Ha valaki fél éve azt mondja, hogy kis, hatszor négycentis kartonlapokra fogok gondozási segédleteket írogatni egy-egy növény latin neve alá, akkor körberöhögöm. Pedig így lett. Be kellett látnom, hogy az egyre gyűlő növények igényeit nem tudom fejben tartani, annak ellenére sem, hogy a legtöbb példány a kontyvirágfélék (Araceae) családjába tartozik, tehát alapvetően hasonló gondozást igényelnek.
Én is úgy kezdtem, mint szinte mindenki: jöttek növények, de korán haltak, mint a mosónők. Aztán az egyik megmaradt. A gyerek Füvészkertből hozott pálmája (Chamaedorea elegans), és a philodendron red sun mellé kellett valami díszesebb: egy nyíllevél (Maranta leuconeura ’Tricolor’). Ahogy az első féltrópusi kis növénykém halál helyett kibontotta új levelét, már nem volt megállás. Most harmincféle növényem van negyven cserépben.
Nem vagyok egyedül. Az Eladó növények Facebook-csoportnak több mint százezer tagja van, az ennél szerényebb, Szobanövények csoportnak 25 ezer – van még tucatnyi egyéb, speciális növényes csoport is kisebb létszámmal. Sorstársak. Fiatalkorában Éva telepakolt növényekkel egy 54 négyzetméteres lakást, mert mindig is arra vágyott, hogy valamiféle dzsungel vegye körül. Amikor elfogyott a hely, mindet elajándékozta, amit persze megbánt, amint meglátta a csupasz falakat. Apránként kezdte ismét gyűjteni a növényeket, és bár sok munka van velük, már nem adná őket semmi pénzért.
A szobanövénypiac méretét megbecsülni sem lehet. A dísznövény-kereskedelemben nemcsak a szoba-, hanem a kertinövény-kultúra is benne van – a haszonnövény és a gyümölcs határeset –, és szükségszerűen az utóbbi a nagyobb szelet. De csak a nagy egésszel tudunk számolni.
Tízmilliárdos piac
A dísznövény-nagykerereskedelmi bevételek elképesztő ütemben nőttek az elmúlt években. A legfrissebb számok 2022-re vonatkoznak, ekkor a piac 11 legnagyobb szereplője ért el milliárdos bevételt, összesen 26,5 milliárd forintot. Egy évvel korábban ez 20,4, két évvel előtte 16,2 milliárd forint volt, a Covid-járvány előtt pedig 14,4. A forgalom 2021-ben 26 százalékkal bővült, majd 2022-ben további 30 százalékkal – úgy, hogy két új szereplő is megjelent a piacon, amelyek három év alatt jutottak a semmiből milliárdos árbevételig.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!