Film

Mármint

Karim Bensalah: A föld felett

  • 2025. július 30.

Kritika

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Hiába ugyanis, hogy Algéria külképviseletének alkalmazottja az apja, hiába, hogy otthon érzi magát mindenhol, ahol apja küldetéseinek hála megfordult, hiába él kamaszkora óta Franciaországban, hiába, hogy Lyonban, történetünk helyszínén már minden harmadik polgár muszlim, ha nincs állampolgárság, akkor vagy munkaszerződés van, vagy kitoloncolás – az iskola is számítana, csak le kellett volna tenni a vizsgákat. Ráadásul hősünk minden szívesebben lenne, mint arab, külön nyűg számára a vallás is, amelyet legszívesebben elfelejtene, mondja is egy ízben, hogy ő nem muszlim. Ehhez képest kell értsük a film leghangsúlyosabb mondatát: „Aki muszlimnak születik, az muszlimként hal meg.” Kétértelmű kijelentés. Egyszerre jelenti az istennek tulajdonított határtalan elfogadást, az ember tetteitől függetlenül (van is egy jelenet, ahol egy ki tudja, milyen bűnöket elkövető, szitává lőtt férfinak kell rituális temetést biztosítani az éjszaka leple alatt), és az egyéni szabadság korlátait, amennyiben az ember még halálában sem lehet más, mint aminek őt a közössége tartja (a kommunista éppúgy, mint kifejezett kérésére elhamvasztott vallástagadó, aki csak azért is muszlim temetőben fog nyugodni). Mert „ami a kettő között történik, nem változtat ezen”. Mármint a muszlimságon.

Kétértelmű a huszonéves létére a kamaszkorban ragadt Szofiane kvázi felnövéstörténete is. Erőteljes jelenetek során át szembesül a halál személyességével, méltóságával. A hullákból emberek lesznek, akiknek épp olyan tisztelet jár, amilyet magunknak is szeretnénk az utolsó utáni órában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.