Film

Mármint

Karim Bensalah: A föld felett

  • 2025. július 30.

Kritika

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Hiába ugyanis, hogy Algéria külképviseletének alkalmazottja az apja, hiába, hogy otthon érzi magát mindenhol, ahol apja küldetéseinek hála megfordult, hiába él kamaszkora óta Franciaországban, hiába, hogy Lyonban, történetünk helyszínén már minden harmadik polgár muszlim, ha nincs állampolgárság, akkor vagy munkaszerződés van, vagy kitoloncolás – az iskola is számítana, csak le kellett volna tenni a vizsgákat. Ráadásul hősünk minden szívesebben lenne, mint arab, külön nyűg számára a vallás is, amelyet legszívesebben elfelejtene, mondja is egy ízben, hogy ő nem muszlim. Ehhez képest kell értsük a film leghangsúlyosabb mondatát: „Aki muszlimnak születik, az muszlimként hal meg.” Kétértelmű kijelentés. Egyszerre jelenti az istennek tulajdonított határtalan elfogadást, az ember tetteitől függetlenül (van is egy jelenet, ahol egy ki tudja, milyen bűnöket elkövető, szitává lőtt férfinak kell rituális temetést biztosítani az éjszaka leple alatt), és az egyéni szabadság korlátait, amennyiben az ember még halálában sem lehet más, mint aminek őt a közössége tartja (a kommunista éppúgy, mint kifejezett kérésére elhamvasztott vallástagadó, aki csak azért is muszlim temetőben fog nyugodni). Mert „ami a kettő között történik, nem változtat ezen”. Mármint a muszlimságon.

Kétértelmű a huszonéves létére a kamaszkorban ragadt Szofiane kvázi felnövéstörténete is. Erőteljes jelenetek során át szembesül a halál személyességével, méltóságával. A hullákból emberek lesznek, akiknek épp olyan tisztelet jár, amilyet magunknak is szeretnénk az utolsó utáni órában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.