Kis, tavaszi szelíd

  • Kálmán C. György
  • 2012. március 30.

Első változat

Annyi minden történt a napokban, és mindent megírtak már ezekről – nekem nem is volt sem energiám, sem mondanivalóm, hogy nekiszaladjak ennek a blognak; így hát úgy döntöttem, valami szokatlanul szelíd, kedves szösszenetet írok ezen a szép, napsütéses tavaszi napon, forduljunk a szépirodalom felé, ottan annyira szép és jó. Csicseregnek a madarak, zöldell a fű (nem abban az értelemben!), friss a levegő.

És akkor felütjük, mert mérhetetlen tolerancia uralkodik el a szívünkön, a Magyar Hírlap egy számát, ahol is Kaposi József nyilatkozik a Nemzeti alaptantervről (a NAT-ról), lévén ő a Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét kidolgozó bizottság elnöke. S mint ilyen, beszél valamennyi tárgy-, tudomány- és tananyagterületről – mielőtt ezen bárki élcelődni kezdene, vegye észbe, hogy Kaposi régóta érettségiguru, tanügyi szakember és pedagógus, és hát valakinek át kell látnia az egészet. (Mondom, ezen a verőfényes napon legyünk nagyon nyugodtak.) Kaposi, többek között, ezt írja:

„Természetesen előkerült az a probléma, hogy vannak a tudomány által lezáratlan, ki nem beszélt, fel nem dolgozott kérdések. Ezek egyike az irodalmi kánon ügye, amelynél nem az alaptanterv hivatott eldönteni, hogy valamely szerző vagy mű része-e ennek. A NAT kapcsán most felmerült, hogy újra kellene gondolni azt a kánont, amely hosszú időn át meghatározta a tanítási gyakorlatot és a felsőoktatást is.”

Nagy gondban főhet a feje szegény alaptanterv-tervezőknek: ha az irodalmi kánon egyszer nem az ő ügyük, akkor hogyan lehet mégis újragondolni? Mármint hogy „valamely szerző vagy mű része-e ennek”. Még jó, hogy segítségükre siet az inspiráció:

„Noha az alaptantervnek nem dolga efféle viták eldöntése, mégis inspiráló erővel hatott, hogy például a magyar irodalomhoz kapcsolódó hozzászólások nagy része a Tormay Cécile-, Herczeg Ferenc-, Nyirő József-, Wass Albert-, Reményik Sándor-féle vonal megjelenítéséhez kapcsolódott.”

Vagyis: a hozzászólások nyilván azt sürgették, hogy a fenti szerzők kerüljenek bele a Nemzeti alaptantervbe, s ekként (gondolják ők) a fenti szerzők a kánon részeivé válnak. Ennyi. Két-három mondattal később már a tízujjas vakon gépelés elengedhetetlen fontosságáról és tanításának problémáiról van szó.

Nagy levegőt veszünk, a már említett frissből, és lelkünket átjárja a tavaszi zsongás nyugalma, úgy magyarázzuk, lassan: az irodalom oktatása arra való volna, hogy (egyszerűen szólva) megkedveltesse az irodalom olvasását a gyerekekkel (mondhatunk gyermeket is, olyan szép idő van), és hogy megismertesse velük, ettől nem függetlenül, a magyar és világirodalom néhány nagy (fontos, különösen érdekes, nagy hatású stb.) művét. Mármost a fenti szerzők egyike sem látszik alkalmasnak e célok elérésére. Sem nem nagy élvezet olvasni őket, sem nem számítanak kiemelkedő íróknak, désolé (ez franciául van, annyit tesz: fájdalom, sajnos, legnagyobb bánatunkra – de ezt nem egészen őszintén írtam, mi tagadás). Nem, nem megyünk bele semmiféle Kulturkampfba, isten őrizzen! azt se tudjuk, mi az, valami németes izé, és olyan szépen süt a nap. Csak annyit jegyzünk meg, hogy a fenti szerzők nemigen képeznek semmiféle „vonalat”, és hogy komoly színvonalkülönbségek mutatkoznak közöttük. Ha valami összefűzi őket, akkor az talán a konzervatív-jobboldali gondolkodás, aminek azonban nem hogy az irodalmi színvonalhoz, de az irányzathoz sincs semmi szükségszerű köze. (Itt emlékeztetnék – csak a nyugati példák közül – T. S. Eliot, Ezra Pound vagy Céline hatalmas erejű és merészen megújító munkásságára.)

Belátom én, mert szívemet átjárja a kikelet édessége, hogy különbözőek vagyunk, sok mindent kedvelünk, mindenki mást – az irodalomban csakúgy, mint számos más területén az emberi életnek; bőven vannak e hazában Tormay Cécile-, Herczeg Ferenc-, Nyirő József-, Wass Albert-, Reményik Sándor-rajongók. Legyenek. De elég ok-e vajon ez arra, hogy ezeket a szerzőket másként értékeljük? Nehéz volna bármelyikükről bebizonyítani, hogy bármiféle fordulatot jelentettek volna az irodalomban, vagy akár azt, hogy hatásuk erős lett volna; de még csak a puszta olvasói élvezetnek sem alkalmas tárgyai (még ha vannak is, elismerem, híveik). Ha esetleg az irodalomtanárok között volnának olyanok, akik kifejezetten fontosnak tartják a másodvonalbeli ideologikus irodalmi teljesítmények megismertetését lelkes diákjaikkal – hát rajta, tegye lehetővé a NAT, hogy erre módjuk legyen. Ez úgy is sikerülhet, hogy nem építik bele ezeket a kötelező tananyagba (amit „kánonnak” neveznek).

Csak ennyit gondoljunk át, minden harag és konfrontáció nélkül, zümmögnek már a méhecskék, virágzik az aranyeső.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.