A lehetőségek birodalma

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 23.

Első változat

Van remény. Bárkiből bármi lehet, a mobilitás lehetőségei korlátlanok – senki ne keseredjen el, a marsallbot a hátizsákjában van.

„Minden francia baka a bornyújában hordja Franciaország tábornoki pálcáját” („tout soldat français porte dans sa giberne le bâton de maréchal de France”) – mondta állítólag Napóleon, s ez annyit jelentett: bárkiből lehet bármi, a fölfelé mobilitás előtt szabad az út. Szép és lelkesítő gondolat ez, manapság is jó volna effélét hallani.

De hát hallunk is – csak vegyük észre, mit üzennek a mindenféle kinevezések, hogyan és kik kerülnek funkciókba.

Csak két példát említek az elmúlt napokból, azt is csak röviden, de talán sikerül fellelkesíteni olvasóim azon részét, akik néha eltöprengenek: mit tartogathat még nekik az élet, vihetik-e még valamire, van-e perspektíva előttük. Kishitűség, defetizmus, vakság: nem szeretem, és nem is felel meg a Nemzeti Együttműködés Rendszerének.

Az egyik az a hír, hogy „a magyar kormány kultúrpolitikájának kidolgozója és megvalósítója a miniszter mellett a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, vagyis Fekete György”. Ahol erről olvashattunk, ott rögtön az immár kváziminiszteri rangra emelt belsőépítész eddigi alkotó tevékenységét is megismerhettük, a szolnoki MSZMP-székház felejthetetlen belsőépítészetétől és berendezésétől (1962–63) a budapesti Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöki szobájának méltán országos hírű plasztikus famennyezetéig (1984). (Az addig bőven csorgó kreatív véna az utóbbi 30 évben elapadni látszott, aggódhatunk: alkotói válság?) Alkalmassá teszi-e ez az életút az MMA elnökét arra, hogy a kultúrpolitika meghatározó alakja legyen? Botor kérdés. Nem is érdemes feltenni. Inkább figyeljünk arra: lám, van itt valaki, aki afféle baka volt, talpas katona, csinálta a dolgát – és íme ráköszöntött a szerencse, hipp-hopp nagy ember lett belőle. Ne azon vacakoljunk, megérdemelte-e, hanem nyűgözzön le minket a szédületes pályaív, az emelkedés vakító fénye.

Hoppál Péter

Hoppál Péter

Fotó: MTI – Kovács Attila

Vagy ott a másik példa, az új kulturális államtitkár – az Index interjút készített vele –, és bár nem értékelném túl elődei (Szőcs, L. Simon, pláne Halász) munkásságát, azért Hoppál Péter esete egészen különleges. Az interjúból kitűnik, hogy ő igazán a semmiből jön: a kultúrához (és annak irányításához) eddig csak mint énektanárnak és amatőr zenésznek volt köze. Őrületes lehetőségek rejlenek tehát benne: intellektuálisan afféle tabula rasa, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ez az üres lap színes és érdekes mintákkal telerajzolható, semmi dogma nem nyűgözi, a teljes tudatlanság módot nyújt arra (másra sem nyújt módot!), hogy előbb-utóbb ismeretek nyüzsögjenek az államtitkári elmében. Helyes volt őt kinevezni? Ugyan már, micsoda kérdés. Kedves olvasó, arra gondolj inkább: te is lehetsz Hoppál Péter, és ha valaki Hoppál Péter, akkor az énekkarvezető, de akár államtitkár is lehet.

Végezetül pedig képzeljük vissza magunkat Napóleon korába. Mondjuk, van két gránátos, Jean és Pierre, és Jean azt tapasztalja, hogy Pierre-nek nemcsak büdös a kapcája és a lehelete, de amikor puska ropog és vad paripák raja dobban, akkor igyekszik a hátsó sorokba keveredni, nehézségeket okoz neki kivonni a szablyát, amikor a harctéren kard csattog, hányja a szikrát; a célzás sem az erőssége, és folyton valami régi seb miatt panaszkodik. Császárhűségéhez viszont kétség sem férhet. Nem volna csoda tehát, ha Pierre hamarosan vérszín selyemszalagos érdemrenddel gazdagodna, és bízvást reménykedhet, hogy ez csak a kezdet.

Nem szabad, hogy Jeant ez elkeserítse. Inkább örülnie és bizakodnia kell – és, kedves olvasó, lelkesedj te is: ha ezek ilyen magas polcokra kerülhettek, belőled is akármi lehet még.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.