Életkép

  • Kálmán C. György
  • 2016. augusztus 11.

Első változat

Nem értem, miért kell kellemetlenkedni az egész életünket átalakító, sorsdöntő pályázatok lebonyolításával kapcsolatban.

Jártam tegnap délután egyet a falunkban, és elálmélkodtam – hogy szépül, fejlődik a mi hazánk! Hála kormányunknak, a sok segítségnek, gondoskodásnak, a figyelemnek, amellyel felénk fordulnak.

Sétálnak az emberek az után, mosolyognak, ismeretleneknek is összevillan a szemük: „Modellprogram?” – kérdezik egymástól, és biccentenek. Máli néni, aki folyton a virágjait gondozza, most kicsit előrehozta a locsolást – készül az esti workshopra, addig még szépen fel is kell öltözni. A kocsmában halk morajlás. Most senki nem nyúl a helyi rizlinghez, ásványvizek és üdítők az asztalokon: a hálózatosodás megvitatásához tiszta fej kell.

Életünk szinte minden részletében jelen van már ez a csodálatos program. Lassanként minden megváltozik körülöttünk. És ha csak ez volna! Megannyi színes, izgalmas pályázat, megannyi feladatellátási-fejlesztési támogatás, megannyi hagyományőrzés és vis maior! Csak győzzük elolvasni, feldolgozni, megpályázni, kihasználni. Vége-hossza nincs a továbbképzéseknek és munkamegbeszéléseknek, tervtanácsoknak és forrásfelméréseknek.

Egy kis rossz szájíz mégis maradt bennem.

Mengyi Roland

Mengyi Roland

Fotó: MTI

Még mindig vannak olyanok, akik kötekednek, és az apró hibákat veszik csak észre. Nem is értem őket. Biztosan voltak apróbb stiklik, szabálytalanságok –  jó, jó, még némi korrupciót sem zárok ki  –, de hát működik, nem? Ha járok-kelek az utcán, lépten-nyomon a Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében jött szembe, egyszerűen akármerre pillantok, ebbe ütközöm. Remekül működik! Hát nem megérte? Kit érdekel, hogy nem egészen tisztán – az emberek mindennapi életéről van szó!

Azt mondom: ne törődjünk a fanyalgók rekedt, károgó hangjával. Minden kezdet nehéz, és minden nagyszabású vállalkozás elején ott van valami kisebb ügyeskedés. És a Lánchíd? És a Parlament? Nem azért dolgozik a kormány éjjel-nappal, áldozatkészen és a mi üdvünkre, hogy efféle akadékoskodókkal foglalkozzunk.

Hát ezért aratunk fényes győzelmeket a migránsok elleni harcban?

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.