Orbán és a küllő

  • Kálmán C. György
  • 2016. szeptember 16.

Első változat

„A népszavazással a küllők közé tegyük a botot” – kívánja a miniszterelnök. De belegondolt, mit sugall?

A miniszterelnök állítólag ezt mondta Kötcsén:

„Logikus, ha hívják szerencsétleneket, akkor jönnek. A mi esélyünk most, hogy a népszavazással a küllők közé tegyük a botot, remélve, hogy a magyar példa hullámot vált ki Európában.”

Nem, a küllők közé tett bot a legritkább esetben „vált ki” hullámot. Az akkor van, ha tapicskolunk a vízben, vagy ha beledobunk egy nagy követ.

Nyilvánvaló, hogy a miniszterelnök fejében a kora gyermekkor kedves játékai járnak. Vagy úgy gondolja, hogy akkor tudja jól megértetni magát, ha ilyen emlékekre hivatkozik, ezeket mindenki ismeri, nem kell a becélzott 8 éves kori színvonal fölé menni. A prepubertás kedves játékai. Hullámoztatjuk a pocsolyát, és jól kitolunk a másikkal. Hát minek ült fel a hülye Sanyi arra a bringára? Meg lett mondva neki, hogy egy kört engedtünk csak, szálljon már le, ne önzőzzön. Szépen szóltunk neki, csak nem szállt le. Hát, most megnézheti magát.

Bot a küllők közé.

Felnőttünk, és emlékszünk, mivel jár ez. Recsegés-ropogás, nagy tanyázás, felhasad a térd, folyik a vér, használhatatlan a bringa. És mi lesz otthon! A küllők darabokban, ki kéne őket egyengetni, visszadugdosni lehetetlen. A kerékben hatalmas nyolcas.

Aki arról vizionál, hogy így kell megállítani a biciklit, a kimenetelbe is belegondolhatna. Ez volna az esély? Hogy legyen sírás, törés, sebek, vér, veszekedés, kár?

Boldog, pajkos gyermekkor.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.