A titkos üzenet

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 21.

Első változat

A Szabadság téri emlékmű titkos üzenete voltaképpen a legtoleránsabb és leghaladóbb gesztus, amit kormány tehet. Csak észre kell venni.

Ott rontjuk el, mi, politikához nem értő és gyanakvó emberek, hogy képtelenek vagyunk belelátni a hátsó szándékokba, a szándékok mögött meghúzódó megfontolásokba, a megfontolások valódi mozgatóiba. Úgy hisszük, hogy amit látunk, az elegendő ahhoz, hogy örvendezzünk vagy felháborodjunk – mert nem vesszük észre, milyen kifinomult, bonyolult, soktényezős játék végeredménye az, ami a szemünk elé kerül.

false

 

Fotó: MTI

Itt van ez az emlékmű a Szabadság téren. Azt hisszük, hogy valami minden szempontból elhibázott szörnyűség épült, a megígért konzultációk kihagyásával, orvul, hirtelen. Dühöngünk, értelmezni próbáljuk a „hagymázos őrületet és szellemi katyvaszt” (ahogyan egyesek nevezik), és nem veszünk tudomást a rejtett üzenetről.

Érettségizett olvasóim jól ismerik a csodaszép ifjú, Ganümédész történetét: a fiú olyan gyönyörű volt, hogy maga Zeusz szeretett bele, és sas képében szállt le érte, hogy elrabolja és szeretőjévé tegye. Mondom: sas képében. Így azután bár a német megszállás emlékművében szó sincs explicit módon homoerotikus vonzalmakról, mégis (rejtetten, áttételesen) felidézi az antik mítoszt, a középpontba állított, lányos vonású csinos férfialak pedig alig félreérthetően utal az azonos neműek vonzalmára.

Vagyis, röviden: az emlékmű állítói (jaj, nem akarom azt írni, hogy felállítói) odakacsintanak az LMBTQ-mozgalmakra, gesztust tesznek mindazoknak, akik a szokásos heteroszexuális kapcsolattól eltérően képzelik el ember és ember kapcsolatát.

Hogy nem ez a szobor deklarált mondandója? Hogy ez szóba sem került, amikor csak a kormány bármit mondott a készülő műről? Ne legyünk naivak, erről persze szó sem lehetett. Elsősorban a jobboldalnak és a szélsőjobbnak szóltak a kimondott szavak, meg mindazoknak, akiket egyáltalán érdekel ez a régmúlt történelem, és le akarják tudni az emlékezés kényelmetlen feladatát. De joggal lehet arra számítani, hogy az arra érzékenyek rálelnek a nekik szóló titkos üzenetre, meglátják Gábrielben Ganümédészt, s egyúttal valamennyi sorstársukat a szexuális másságban. Így – Kerényi Imre ide vagy oda – a hatalmon levők mégiscsak megnyugtatják ezt a szubkultúrát: odafigyelünk rátok, kultuszhelyet emelünk nektek, ismerjetek magatokra a nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű szoborcsoportban.

Az efféle kódok feltörésében ez a közösség nagyon is gyakorlott. Úgy hírlik, a hajdani húszforintoson szereplő (egyébként Ganümédész-Gábrielre és pózára eléggé hasonlító) férfialak a melegek körében kultikusnak számított.

false

Valami rejtélyes okból Wolf Kati eurovíziós versenydala pillanatok alatt népszerűvé vált az LMBTQ-körökben – nem is szólva az amerikai Katolikus Legényegyletekről szóló dalról, amelynek a szövegében ugyancsak semmi utalás nincs a nemiség semmilyen formájára, mégis a melegek himnusza.

Nincs szükség arra, hogy a hatalom nyíltan beszéljen – ezzel sokakat elidegenítene magától (és az emlékműtől), jobb ez a kétértelműség, hogy csak az értse, akit érint, akinek füle-orra-szeme van rá. Nagyon ügyes – és már-már meghatóan toleráns és emberi. Már látom, hogy alkonyattól késő éjjelig meleg párok zarándokolnak majd Gábrielhez csókolózni, jövőre talán már a Pride menete is erre kanyarodik.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.