A hatalom mítoszai

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 26.

Első változat

Van a jó király mítosza, és van a teljhatalmú, mindenható uralkodóé; a közös bennük az, hogy a felelősséget a vezető megússza. És ha valakinek teljhatalma van, akkor senki más sem felelős.

Bizonyos társadalmakban kétféle mítosz él az első számú vezetőről.

Az egyik szerint a vezető jót akar, rendes ember, szándékai és elképzelései tiszták, indulatai nemesek. Minden baj abból fakad, hogy tanácsadói, közvetlen alárendeltjei, munkatársai (vagy azok egy része, esetleg egy-két ember ezek közül) alkalmatlanok, rosszindulatúak, vagy kifejezetten ellenségesek a vezetővel. (Itt számos változat elképzelhető.) Ezért azután a legszebb tervek is balul ütnek ki, a sok rossz, ami a nyakunkba zúdul, nem a legfőbb vezető felelőssége, hanem menet közben, a számtalan akadályozó és hátramozdító tényező miatt jön létre.

A másik szerint minden jó (vagy éppen rossz) kifejezetten az első számú vezető számlájára írandó. Ő az, aki mindent mozgat (legalábbis ami a vezetésben történik), mindenen rajta tartja a szemét, és személyesen beleszól minden részletbe. Ha nem jön a busz vagy romlott a parizer – őt szidjuk, rajta múlik; de ha szép, tiszta az utca meg a busz belseje, és olcsóbb a parizer, akkor őt illeti az elismerés, lám, erre is odafigyel.

Az első mítoszt a hatvanas évektől a nyolcvanasokig (a Kádár-rendszerben) széles körben beépítették a mindennapokba, mondhatni: használták, részletesen kidolgozták mindenféle változatát a kocsmai-kávéházi beszélgetéstől a magas politika folyosói sutyorgásaiig. A második talán inkább az ötvenes évekre volt jellemző – meg ma, erről szólok mindjárt röviden.

De előbb két megjegyzés. Azok a társadalmak, ahol e két mítosz bármelyike él, közszájon forog, része a közbeszédnek – valamelyest sajátosak. Kicsit rosszabb kedvünkben azt mondhatnánk, torzak; nagyon rosszindulatúan azt, hogy a diktatúra felé hajlanak. Tegyünk egy próbát: elképzelhető, hogy Cameronról, Obamáról, Merkelről bárki így (akár az első, akár a második mítosz szerint) gondolkozzon? Pedig nagyon különböző emberek, államberendezések, társadalmak – de teljesen világos felelősségi és hatáskörök vannak, átlátható döntési és végrehajtási pályák, a konfliktusok (egy része) nyílt(n)ak (látszik). Sokkal kevesebb tere van tehát annak, hogy korlátokat képzeljünk a vezető köré, vagy éppen korlátlan hatalmat tulajdonítsunk neki.

A második megjegyzés: a közös a két mítoszban, hogy a vezető végül is jól jön ki belőle. Az első mítosz esetében azért, mert ha baj van, az emberek felmentik (rossz tanácsadók stb.); a második esetében mindenki tehetetlennek érzi magát ekkora hatalommal szemben (hiszen még a tanácsadók, alárendeltek, munkatársak sem tudnak hatni rá). Tehát akár elnéző, megbocsátó szeretet, akár bénult utálat övezi: közös az elfogadás, a beletörődés.

Mindez pedig arról jutott az eszembe, hogy manapság már mindenki teljes természetességgel beszél arról, hogy a Szabadság téri szobor csakis Orbánhoz köthető; vagy hogy Szentmihályi Szabó Péter római követi megbízása (amiről itt remek elemzés olvasható) ugyancsak Orbán húzása; ahogyan az övé a paksi kölcsöntől az MKB megvásárlásán át a stadionokig vagy a Liget-projektig minden kisebb-nagyobb jobb-rosszabb ötlet. Akik mégis megemlítődnek mint felelősök, végrehajtók, lebonyolítók, azoknak a neve hamar elhalványul a diskurzusban, marad a rivaldafényben egyedül Orbán, a miniszterelnök.

Az ő helye ugyanis betonbiztos, meg nem inoghat, semmiért magyarázkodni (pláne bocsánatot kérni) nem fog, visszakozásról szó sem lehet, a „lemondás” szó legfeljebb egy-egy amerikai programmal kapcsolatban kerülhet elő. Minden miatta van, mindenről ő tehet, mindenért ő a felelős. Ez így mindenkinek nagyon kényelmes.

false

 

Fotó: MTI

Mert oké, miután kezdett dagadni a nemzetközi botrány, Szentmihályi Szabó Péter bölcsebbnek látta, ha visszavonul a követi pozíciótól (vagy azok, akik felkérték, most erre kérték). De hát valaki mégiscsak kieszelte, hogy egy virtigli antiszemitát és jelentéktelen költőt nevezzenek ki. Némi felelősség, ha mást nem, az európai értelemben vett Navracsics minisztert mégiscsak terhelné. Vagy legalább egy alosztályvezető-helyettesét. Vagy a parlamenti képviselőket, akik tapsikoltak a jelöltnek. De nem, nekik semmit nem kell tenniük, de még mondaniuk sem: az emberek úgyis Orbánnak tulajdonítják ezt a lépést is (akár egyetértenek vele, akár nem), márpedig Orbán (mint annyiszor): hallgat. Elviszi a balhét, úgy, hogy semmit nem kell tennie.

Minden megy tovább.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.