Doktorok

  • Kálmán C. György
  • 2014. szeptember 6.

Első változat

A VERITAS Intézet megrendezi első konferenciáját, és az előadók névsora nagyon impozáns – csupa doktor.

Kapok én mindenféle meghívókat, olykor hetente többet is, egy részüket átfutom, a többit olvasatlanul kidobom, nagyon ritka, hogy el is menjek a könyvbemutatóra, kiállításmegnyitóra, tudományos tanácskozásra, ahová oly kedvesen meginvitálnak. Azért nem mondanám, hogy haszontalanok volnának a meghívók – az ember mégiscsak tájékozódik, hogy mik mennek, miből marad ki.

false

 

Fotó: MTI

Az sem igen tűnt volna föl, hogy meghívót küldött (némi közvetítéssel) a VERITAS Történetkutató Intézet szeptember 29-re, egyenesen a Parlamentbe, a „Megszállástól – megszállásig, ág a nagyhatalmak szorításában 1944–1949” című konferenciára. (Az intézet nevét következetesen csupa nagybetűvel írják, úgy látszik, ez lesz a helyesírása.) És akkor most mindenféléről lehetne írni – hogy milyen sajátos az előadói gárda összetétele (itt van Romsics Ignác, aki azért komoly ember, de a köszöntőt Boross Péter tartja); hogy kiderül végre, kik a munkatársai a kormány gründolta intézetnek; hogy milyen történetszemléletet sugall a cím; hogy miért éppen ezeket a témákat választották az előadók vagy a szervezők.

Szokásomhoz híven ezúttal is mellékes, szóra sem érdemes dologhoz szólok hozzá.

Jelesen ahhoz, hogy minden egyes előadó neve előtt ott áll a „Dr.” rövidítés, a név mögött többeknél a megszerzett tudományos fokozat (PhD, Csc, Dsc), de van még „Prof.” és több „habil.” is. Utána meg az affiliáció, vagyis hogy ki hol dolgozik.

Pszichologizáljunk kicsit.

Ez egyszerűen nem szokás. Tudom, mert – mint írtam – sok meghívót futok át, magyart és külföldit egyaránt. Azokon szerepelnek az előadók nevei, zárójelben az egyetem (vagy város), ahonnan jöttek, és kész. Semmi doktor, semmi habilitált, semmi efféle. Vajon miért fontos éppen ezen a konferencián ezt mégis mindenkinél részletezni?

Ismerek számos ügyvédet meg orvost, ahol – bár az egyetemi végzettséggel automatikusan jár a doktori cím – szinte soha nem használják azt a két betűt a nevük előtt. Legfeljebb ha a körülmények vagy az alkalom ezt határozottan megkívánja, a jogosultság vagy a kompetencia bizonyítékaként. Ebből a nézőpontból a konferencia doktor-hipertrófiája egyszerű nagyképűség, kivagyiság, magamutogatás. A résztvevők – vagyis inkább: a szervezők – azzal kívánják a konferencia fényét még vakítóbbá tenni, hogy nem elégednek meg a nevek csillogásával, hanem a rangok és fokozatok tömkelegét is bevetik.

Boross Péter

Boross Péter

 

Csakhogy más nézőpontból mintha valami aggodalom, szorongás volna érezhető ebből a dekórum halmazból. Mintha a szervezők (a nagyképűség mellett) kisebbrendűségi érzésüket tennék láthatóvá: szűkölő rettegés van benne, hogy nehogy bárki kétségbe merje vonni az előadók hozzáértését és tudományos megszenteltségét. Itt, kérem, csupa doktor van, (majdnem) mindenkinek fokozata van, nem egyszerűen Profi Péter (Bogyiszlói Főiskola), hanem „dr. Profi Péter, PhD” az előadó. A volt miniszterelnökre összes előkaparható rangját ráaggatja („Dr. h. c. Dr. Boross Péter” – az első „doktor” az ügyvédi végzettséget jelöli), még Kövér László is feltétlenül „dr.” (ugyancsak ügyvéd).

A két nézőpont persze nagyon is jól megfér egymással – annak szokott nagy arca lenni, akiben nagy a belső bizonytalanság. Ez lesz a VERITAS antréja a tudományos életbe – megadja a módját, és közben aggódik.

Mit mondjak, joggal. Ezen a doktori címek özöne sem segít.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.