A jó vezető

  • Kálmán C. György
  • 2016. szeptember 1.

Első változat

A jó vezető - mérnök: felbecsüli az igényeket, és igyekszik megfelelni nekik. Olyan színház is kell, ahová nem járnak, és ami vackot játszik.

Nem árt, ha a jó vezető mérnök is egyben.

A számok, a tervezés, a reáliák embere, aki tisztában van bizonyos összefüggésekkel – például a statisztikával. Felméri, hogy milyen az összetétele az embereknek, akik a gondjaira vannak bízva, kinek mik az igényei, ki mire képes – és ennek megfelelően irányít, így tervezi meg a feltételeket.

Ha például egy város vezetőjéről beszélünk, nagyon helyesen teszi, ha mérnök módjára cselekszik. Az például különösen alapos statisztikai adatok nélkül is tudható, hogy a városi lakosság egészét figyelembe véve

a) az emberek egy része egyáltalán nem jár színházba;

b) egy másik része pedig járogat ugyan, de pocsék az ízlése, minden vackot megnéz, ami adódik, azt se tudja, mi volna a jó.

Mármost a jó vezető ilyenkor azon igyekszik, hogy a lakosság effajta összetételének megfelelően megteremtse annak a feltételeit, hogy a kisebbségnek is, a többségnek is kielégítő megoldással szolgáljon. Összehangolja az igényt a kínálattal.

Egyrészt tehát azoknak, akik nem járnak színházba, olyan színházat hoz létre, ahová nem járnak az emberek. (Már régóta bebizonyosodott, hogy erre a célra az “alternatív”, ezért “érthetetlen” és “nagyon szűk rétegnek szóló” színházak nem alkalmasak, mert oda bizony dől a nép.) Másrészt vacak produkciókat létrehozó színházra is szükség van, mert van, aki ezt szereti, olyan, amiről garantáltan egy szót sem ír a komolyabb sajtó, ami nem egyszerűen gagyi és közönséges, de még ezen belül is teljesen érdektelen. A jó vezető két legyet üt hát egycsapásra: kreatív döntéssel összehozza a kettőt.

Kinevez valakit igazgatónak, aki röpke néhány év alatt sikerrel kiürítette a színházat, közönsége alig van, viszont amit a társulat játszik, az garantáltan vacak.

false

 

Fotó: MTI/Kollányi Péter

A lakosság két rétege is boldognak érezheti magát, és ünnepli a jó vezetőt, a gondos mérnököt, aki végre kedvére tesz: azok, akiknek a nem-színházba járás a kedvenc passziójuk, és akik az ócskaságot szeretik. A város vezetése a lakosság szolgálatában, gondosan felmérve az elvárásokat, alázattal megfelelve nekik.

Éljen.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.