Szabad-e és megéri-e hülyére venni a nézőket, olvasókat?

  • B. Papp Máté
  • 2018. október 12.

Élet + Mód

A tech-óriások felfalják a reklámpénzeket, közben médiavállalatokat megszégyenítő nézőszámmal bíró véleményvezéreket termelnek.

„Reggel munkába jövet nem voltam boldog tekintve, ami Las Vegasban történt. Nem értem, ami a világban történik. Köszönöm a L’Oreál-családnak, hogy feldobtátok a napomat ezekkel a virágokkal!” – ezzel a felütéssel tett közzé egy képet a nyugaton befutott modell, Palvin Barbara a tavaly októberi, 58 halálos áldozattal járó Las Vegas-i mészárlást követően az Instagram-oldalán.

Az internet népe kiakadt, mire a magyar szupermodell megváltoztatta a bejegyzés szövegét. De nem ő az egyetlen, aki ehhez hasonlatos módszereket vet be a kattintások növeléséért, egyben az általa képviselt márka "népszerűsítéséért".

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a közelmúltban háromszor indított versenyfelügyeleti eljárást: Kasza Tibor énekes-műsorvezető, Rubint Réka személyi edző, valamint Dukai Regina modell közösségi média felületeit vizsgálta a szerv. Ám egyik esetben sem tudtak jogsértést megállapítani, mindhárom ügy azzal zárult, hogy az influencerek megígérték, a jövőben önmérsékletet gyakorolnak – tudta meg a lapunk a GVH sajtóosztályától.

De miért nincsenek pontos szabályok a közösségi médiára, ha egyszer a tévét, sajtót, rádiókat a médiatörvény szigorúan ellenőrzi?

false

 

Fotó: Facebook/Kasza Tibor

 

Hogy megértsük az okokat, kicsit messzebbről kell indítanunk. A Facebook és a Google elszívja a levegőt a klasszikus médiafelületek elől, hiszen a fogyasztók rajtuk keresztül tájékozódnak, viszont ők csak a „közvetítő” szerepet vállalják fel, a tartalom-előállításból nem veszik ki a részüket.

Ugyanakkor a fokozott figyelemnek köszönhetően gombamód elszaporodtak a közösségi térben az ún. véleményvezérek vagy influencerek, akik közül sokan nem tiszta termékelhelyezéssel próbálkoznak.

Milyen trükköket vetnek be a több százezer, olykor milliós rajongótáborral bíró véleményvezérek, ezzel mennyit lehet keresni és ez milyen hatással van akár a sajtószabadságra, akár fogyasztókra, például a kiskorúakra.

Cikkünkben megszólalt az influencer listák élén álló Kasza Tibi és Szabó Gergő – a legfelkapottabb influencereket kezelő ügynökség vezetője – is, akik elárulják, mi lenne a legjobb megoldás a probléma kezelésére.

A lap csütörtöktől kapható a standokon, illetve itt megrendelheti:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.