Életforma

  • Kálmán C. György
  • 2014. december 5.

Első változat

Ha a gyerek nem eszik reggel, az életforma kérdése – mondja Harrach Péter. Nyilván, ha a gyereknek 70 milliós lakása van, az is életforma – kinek ez, kinek az.

Vajon hány éves korában választ egy gyermek életformát? Mikortól a sajátja a sajátos életforma? Például az is egy életforma, hogy valaki reggel nem eszik – vannak ilyenek sokan –: ez vajon mikor dől el? És rákényszeríthetünk-e egy gyereket másfajta életformára? Van-e jogunk beleszólni a neki megfelelő életforma megváltoztatásába?

false

Súlyos döntések ezek, szerencsére van, aki rendet tesz. Harrach Péter kereszténydemokrata képviselő Wittgenstein alapos ismerője, tévedhetetlen profizmussal veszi elő az „életforma” terminust, amikor a gyermekek éhezéséről van szó. Nem is szükséges alaposabban kifejtenie, épp csak utal rá, hogy az ő végtelen keresztényi nagylelkűségébe egy ilyen életforma-választás nagyon is belefér – szemben például egyes gonosztevők és eltévelyedettek olyan perverz szokásaival, hogy vasárnap vásárolnak.

Egyébként is – el a kezekkel a gyerekektől.

Nemcsak sajátos életforma-választásaikba nem szabad beleszólni (ha éhezni akarnak, hát éhezzenek), de anyagi viszonyaikat feltárni különösen ízléstelen. A Svábhegyen 70 milliós lakást birtokolni például olyan életforma, ami ellen senkinek szava nem lehet; és ha egy gyermek határoz úgy, hogy neki éppen ez az életforma a megfelelő (vagy ha úgy hozzák a körülmények, hogy belecsöppen az ingatlantulajdonosi – és, tegyük hozzá, szőlősgazdai – pozícióba), akkor kik vagyunk mi, hogy ezt kifogásolhassuk? A gyermek minden család szeme fénye, minden az ő érdekében történik, az egész család őt segíti. Nem lehet véletlen, hogy az ugyancsak jó keresztény volt kormányszóvivővel, Giró-Szász Andrással is az esett meg, hogy „augusztusban kérdezte meg tőle gyermekének keresztapja, jelenlegi sógora, Serfőző Péter, hogy tekintettel gyermekére, beszáll-e a beruházásba”.

„Tekintettel.”

Hát, ha egyszer a gyerekről volna szó („tekintettel”), akkor mit van mit tenni, gondolta magában Giró-Szász, be volt kénytelen szállni, hiszen a családok segítik a gyermekeket, hol éhezési életformákhoz juttatják őket, hol meg beruháznak. Vezetőink nagyon komolyan veszik az összetartó család erejét: a vasárnap abban az értelemben is a családé lesz, hogy a főnök úrnak gyorsan feleségül kell vennie a csemegepultos Marikát, a hentes Józsinak meg sürgősen egybe kell kelnie a pénztáros Amandával, ha a bolt vasárnap is nyitva akar tartani, mert így családi vállalkozás lesznek, születik majd a sok életformagyerek, szemünk fénye, akire tekintettel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.