Vért adni a veszélyhelyzet alatt is lehet

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. november 27.

Élet + Mód

Vérre ugyanis a koronavírus-járvány idején is szükség van. Ma van a véradók napja.

Vérre a koronavírus-járvány idején is szükség van, a véradások a jelenlegi veszélyhelyzet alatt is folyamatosak, a biztonsági előírások megtartásával - közölte az Országos Vérellátó Szolgálat (OVSZ) és a Magyar Vöröskereszt a véradók napján.

A véradók napját egyébként a Magyar Vöröskereszt kezdeményezésére 1988 óta tartják  Magyarországon, ilyenkor pedig a sokszoros véradók, a több éve a véradásszervezésben tevékenykedők, a véradóbarát munkahelyek, valamint a véradómozgalom támogatói részesülnek az OVSZ elismerésében.

Ahogy írják, idén, a járványhelyzet miatt rendhagyó módon, az ünnepnapon online formában teszik közzé a 69 idei díjazott névsorát és rövid méltatását.

  • Idén húsz véradó a legrangosabb elismerésben, a Pro Vita-díjban részesül, és két őssejtdonor is megkapja ezt a kitüntetést.
  • A "Véradó Mozgalomért" Ezüst Emlékérem kitüntetést idén 19-en érdemelték ki az elmúlt évben végzett kiemelkedő önkéntes véradásszervezői munkáért, 19 munkahely képviselői pedig "Véradóbarát Munkahely" kitüntetésben részesülnek.
  • Oklevéllel ismernek el a véradásszervezés támogatásért három vérellátásban dolgozó egészségügyi szakembert, további nyolc támogatói oklevelet pedig azoknak a szervezeteknek és magánszemélyeknek osztanak ki, akik hozzájárultak a véradás ügyének népszerűsítéséhez.

Log into Facebook

null

A véradások továbbra is folyamatosan zajlanak, ezek részleteiről és helyszíneiről az OVSZ és a veradas.hu holnapján található tájékoztatás.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.