A titkos üzenet

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 21.

Első változat

A Szabadság téri emlékmű titkos üzenete voltaképpen a legtoleránsabb és leghaladóbb gesztus, amit kormány tehet. Csak észre kell venni.

Ott rontjuk el, mi, politikához nem értő és gyanakvó emberek, hogy képtelenek vagyunk belelátni a hátsó szándékokba, a szándékok mögött meghúzódó megfontolásokba, a megfontolások valódi mozgatóiba. Úgy hisszük, hogy amit látunk, az elegendő ahhoz, hogy örvendezzünk vagy felháborodjunk – mert nem vesszük észre, milyen kifinomult, bonyolult, soktényezős játék végeredménye az, ami a szemünk elé kerül.

false

 

Fotó: MTI

Itt van ez az emlékmű a Szabadság téren. Azt hisszük, hogy valami minden szempontból elhibázott szörnyűség épült, a megígért konzultációk kihagyásával, orvul, hirtelen. Dühöngünk, értelmezni próbáljuk a „hagymázos őrületet és szellemi katyvaszt” (ahogyan egyesek nevezik), és nem veszünk tudomást a rejtett üzenetről.

Érettségizett olvasóim jól ismerik a csodaszép ifjú, Ganümédész történetét: a fiú olyan gyönyörű volt, hogy maga Zeusz szeretett bele, és sas képében szállt le érte, hogy elrabolja és szeretőjévé tegye. Mondom: sas képében. Így azután bár a német megszállás emlékművében szó sincs explicit módon homoerotikus vonzalmakról, mégis (rejtetten, áttételesen) felidézi az antik mítoszt, a középpontba állított, lányos vonású csinos férfialak pedig alig félreérthetően utal az azonos neműek vonzalmára.

Vagyis, röviden: az emlékmű állítói (jaj, nem akarom azt írni, hogy felállítói) odakacsintanak az LMBTQ-mozgalmakra, gesztust tesznek mindazoknak, akik a szokásos heteroszexuális kapcsolattól eltérően képzelik el ember és ember kapcsolatát.

Hogy nem ez a szobor deklarált mondandója? Hogy ez szóba sem került, amikor csak a kormány bármit mondott a készülő műről? Ne legyünk naivak, erről persze szó sem lehetett. Elsősorban a jobboldalnak és a szélsőjobbnak szóltak a kimondott szavak, meg mindazoknak, akiket egyáltalán érdekel ez a régmúlt történelem, és le akarják tudni az emlékezés kényelmetlen feladatát. De joggal lehet arra számítani, hogy az arra érzékenyek rálelnek a nekik szóló titkos üzenetre, meglátják Gábrielben Ganümédészt, s egyúttal valamennyi sorstársukat a szexuális másságban. Így – Kerényi Imre ide vagy oda – a hatalmon levők mégiscsak megnyugtatják ezt a szubkultúrát: odafigyelünk rátok, kultuszhelyet emelünk nektek, ismerjetek magatokra a nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű szoborcsoportban.

Az efféle kódok feltörésében ez a közösség nagyon is gyakorlott. Úgy hírlik, a hajdani húszforintoson szereplő (egyébként Ganümédész-Gábrielre és pózára eléggé hasonlító) férfialak a melegek körében kultikusnak számított.

false

Valami rejtélyes okból Wolf Kati eurovíziós versenydala pillanatok alatt népszerűvé vált az LMBTQ-körökben – nem is szólva az amerikai Katolikus Legényegyletekről szóló dalról, amelynek a szövegében ugyancsak semmi utalás nincs a nemiség semmilyen formájára, mégis a melegek himnusza.

Nincs szükség arra, hogy a hatalom nyíltan beszéljen – ezzel sokakat elidegenítene magától (és az emlékműtől), jobb ez a kétértelműség, hogy csak az értse, akit érint, akinek füle-orra-szeme van rá. Nagyon ügyes – és már-már meghatóan toleráns és emberi. Már látom, hogy alkonyattól késő éjjelig meleg párok zarándokolnak majd Gábrielhez csókolózni, jövőre talán már a Pride menete is erre kanyarodik.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.