Orbán és a küllő

  • Kálmán C. György
  • 2016. szeptember 16.

Első változat

„A népszavazással a küllők közé tegyük a botot” – kívánja a miniszterelnök. De belegondolt, mit sugall?

A miniszterelnök állítólag ezt mondta Kötcsén:

„Logikus, ha hívják szerencsétleneket, akkor jönnek. A mi esélyünk most, hogy a népszavazással a küllők közé tegyük a botot, remélve, hogy a magyar példa hullámot vált ki Európában.”

Nem, a küllők közé tett bot a legritkább esetben „vált ki” hullámot. Az akkor van, ha tapicskolunk a vízben, vagy ha beledobunk egy nagy követ.

Nyilvánvaló, hogy a miniszterelnök fejében a kora gyermekkor kedves játékai járnak. Vagy úgy gondolja, hogy akkor tudja jól megértetni magát, ha ilyen emlékekre hivatkozik, ezeket mindenki ismeri, nem kell a becélzott 8 éves kori színvonal fölé menni. A prepubertás kedves játékai. Hullámoztatjuk a pocsolyát, és jól kitolunk a másikkal. Hát minek ült fel a hülye Sanyi arra a bringára? Meg lett mondva neki, hogy egy kört engedtünk csak, szálljon már le, ne önzőzzön. Szépen szóltunk neki, csak nem szállt le. Hát, most megnézheti magát.

Bot a küllők közé.

Felnőttünk, és emlékszünk, mivel jár ez. Recsegés-ropogás, nagy tanyázás, felhasad a térd, folyik a vér, használhatatlan a bringa. És mi lesz otthon! A küllők darabokban, ki kéne őket egyengetni, visszadugdosni lehetetlen. A kerékben hatalmas nyolcas.

Aki arról vizionál, hogy így kell megállítani a biciklit, a kimenetelbe is belegondolhatna. Ez volna az esély? Hogy legyen sírás, törés, sebek, vér, veszekedés, kár?

Boldog, pajkos gyermekkor.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."