Őrizzünk együtt

  • Kálmán C. György
  • 2016. szeptember 18.

Első változat

Az értékőrzéssel foglalkozó Magyar Polgári Együttműködés Egyesület végre, végre megszólalt a népszavazás ügyében.

Ősz volt, már jócskán esteledett, amikor Kovács végre hazaért. Fáradtan huppant le a fotelbe, gyermekei örömmel, egymás szavába vágva, nagy nevetések közepette gyűltek köré. Ki ezt, ki azt akarta elmesélni, megmutatni, szavukat is alig lehetett érteni. – Hagyjátok már szegény apátokat – mondta szelíden Kovácsné –, az egyesületből jön, nagyon sokat dolgozott szegény. – De Kovács csak szelíden legyintett, az egyik kislányt a térdére ültette, a többiekhez is volt egy-egy kedves szava, mosolyogva hallgatta csivitelésüket. – Megőriztétek? – érdeklődött Kovácsné. – Sikerült ma is? – Meg – bólintott elégedetten Kovács –, nem volt egyszerű, de sikerült.

Kovács a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület tagja volt, amely 1996-ban alakult, de csak 2015-ben jegyezték be, és alapszabálya nem érhető el az interneten (csak egy tervezet, itt). Főszereplőnk neve – akárcsak a fenti családi jelenet – csak szeszélyesen szárnyaló fantáziám terméke; azt azonban tényként kell elfogadnunk, hogy „az egyesület célja, hogy megőrizze a magyar, a nemzeti és az európai kulturális értékeket”, mert ezt mondta Tordáné Petneházy Judit, a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület alelnöke (elnök: Balog Zoltán).

Tordáné Petneházy Judit

Tordáné Petneházy Judit

Fotó: MTI

Az egyesületi élet tehát, ha intenzíven és hatékonyan zajlik, az értékek megőrzésére összpontosít. Nehéz, felelősségteljes munka, sok a buktató, tévút, sőt veszély. Bizony, össze kell szedniük magukat az egyesület tagjainak: még az is lehet, hogy havonta egyszer értéket őriznek, amikor éppen a munka dandárja van. Most például a népszavazás ügyében kellett véleményt nyilvánítaniuk: részvételre és nemmel szavazásra biztatják a választókat, „meg kell védeni az évszázadok alatt kialakult európai értékeket, hogy ne vesszenek el, és ne alakuljanak ki párhuzamos társadalmak”.

Ki ne érezte volna, hogy elveszőben vannak az európai értékek? Ott tolong a sok kínai meg japán meg arab a múzeumokban, koncerttermekben, és hát születnek-e új Michelangelók meg Beethovenek? Wass Albertnek van-e méltó követője? Mindannyian hálásak lehetünk azért, hogy van egy egyesület (és nem mocskolja be semmiféle politika, pillanatnyi érdek, holmi anyagias összefonódás), amelyik csakis az őrzésnek szenteli valamennyi energiáját.

Lehet csatlakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.