Költői képek

  • Kálmán C. György
  • 2014. november 28.

Első változat

Amit szép és elvont költői képnek vélünk, annak esetleg nagyon is kézzelfogható, konkrét jelentése van – ezt szem előtt kell tartanunk, még Giró-Szász András esetében is.

A költői kép azért szép, mert nincs egyértelmű magyarázata, olykor még a puszta megértés is nehézségeket okoz – máskor meg kiderül (rájövünk vagy mások megmutatják nekünk), hogy amit átláthatónak gondoltunk, voltaképpen (legalább) kétértelmű. Van például egy remek Parti Nagy Lajos-vers, így kezdődik:

verik az icát a tavaszban

ez tisztára egy bestiális

és az a műtős haverje

hol van az is hol nabazmeg

(Lelőhelye itt.)

Amikor először olvastam, az tetszett benne – többek között – nagyon, hogy a virágzás, a remény, a szerelem évszakát hogyan köti össze a költő a nő megverésének (valóban) bestiális és közönséges képével, miféle groteszk kontraszt van a nyarat ígérő, illatos, langyos környezet és a durva, kegyetlen tett között.

Aztán pécsi barátaim felvilágosítottak, hogy a „Tavasz” egy valóságosan létező, khm, vendéglátó-ipari egység volt (vagy talán ma is megvan) Pécsen, Ica pedig ha másutt nem is, ezen a helyen nagyon is közismert, valóságosan létező személy volt. A „tavasz” tehát nem az évszakra utal (vagy: nem csak arra), hanem nagyon is konkrét referenciája van, egy bizonyos nyilvános szórakozóhely.

Nem mondhatni, hogy ez elszegényíti a vers jelentését (és azt sem, hogy ezen információ nélkül kevésbé vagy csekélyebb mértékben értenénk a verset) – az efféle információk, ha lehorgonyozzák is a szárnyaló értelmezést a prózai valósághoz, azért megmarad a másik (elvontabb, költői) értelem is, a kettő egyszerre hat, a vers még izgalmasabb lesz.

Hasonló ehhez a magyar irodalom – ha nem is a líra, mondjuk, az értekező próza – egyik új reménységének esete. Kemény Zsigmond és Halász Gábor késői utódja – nevezzük nevén: Giró-Szász András volt kormányszóvivő – azt nyilatkozta alig több mint két éve, hogy „amikor nagy vihar van a tengeren, akkor azt is értékelni kell tudni, hogyha valaki kikötőbe vezet minket, nem biztos, hogy éppen konyakot kell rendelni”. Utalva ezzel a pedagógusok béremelésének elmaradására, s arra, hogy emiatt nem átallja néhány tanár felemelni a szavát.

Nagyon szép – bár egyesek azt mondhatnák, kissé elhasznált – költői képpel él a magyar értekező és orátor. Mint a vérbeli művészek esetében – elragadja a Lélek, az Észen túli magasságokba rángatja a kiismerhetetlen daimón (Plat. Phaidr. 245c–249d), és hallgatóságát (olvasóit) ezzel a hatásos hasonlattal győzi meg mondandójáról. A „tengernek”, a „hajónak”, a „kikötőnek” meg a „konyaknak” semmi közvetlen valóságvonatkozása nincs – a pedagógusoktól is, a megszólalótól is mérhetetlen távolságban van, éppen ez adja a kép erejét. Minél különösebb, idegenebb világgal hozza össze a rétor a mi földhözragadt valóságunkat, annál komolyabb hatásra számíthat.

Mármost kiderült, hogy nem addig a.

Szó sincs itt holmi játszi poétikai eszközökről, az a bizonyos hajó (és feltehetően a konyak sem) nem valami képzeletbeli vagy mitológiai univerzumból csöppent Giró-Szász beszédébe annak idején, hanem a rögvalóság talaján sarjadzott, az élet sűrűjéből merítette a szónok: neki magának is van hajója, noha a konyakról nincs biztos tudomásunk. Éppúgy, mint Parti Nagy esetében: a konkrét referencia (hogy nem szimbolikus tavaszról vagy hajóról van szó) csak gazdagítja a szöveg megértését. Külön csavart ad a szövegnek, hogy akinek jachtja van, s ezért jól ismeri a kikötőbe jutás fontosságát, s aki nyilván akkor jut konyakhoz, amikor kedve tartja – szerénységre inti a pedagógusokat. Igaza is van. Majd ha ők is beruháznak egy kisebb vízi járműre, megismerik a navigáció csínját-bínját.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”