon kisgyermekek gondozásával; időigényes házimunkát pedig a nők 20 százaléka, míg a férfiak 12 százaléka végzett házimunkát naponta legalább 4 órában.
  • A fiatal nők mindemellett nagyobb arányban szembesültek munkanélküliséggel a világjárvány gazdasági következményei miatt.

Az EIGE jelentése szerint a hatalom területén viszont történt előrelépés: nőtt a nők gazdasági és politikai döntéshozatalban való fokozott részvétele. (Ez azzal is összefügg, hogy több uniós tagállamban jogszabály által előírt kvótákat vezettek be.)

A nemek közötti egyenlőség előmozdításában a legjobban Svédország, Dánia és Hollandia teljesített, a lsita végén pedig Görögország, Magyarország és Románia kullog. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.