Kis, tavaszi szelíd

  • Kálmán C. György
  • 2012. március 30.

Első változat

Annyi minden történt a napokban, és mindent megírtak már ezekről – nekem nem is volt sem energiám, sem mondanivalóm, hogy nekiszaladjak ennek a blognak; így hát úgy döntöttem, valami szokatlanul szelíd, kedves szösszenetet írok ezen a szép, napsütéses tavaszi napon, forduljunk a szépirodalom felé, ottan annyira szép és jó. Csicseregnek a madarak, zöldell a fű (nem abban az értelemben!), friss a levegő.

És akkor felütjük, mert mérhetetlen tolerancia uralkodik el a szívünkön, a Magyar Hírlap egy számát, ahol is Kaposi József nyilatkozik a Nemzeti alaptantervről (a NAT-ról), lévén ő a Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét kidolgozó bizottság elnöke. S mint ilyen, beszél valamennyi tárgy-, tudomány- és tananyagterületről – mielőtt ezen bárki élcelődni kezdene, vegye észbe, hogy Kaposi régóta érettségiguru, tanügyi szakember és pedagógus, és hát valakinek át kell látnia az egészet. (Mondom, ezen a verőfényes napon legyünk nagyon nyugodtak.) Kaposi, többek között, ezt írja:

„Természetesen előkerült az a probléma, hogy vannak a tudomány által lezáratlan, ki nem beszélt, fel nem dolgozott kérdések. Ezek egyike az irodalmi kánon ügye, amelynél nem az alaptanterv hivatott eldönteni, hogy valamely szerző vagy mű része-e ennek. A NAT kapcsán most felmerült, hogy újra kellene gondolni azt a kánont, amely hosszú időn át meghatározta a tanítási gyakorlatot és a felsőoktatást is.”

Nagy gondban főhet a feje szegény alaptanterv-tervezőknek: ha az irodalmi kánon egyszer nem az ő ügyük, akkor hogyan lehet mégis újragondolni? Mármint hogy „valamely szerző vagy mű része-e ennek”. Még jó, hogy segítségükre siet az inspiráció:

„Noha az alaptantervnek nem dolga efféle viták eldöntése, mégis inspiráló erővel hatott, hogy például a magyar irodalomhoz kapcsolódó hozzászólások nagy része a Tormay Cécile-, Herczeg Ferenc-, Nyirő József-, Wass Albert-, Reményik Sándor-féle vonal megjelenítéséhez kapcsolódott.”

Vagyis: a hozzászólások nyilván azt sürgették, hogy a fenti szerzők kerüljenek bele a Nemzeti alaptantervbe, s ekként (gondolják ők) a fenti szerzők a kánon részeivé válnak. Ennyi. Két-három mondattal később már a tízujjas vakon gépelés elengedhetetlen fontosságáról és tanításának problémáiról van szó.

Nagy levegőt veszünk, a már említett frissből, és lelkünket átjárja a tavaszi zsongás nyugalma, úgy magyarázzuk, lassan: az irodalom oktatása arra való volna, hogy (egyszerűen szólva) megkedveltesse az irodalom olvasását a gyerekekkel (mondhatunk gyermeket is, olyan szép idő van), és hogy megismertesse velük, ettől nem függetlenül, a magyar és világirodalom néhány nagy (fontos, különösen érdekes, nagy hatású stb.) művét. Mármost a fenti szerzők egyike sem látszik alkalmasnak e célok elérésére. Sem nem nagy élvezet olvasni őket, sem nem számítanak kiemelkedő íróknak, désolé (ez franciául van, annyit tesz: fájdalom, sajnos, legnagyobb bánatunkra – de ezt nem egészen őszintén írtam, mi tagadás). Nem, nem megyünk bele semmiféle Kulturkampfba, isten őrizzen! azt se tudjuk, mi az, valami németes izé, és olyan szépen süt a nap. Csak annyit jegyzünk meg, hogy a fenti szerzők nemigen képeznek semmiféle „vonalat”, és hogy komoly színvonalkülönbségek mutatkoznak közöttük. Ha valami összefűzi őket, akkor az talán a konzervatív-jobboldali gondolkodás, aminek azonban nem hogy az irodalmi színvonalhoz, de az irányzathoz sincs semmi szükségszerű köze. (Itt emlékeztetnék – csak a nyugati példák közül – T. S. Eliot, Ezra Pound vagy Céline hatalmas erejű és merészen megújító munkásságára.)

Belátom én, mert szívemet átjárja a kikelet édessége, hogy különbözőek vagyunk, sok mindent kedvelünk, mindenki mást – az irodalomban csakúgy, mint számos más területén az emberi életnek; bőven vannak e hazában Tormay Cécile-, Herczeg Ferenc-, Nyirő József-, Wass Albert-, Reményik Sándor-rajongók. Legyenek. De elég ok-e vajon ez arra, hogy ezeket a szerzőket másként értékeljük? Nehéz volna bármelyikükről bebizonyítani, hogy bármiféle fordulatot jelentettek volna az irodalomban, vagy akár azt, hogy hatásuk erős lett volna; de még csak a puszta olvasói élvezetnek sem alkalmas tárgyai (még ha vannak is, elismerem, híveik). Ha esetleg az irodalomtanárok között volnának olyanok, akik kifejezetten fontosnak tartják a másodvonalbeli ideologikus irodalmi teljesítmények megismertetését lelkes diákjaikkal – hát rajta, tegye lehetővé a NAT, hogy erre módjuk legyen. Ez úgy is sikerülhet, hogy nem építik bele ezeket a kötelező tananyagba (amit „kánonnak” neveznek).

Csak ennyit gondoljunk át, minden harag és konfrontáció nélkül, zümmögnek már a méhecskék, virágzik az aranyeső.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.