Nagy jóindulattal

  • Kálmán C. György
  • 2013. november 7.

Első változat

Usztics Mátyás filmsorozatot készíthet a BM és az ORFK pénzén fiatal rendőrökről. Mint értesülünk, filmtörténelmi jelentőségűt.

Az ember olvasgatja a híreket hazánk kultúrájának és művészetének rohamos fejlődéséről, a művészi alkotóerő és a széles nemzeti nagyközönséggel szorosan egybeforrt magyar kultúravirágzás vívmányairól, amelyek az elmútnyócévben elképzelhetetlen burjánzásnak indultak, inkluzíve magyar mozgóképgyártás és elektronikus vizuális művészi termékek előállítása. És beleütközik abba a hírbe, hogy „a Belügyminisztérium és az Országos Rendőr-főkapitányság támogatásával forgat filmsorozatot Usztics Mátyás”, egyenesen „filmtörténelmi jellegű vállalkozásról van szó”, amelyet öt országban forgatnak majd.

Az ember ilyenkor kicsit összevonja a szemöldökét, és megfogadja, hogy nagyon visszafogottan, óvatosan, finoman fogalmaz majd, mert senkit nem akar megbántani, toleranciát akar tanúsítani, törekszik a kölcsönös megértésre, árokbetemetés, satöbbi. Ezért nehéz szívvel írja le, vagy talán le sem írja, hogy Usztics Mátyás egy tehetségtelen senki, mert tudván tudja, hogy ő csak egy sárga, vékony, gyomorbajos, humortalan fanyalgó (vagy nem), akinek a bal-, jobb- és bármilyen oldali magyar humoristák (és önmagukat humorosnak gondoló színészek) legtöbbje láttán-hallatán az arcizma sem rezdül évtizedek óta, néha már arra gyanakszik, végképp elveszítette a humorérzékelési képességét. Tehát nem, Usztics Mátyás minden bizonnyal alkalmas egy nemzetközi koprodukcióban készülő televíziós filmsorozat forgatókönyv-írói, produceri és főszereplői feladatának ellátására. Előlegezzük meg a bizalmat ennek a művésznek – kiált fel magában az ember, és megelőlegezi a bizalmat.

Elvégre ennyit megérdemel a már sokat látott, tapasztalt, lassan érett korba érő művész, nem véletlenül kap valaki jókora pénzt arra, hogy – öt országban! – készítsen tévésorozatot, akit ilyen feladatra kiválasztanak azok, akik az ilyen embereket ki szokták választani, csak nem tévedhetnek.

Tovább erősíti az ember hitét, hogy égetően aktuális, mindennapjainkat át- meg átszövő, súlyos és nemzeti közérdeklődére számot tartó témához nyúlt a sorozat alkotója, jelesen „fiatal, pályakezdő rendőrök” sorsát tárgyazza majd a műalkotás, „akik végzősök a rendőrtiszti főiskolán, de a hivatásukban, a tiszti pályán és az életben még kezdők. Ebben a sorozatban látható lesz az ezzel az állapottal járó minden nyűg, küzdelem, kudarc és siker”. Bizonyára sok százezren, millióan ismernek majd magukra és napi problémáikra a műben, mindennapjainkat, napi gondjainkat örömeinket fedezzük majd fel az alkotásban, a szociális problémák nemzeti boldogság széles spektruma mutatkozhat meg benne.

Ami a filmtörténeti jelentőséget illeti, ennek bizonyítására nem elég a tény, hogy „az egész Kárpát-medence képviselteti magát a szereposztásban”, hanem a részt vevő országok is: Magyarországon, Horvátországban, Ukrajnában és Lettországban forgatják majd a filmet, de sőt: Azerbajdzsánban, ismétlem, Azerbajdzsánban is. Ezt is elégedett bólintással veszi tudomásul az ember, kicsit messze van ugyan, de a híres azeri színészek vibráló, kreatív jelenléte, no meg a magyar–azeri barátság erősítése sok mindent megér.

Végezetül pedig azt is nagy megértéssel és egyetértéssel fogadja el az ember, hogy „a filmsorozat a Belügyminisztérium és az Országos Rendőr-főkapitányság támogatásával készül” – lám, semmiféle pénz nincs itt kivéve a kormányzati forrásokat új meg új (bohó) ötletekkel rohamozó ifjú filmesek zsebéből, jut majd nekik is. Tessék például a fiatal nemzeti gazdák minden nyűgéről, küzdelméről, kudarcáról és sikeréről filmet csinálni, ád majd pénzt a Vidékfejlesztés; vagy a fiatal nemzeti katonákéról, ád a Honvédelem; vagy a fiatal nemzeti pedagógusok… arról inkább ne.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.