Beer Miklós: „Mindig zavar, amikor megjelenik egy nyüzsgő nő a közösségben, és átveszi a vezetést”
beer_miklos_top_story_lead.jpg

Beer Miklós: „Mindig zavar, amikor megjelenik egy nyüzsgő nő a közösségben, és átveszi a vezetést”

  • Matkovich Ilona
  • 2017. szeptember 6.

Élet + Mód

A menekültekért kiálló Beer Miklós váci megyés püspök ezúttal a nőkről alkotott véleményét is megosztotta. Részlet az e heti Magyar Narancsból.

Vállalni kell a meggyőződésünket, mondja a Váci Egyházmegye vezetője, akit emiatt számos támadás ér elsősorban a kormányoldalról. A menekültek melletti kiállása éppúgy keresztény hitéből következik, mint a lombikbébiprogram elvetése, vagy a nők társadalmi szerepvállalásáról vallott fölfogása is.

Magyar Narancs: A római katolikus egyház milyen szerepet szán a nőknek a XXI. században?

Beer Miklós: Az egyházi szolgálattevőkkel kapcsolatban nekem változatlanul az az álláspontom, hogy a szerepeket nem szerencsés összekeverni. Protestáns barátaimmal beszélgetve ők maguk mondják önkritikusan, nem örülnek, hogy már elég sok lelkésznő van. Én nem ebben látom az egyház jövőjét. A női hivatásnak megvannak a sajátos területei, a család, az anyaság, a gyereknevelés. Azt még el tudom fogadni, hogy az oktatás területén működnek, hiszen az érzékeny női lélek közelebb tud kerülni a gyerekhez, eredményesebben tud nevelni. Nem is beszélve az egészségügyi szolgálatról.

MN: A férfiak megmondhatják, hogy a nők mely területeken vállaljanak szerepet? És ha egy nő indíttatást érez, hogy lelki vezetője legyen egy egyházközösségnek?

BM: Ebben elég konzervatív vagyok. Nem akarom megbántani a nőket, de az mindig zavar, amikor megjelenik egy nyüzsgő nő a közösségben, és átveszi a vezetést.

MN: És a nyüzsgő férfi, az rendben van?

BM: Inkább lenne több nyüzsgő férfi. Abból van hiány. Nem tudok racionális magyarázatot adni. Én úgy látom, hogy az egyházi közösségeinkben sokszínű a szolgálat. Nagyon sok diakonisszánk van, én sokkal jobban el tudom képzelni, hogy egy nő karitatív szolgálatot végez.

MN: Ezzel meglehetősen csorbul a nők önrendelkezési joga.

BM: Hát, egy férfi meg ne akarjon gyereket szülni. Ugyanakkor, tényleg, Merkel asszony például nagyon jó politikus. De a nők szerepével kapcsolatban is fel kell vállalnom, ami a meggyőződésem.

A Beer Miklóssal készült teljes interjú a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Az olasz egységre nem csak Triesztben szokás dühösnek lenni. Azon a Délen, amelyet az északi polgárság állandó nyűgként és teherként él meg, szintén sok kritikusa akad az egységes Olaszországnak. Az északolasz Beppe Grillo komikus 5 Csillag Mozgalma ezért a baloldali és jobboldali populizmus mellé a déli tartományokban a bourbonista, antigaribaldista populizmust is felvette a programjába.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.