Emóciók

  • Kálmán C. György
  • 2014. december 14.

Első változat

Szeretet és gyűlölet – a legszélsőségesebb érzelmek emlegetése pár év után újra előkerült a Fidesz kommunikációjában.

Szeretet és gyűlölet. Előkerültek a naftalinból a legszélsőségesebb, legnagyobb érzelmek.

Nem azért, mert közeleg a karácsony. Tavaly is volt, két éve is megtartották, mégis – legalább négy éve nem mozgósítja a nagy érzelmeket a Fidesz-kommunikáció. Emlékezzünk csak, mennyit hallottuk régen (négy éve meg még korábban) a „szeretet erejéről” szóló orbáni deklarációkat, meg a kötelező gyurcsányozás mellett a „gyűlöletkampány”, „a gyűlölködés politikája” meg az efféle kifejezéseket. Most egy ideig csend volt, de – úgy látszik – eljött az ideje a leporolásnak, előszivárognak a félretett kifejezések.

false

Először talán Balog miniszter „szeretetteljes felzárkóztatás” programja – vagy három hete – adott hírt a fordulatról; extrapolálva a miniszteri szavakat, várható a „tömlöc öröme”, a „vidám deresre húzás” és a „boldog spanyolcsizma” program mihamarabbi bevezetése. Másfelől Tarlós főpolgármester emlékezett meg az egyik csinovnyik leváltása körüli „háttérhisztériáról”, de ez csak amolyan finom bevezető volt a „gyűlölet” szó legújabb keletű mozgósításához.

Gulyás Gergely, a parlament alelnöke (Fidesz) „meglepve” nézi, hogy a Kocsis Máté javasolta drogteszttörvény milyen reakciókat váltott ki – és ezeket „elképesztő gyűlölködésnek” nevezi. Gulyás Gergelyről nehezen tudom elképzelni, hogy rosszul értelmezi azt, amit lát, és azt is, hogy teljesen véletlenszerűen használná a szavakat: tehát nem hihető, hogy ne érzékelné, nem „gyűlölködés” fogadta a drogtörvény tervezetét, és az sem, hogy a „gyűlölködés” szó használatát ne ismerné. A válaszok a megrökönyödéstől a hangos hahotáig sokfélék voltak, persze volt benne felháborodás, értetlenség, döbbenet és ironikus kacaj egyaránt, egy nem: gyűlölködés. Minek, ki ellen, miért? Kocsis Mátéról mindenki tudja, amit tud, mindenki régen kialakíthatta már a véleményét – de ezek erős átlagát sem a „gyűlölet” szóval írnám le, inkább a megvetés vagy utálat kifejezésekkel. Akik akár formálisan (írásban vagy a tévékben-rádiókban) megszólaltak Kocsis terve ellen, azok többnyire ellenérveket fejtettek ki, kétségeik, aggodalmaik és ellenvetéseik voltak, tiltakoztak vagy megfontolásra intettek (leszámítva azon keveseket, akik mellé álltak) – gyűlöletet én nem tapasztaltam, bárha negatív érzelmeket persze igen. A mindenféle netes fórumokon pedig a kinevetés, a viccelődés, a gúny volt uralkodó – ott sem a gyűlölet.

Gulyás azzal, hogy mindazt, ami a kormány (vagy a frakció) bírálatának számíthat, ami mégoly racionális ellenvetés vagy óvatos figyelmeztetés, egyszerűen „gyűlöletnek” nevez – ezzel tehát stigmatizál, megbélyegez, egy számára igen kényelmes gesztussal olyan kategóriába rekeszti az ellenvéleményeket, amely a „komolyan nem vehetővel” azonos. Miért is vitáznánk egy gyűlölködővel? (Vagy – Tarlósnál – egy „hisztissel”?) És akkor nézzük az érzelmek másik pólusát  – kinek is lehetne kifogása azzal szemben, aki a „szeretet” pajzsát tartja maga elé? Ha szegregál vagy bármit tesz, csak épp a szeretet nevében? A gyűlölet olyan negatív érzelem, amitől meg kell szabadulni, amivel nem lehet és nem is érdemes párbeszédet folytatni – a szeretet meg kétségbevonhatatlanul pozitív, talán a legszebb emóció, ami ennek a szellemében születik, azt el kell fogadnunk, sőt feltétlenül támogatnunk.

Milyen kézenfekvő, egyszerű gondolatok.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.