„Egy háború kitörése után egy fesztivál meg a játékok egyenesen nevetségesnek tűntek”

Élet + Mód

Kisebb lett, és a „főút” melletti népszerű placc helyett elég félreeső helyre került idén a Civil Sziget, de a zenei programokhoz nem köthető aktivitás így is jelen volt a fesztiválon. Az ukrajnai háború pedig idén hangsúlyosan megjelent a Szigeten is.  

Az idei Sziget az ukrán háborút és a menekültkérdést olyannyira kiemelten kezelte, hogy már a programfüzetben külön oldalon hívták fel a figyelmet az adományozási lehetőségekre. A Nagyszínpadon félórás koncertet adott vasárnap egy ukrán gyerekkórus, másutt olyan művészek nevét és arcképét láthattuk, akik a háború miatt nem léphetnek fel hasonló fesztiválokon.

Ukrajna állt a középpontjában a 2016 óta létező, még a szírai menekülthullám kapcsán létrejött Sátor Határok Nélkül nevet viselő helyszínnek is, ahol az emberi jogokkal foglalkozó civil szervezetek voltak jelen. De a Causa Creations nevű osztrák játékfejlesztő cég is itt volt, amely egy menekült fiú segítségével olyan játékot dolgozott ki, amely az ő menekülési útvonalát dolgozta fel. 

Így lehet

A Sátor Határok Nélkül a Magyar Néprajzi Múzeum és a párizsi bevándorlástörténeti múzeum (Musée national de l’histoire de l’immigration) közös projektjeként indult, de később egyre több civil szervezet folyt bele a munkába. Az idén például a UNHCR Magyarország és a svájci Terre des Hommes, akik a UNICEF-fel működnek együtt az ukrán menekültek magyarországi megsegítéséért. A Migration Aid ukrán menekült önkéntesekkel érkezett, akik igyekeztek párbeszédbe elegyedni a fesztiválozókkal. Az egyik nap sárga és kék lufikat fújtak fel, amiről mindenkinek Ukrajna jutott az eszébe, és ez el is indította a beszélgetést.

 
Magyarországon élő ukrán menekültek dobolnak a Sátor Határok Nékül előtt
Fotó: @adriblasko

„Az a célunk, hogy megmutassuk, mindenki tud segíteni valahogyan” – mondta Darabos Diána helyszínmenedzser, hozzátéve, hogy az ilyen alkalmak után megnő az adományok száma. A szervezetnek sok külföldről érkező önkéntes segítője van, és nem csak a fesztivál idején. Segíteni szeretnének, de ez nem olyan egyszerű feladat.

„Nagyon nehéz azokat a történeteket feldolgozni, amelyekkel itt a sátorban is napról napra szembesülünk. Megrázóak ezek a találkozások. Hogy egy pillanat alatt összeomolhat az életed. Volt itt velünk egy eredetileg Azerbajdzsánból származó negyvenes nő, aki felnőttként Ukrajnába került, ahol sok munka után végül egy saját szállodája lett. Most a nulláról kell mindent újrakezdenie” – mesélte Darabos Diána, akinek tapasztalatai szerint az idén sokkal intenzívebb volt a látogatók részvétele, mint a korábbi években. „Talán azért is, mert szomszédos országról van szó, a bőrünkön érzékeljük az egészet. Le is fagytam tavasz elején, amikor a programot szervezni kezdtük. Azok a szervezetek, amelyekkel együtt kell dolgoznunk, kint voltak a határon, minden erejüket lekötötte a válságkezelés.

Egy háború kitörése után egy fesztivál meg a játékok egyenesen nevetségesnek tűntek”

– mondta Darabos Diána, hozzátéve, hogy mégis jött újra mindenki.

El sem tudják képzelni

A Sátor Határok Nélkül két kiállítást is rendezett. Kint Hajdú D. Andrásnak a háború kitörése utáni első hetekben menekültekről készített fotói voltak láthatók, bent pedig a francia múzeum Határok című kiállítását rendezték meg, a látottakból nagyon sok mindenre lehetett asszociálni. „A mentális határokra is” – magyarázta Darabos Diána, aki úgy véli, sok fesztiválozó itt döbbent rá, hogy nincs semmi különbség közte és a másik 22 éves között. Csak ő szerencsésebb.

Sokan viccelődtek azzal, hogy a magyar fesztiválozó ritka madár. Mutatták ezt az egyre kisebb magyar zenei helyszínek is, de az is, hogy még a civileknél is inkább nemzetközi szervezetek képviseltették magukat. A noÁr Mozgalom az idén először vett részt a Civil Szigeten. A sátruknál különféle teszteket lehetett kitölteni az oktatás, a migráció-rasszizmus, a klíma- és ökológia védelme, a kultúra függetlensége, az LMBTQ+ témaköreiben, de a legsikeresebb programjuk az egyedi „noÁr kitűző” készítése volt. Üzenőfaluk, a „Neked mi az ügyed?” valóságos tükör volt, ahol a noÁr által képviseltek mellett hangsúlyozottan megjelentek az önelfogadás, az önszeretet és a mentális egészség kérdései, illetve az állat- és a környezetvédelem ügye is.

„A hozzánk látogató fesztiválozók nagyobb része külföldi volt” – mondta Kubik Domi, a mozgalom egyik munkatársa, de hasonlókat hallottunk a Civil Sziget nemzetközi szervezeteitől is.

„Amikor a noÁr Mozgalomról meséltünk, vagy általánosságban a magyar közélet jelenlegi állapotáról, nagyon meglepődtek”

– idézte fel Kubik Domi. „Meg sem fordult a fejükben, hogy Magyarországon a hatalom miket gondol, hogyan kommunikál és milyen lépéseket tesz akár a szexuális kisebbségekkel, a pedagógusokkal vagy a migrációval kapcsolatban.”

Egy játék vitt a Magyar Vöröskereszt sátrához, ahol a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság támogatásával a legújabb alkohol- és drogszimulációs szemüvegeket lehetett kipróbálni. Az alkoholos, füves szemüveg nem volt nagy meglepetés, de amikor „beekizve” próbáltam megtalálni a húgomat, két perc alatt rosszul lettem, és talán ennek hatására kerestem fel a rendőrségi és a határőrségi sátrat is, bár ők nem a Civil Sziget részei.

Viszont náluk lehetett határvadásznak jelentkezni. Segítőkészek voltak, a virágos fejdíszemről meg is jegyezték, hogy terepen remekül működne. És megtudtam azt is, hogy egy feltétele van csak a felvételnek: hogy a két lábam meglegyen.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.