Beszédtémák

  • Kálmán C. György
  • 2016. augusztus 29.

Első változat

Miről beszélgessünk egy kényszerű várakozás közben a nem túl közeli ismerőssel? Néhány ötlet.

1. Válasszunk két szereplőt, beérkezett, jómódú fiatal emberek, harmincas-negyvenesek. A nemüket ne határozzuk meg, nők vagy férfiak, mindegy – egyiküket nevezzük tehát Jancsi-Juliskának, a másikat Péter-Marinak. Ismerik egymást, de nincsenek nagyon közeli viszonyban – mondjuk, szomszédok vagy egy épületben dolgoznak. Tegyük fel, hogy egy ideig egy helyen tartózkodnak, és az illem azt diktálja, hogy beszélgessenek valamiről. Kérdés, hogy miről.

Képzelőerőnk határtalan, ezért legyen a helyszín buszmegálló. Ne lift, mert az túl rövid idő (vagy ha beragad, akkor az nagyon feszült szituáció). Legyen úgy, hogy útfelbontások és elterelések vannak, ezért mennek mindketten busszal, de ezért nem jön sokáig a busz sem. Ez életszerű.

false

Pár nehezen elviselhető másodpercig mindketten töprengenek: mi legyen a beszédtéma. Elvetik azt a kérdést, hogy „Merre jártatok a nyáron?” – ez pillanatok alatt keserűség forrása lehet. Hogy telik ezeknek Mallorcára, mikor mi csak Füreden voltunk? – fortyoghat Jancsi-Juliska vagy épp Péter-Mari. Jobb nem bolygatni, hogy kinek mekkora a nyaralásra fordítható büdzséje, vesztesnek rossz lenni, de győztesnek lenni is kínos. Kezdődik az iskolaév – hová járnak a gyerekek? Ezt is hamar elhessegetik. Részint megint az anyagi vonatkozások miatt (a méregdrága magániskola vagy pláne külföld, szemben a sarki államival), részint meg azért, mert politikai súrlódások keletkezhetnek: egyházi vagy állami (vagy magán)? Ki mit szól a Klikhez? A tananyaghoz? Az átalakításokhoz? A túlterheltséghez? És így tovább – hosszú, keserves vitákhoz vezet. Miért nem jön már a busz? Amilyen ártatlannak látszik, olyan hamar vezet el a helyi önkormányzat szapulásához vagy akár a kormány felelősségének feszegetéséhez – inkább nyugodtan várakozzunk, semmint nekiálljunk politizálni. Sem Jancsi-Juliska, sem Péter-Mari nem tudja, hogy a másik hogyan vélekedik a kormányról, az ország gazdasági-kulturális állapotáról – óvakodnak erről vitába bonyolódni, hacsak nem utálják a másikat, és nem akarnak szándékosan kiprovokálni valamilyen összecsapást.

(Mert ez van ma nálunk: udvarias ember kerüli a politikát és minden olyan témát, ami komolyan meghatározhatja a mindennapjainkat, a közérzetünket, az anyagi helyzetünket, a jövőnket – mindez egyetlen rövid lépéssel a politikához vezet.)

Játszi képzeletünk tehát úgy folytattatja velünk a történetet (már ha nem szeretnénk konfliktust, kellemetlenséget, rossz szájízt), hogy Jancsi-Juliska és Péter-Mari három beszédtémát választhat (tetszőleges sorrendben vagy választva közülük egyet-kettőt):

1. sport

2. gasztronómia

3. borok.

Ezek biztonságos terepek, ráadásul olyanok, ahol el lehet játszani – minden veszély nélkül – az éles szembenállást, a boldog összeborulást, a megfontolt kompromisszumot; lehet közösen lelkesedni vagy utálkozni, de lehet érvelést mímelni, tudós fejtegetésekbe bocsátkozni, jól értesültnek vagy naivnak látszani is – úgy, hogy ennek a kapcsolatra nem lesz komoly hatása. Nem lesz olyan, hogy ilyen beszélgetés után a felek halálosan összevesznének – de olyan sem, hogy nagyon szorosra vonnák a kapcsolatukat. Olyan ez, mint a Vidámparkban a dodzsem: mindent ki lehet próbálni, meg lehet élni (száguldás, ütközés, vad fékezés) – fenyegetettség nélkül. Lehet trécselni akár az olimpiáról, akár a futballidény kezdetéről, átigazolásokról és kilátásokról. Be lehet számolni az újonnan nyílt (vagy régen ismert) éttermek nagyszerű újításairól vagy szarvashibáiról, emelkedésükről vagy leromlásukról, meg lehet vitatni a konfitálás művészetét vagy a banánlevél beszerzésének módozatait. És meg lehet vitatni az idei szüret várható eredményét, a villányi és a somlói borvidékek legjobb pincéinek kínálatát, fanyalogni néhány hegyaljai borász kínálata miatt.

Az a 23 perc várakozási idő hipp-hopp! elszalad.

2. Nagyon ritkán hallgatom az állami rádiót, de a konyhában csak az jön be, olykor bekapcsolom. Van benne politika (de alig szólal meg olyasvalaki, aki ne a kormány álláspontját támogatná), ezen kívül sokszor esik szó vallásról, a családi élet boldogságáról, és a fényes történelmi hagyományról. Ezeken kívül három témáról – éppen azokról, amelyeket Jancsi-Juliska és Péter-Mari beszélgetéséhez kitaláltunk.

A média – mindegyik – részben ellesi és felerősíti azt, amiről hallgatói szeretnek beszélgetni, részint témákat kínál nekik a beszélgetéshez. Éppen abból érthetjük meg egy média irányultságát (nagy szóval: ideológiáját), hogy feltárjuk: milyen tárgyakat részesít előnyben.

Például olyanokat, amelyek az azonosság illúzióját nyújtják, ahol a konfliktusok súlytalanok (ha nem épp látszólagosak). Amelyeket – mert udvarias, konfliktuskerülő és óvatos emberek vagyunk – boldogan ragadunk meg. Addig sincs szó más, igazán fontos dolgokról.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.