Emóciók

  • Kálmán C. György
  • 2014. december 14.

Első változat

Szeretet és gyűlölet – a legszélsőségesebb érzelmek emlegetése pár év után újra előkerült a Fidesz kommunikációjában.

Szeretet és gyűlölet. Előkerültek a naftalinból a legszélsőségesebb, legnagyobb érzelmek.

Nem azért, mert közeleg a karácsony. Tavaly is volt, két éve is megtartották, mégis – legalább négy éve nem mozgósítja a nagy érzelmeket a Fidesz-kommunikáció. Emlékezzünk csak, mennyit hallottuk régen (négy éve meg még korábban) a „szeretet erejéről” szóló orbáni deklarációkat, meg a kötelező gyurcsányozás mellett a „gyűlöletkampány”, „a gyűlölködés politikája” meg az efféle kifejezéseket. Most egy ideig csend volt, de – úgy látszik – eljött az ideje a leporolásnak, előszivárognak a félretett kifejezések.

false

Először talán Balog miniszter „szeretetteljes felzárkóztatás” programja – vagy három hete – adott hírt a fordulatról; extrapolálva a miniszteri szavakat, várható a „tömlöc öröme”, a „vidám deresre húzás” és a „boldog spanyolcsizma” program mihamarabbi bevezetése. Másfelől Tarlós főpolgármester emlékezett meg az egyik csinovnyik leváltása körüli „háttérhisztériáról”, de ez csak amolyan finom bevezető volt a „gyűlölet” szó legújabb keletű mozgósításához.

Gulyás Gergely, a parlament alelnöke (Fidesz) „meglepve” nézi, hogy a Kocsis Máté javasolta drogteszttörvény milyen reakciókat váltott ki – és ezeket „elképesztő gyűlölködésnek” nevezi. Gulyás Gergelyről nehezen tudom elképzelni, hogy rosszul értelmezi azt, amit lát, és azt is, hogy teljesen véletlenszerűen használná a szavakat: tehát nem hihető, hogy ne érzékelné, nem „gyűlölködés” fogadta a drogtörvény tervezetét, és az sem, hogy a „gyűlölködés” szó használatát ne ismerné. A válaszok a megrökönyödéstől a hangos hahotáig sokfélék voltak, persze volt benne felháborodás, értetlenség, döbbenet és ironikus kacaj egyaránt, egy nem: gyűlölködés. Minek, ki ellen, miért? Kocsis Mátéról mindenki tudja, amit tud, mindenki régen kialakíthatta már a véleményét – de ezek erős átlagát sem a „gyűlölet” szóval írnám le, inkább a megvetés vagy utálat kifejezésekkel. Akik akár formálisan (írásban vagy a tévékben-rádiókban) megszólaltak Kocsis terve ellen, azok többnyire ellenérveket fejtettek ki, kétségeik, aggodalmaik és ellenvetéseik voltak, tiltakoztak vagy megfontolásra intettek (leszámítva azon keveseket, akik mellé álltak) – gyűlöletet én nem tapasztaltam, bárha negatív érzelmeket persze igen. A mindenféle netes fórumokon pedig a kinevetés, a viccelődés, a gúny volt uralkodó – ott sem a gyűlölet.

Gulyás azzal, hogy mindazt, ami a kormány (vagy a frakció) bírálatának számíthat, ami mégoly racionális ellenvetés vagy óvatos figyelmeztetés, egyszerűen „gyűlöletnek” nevez – ezzel tehát stigmatizál, megbélyegez, egy számára igen kényelmes gesztussal olyan kategóriába rekeszti az ellenvéleményeket, amely a „komolyan nem vehetővel” azonos. Miért is vitáznánk egy gyűlölködővel? (Vagy – Tarlósnál – egy „hisztissel”?) És akkor nézzük az érzelmek másik pólusát  – kinek is lehetne kifogása azzal szemben, aki a „szeretet” pajzsát tartja maga elé? Ha szegregál vagy bármit tesz, csak épp a szeretet nevében? A gyűlölet olyan negatív érzelem, amitől meg kell szabadulni, amivel nem lehet és nem is érdemes párbeszédet folytatni – a szeretet meg kétségbevonhatatlanul pozitív, talán a legszebb emóció, ami ennek a szellemében születik, azt el kell fogadnunk, sőt feltétlenül támogatnunk.

Milyen kézenfekvő, egyszerű gondolatok.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”