Még mindig túl sokat piál a világ

  • MTI
  • 2024. június 25.

Élet + Mód

A WHO felhívta a figyelmet, hogy bár globálisan csökken valamelyest a fogyasztás, ez a tempó túl lassú.

Globális szinten az emberek a korábbinál kevesebb alkoholt fogyasztanak, de az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Genfben ismertetett jelentése szerint ez a csökkenés túl lassú.

A WHO-nak elérhetetlenné vált a célkitűzése, hogy a 2010-es szinthez képest 2030-ra ötödével csökkentsék az alkoholfogyasztást – közölte az ENSZ-szervezet,

aminek az adatai szerint az egy főre eső globális alkoholfogyasztás mennyisége a 2010-es 5,7 literről 2019-re csak 5,5 liter tiszta szeszre csökkent.

A jelentés szerint a legmagasabb egy főre eső alkoholfogyasztást 2019-ben az európai (9,2 liter) és az amerikai (7,5 liter) WHO-régióban mérték, de az egyes régiókban különböznek a trendek: míg Európában csökken, addig Délkelet-Ázsiában érezhetően nő az egy főre jutó alkoholfogyasztás.

A WHO adatai szerint 2019-ben az alkoholfogyasztás miatt világszerte 2,6 millió ember halt meg, ami a teljes halálozás 4,7 százaléka. 209 millió ember volt alkoholfüggő, és további 200 millió esetében volt legalábbis problémás mértékű az alkoholfogyasztás.

A fiatalabb korosztályokat különösen súlyosan érinti az alkoholfogyasztás: a 20-39 év közöttieknél volt a legmagasabb (13 százalék) az alkoholfogyasztással összefüggő halálesetek aránya.

Az Egészségügyi Világszervezet felszólította az érintett országokat, hogy tegyenek többet az alkoholfogyasztás mérséklésére, ideértve reklámtilalmak és értékesítési korlátozások bevezetését, valamint adók útján történő áremeléseket.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.