Séta és csónak

  • Kálmán C. György
  • 2016. szeptember 23.

Első változat

Bicske polgármesetere elmondta, miért lehetetlen együttélni a migránsokkal. De ha a brüsszeli hatalom mégis a nyakunkba ülteti őket, van megoldás.

Nem lehet tagadni, hogy őrületes kulturális különbségek vannak a keresztény, európai és a muszlim migráns emberek között. Nehéz ezeket áthidalni, kiegyenlíteni, a kultúrák normális egymás mellett élését – ha ne adj’ isten, úgy alakul – biztosítani.

Rendkívül nehéz olyanokkal együtt élni, akik más tempóban és általában is más módon gyalogolnak, ahogyan mi. Ezt vette észre Bicske polgármestere, aki rámutatott: „Az utcán, ahogy járunk, ezek az emberek egyszer csak mögénk érkeznek. Sokkal nagyobb lendülettel közlekednek, mint mi. … Amikor egy ilyen csoport utolér Bicskén egy sétáló párt, mindenki megijed. És szerintem bármelyikünk, ha hirtelen körbeveszi őket 15-20 ember. És abban a pillanatban, amikor utolérték őket, a lendületet nem viszik tovább, hanem átveszik azt a lendületet, amivel mi sétálunk az utcán.”

Hallatlan.

Az európai (és ezen belül bicskei) ember nyugodtan, egyenletes tempóban megy. Olyan nincs, hogy csak úgy szíre-szóra nekiiramodik, aztán meg váratlanul lelassít. A séta – az európai (és ezen belül bicskei) emberek számára – egyenletes, nyugodt tempójú járást jelent, nem kerülünk hirtelen mások mögé, igyekszünk nem utolérni senkit.

Magyar emberek példamutató sétája Bicskén

Magyar emberek példamutató sétája Bicskén

Fotó: MTI

Vagy ott van a tengerbe ugrás.

Bicske polgármestere okkal értetlenkedik, hogy hogyan csinálják ezek a migránsok. „Biztosan nagyon sokan láttak olyan képkockákat a híradásokban, hogy hogyan ugrálnak ki ezek az emberek a csónakokból, amikor partot érnek. Honnét tudják, hogy ott már szárazföld van a lábuk alatt, amikor közelednek a szárazföld felé? És hogyan tolják azokat a csónakokat? Biztos, hogy valahol ezt megtanulták, hogy hol ugorhatnak ki, ahol csak addig ér a víz. Illetve ezek fiatal, húsz-harminc év körüli férfiak elsősorban.”

Tegyük hozzá, hogy Bicske tengerben szegény, így a bicskei emberek tapasztalatai a partot érés fortélyairól meglehetősen korlátozottak – de joggal feltételezheti, hogy agyafúrt, a keresztény kultúrával szemben ellenséges elemek (migránssimogatók!) kitanítják a fiatal férfiakat a csónakból kiugrálás bűnös üzelmeire.

Ezt az európai (és ezen belül bicskei) ember sosem fogja megérteni.

Gyanúsak ezek!

Gyanúsak ezek!

Fotó: MTI

Ha tehát a brüsszeli elnyomó hatalom mégis úgy dönt – a magyar emberek határozott, mi több: hősies kiállása ellenére –, hogy márpedig Bicskére kell telepíteni 234,3 db migránsot, azonnali hatállyal, a cigánysegélyek terhére –, akkor valahogyan kezelni kell ezt a helyzetet. Humánusan, a morális erkölcs és keresztényi szeretet nevében. Amíg ez az áldatlan állapot – ideiglenesen, remélhetőleg legfeljebb a következő EU-választásokig – fennáll.

Bicskei önkéntesek vállalkozhatnának arra, hogy heti egy-két alkalommal sétatanfolyamokat tartanak a város nyakára ültetett migránsoknak. Ehhez nyelvtudás sem kell – egyszerűen megmutatnák, hogyan kell egyenletesen, normális tempóban, a lendületet visszafogva, a megfelelő távolságot betartva menni az utcán. Nyugodtan sétálni, sem rohanni, sem hirtelen leállni. Az európai (ezen belül bicskei) embernek ez a vérében van, nem okoz neki semmi nehézséget, és meg is tudja bárkinek mutatni – türelmesen, segítő jó szándékkal.

Cserében a migránsok egy erre kialakított helyszínen megmutathatnák a csónakról való vízbe ugrás, a vízből kilábalás, a csónaktolás minden csínját-bínját, hiszen ez olyan titkos tudás, amely (tudjuk, honnan) a sajátjukká vált. „Ez a kultúra, ez mélyről jön, bennük van.”

Csak így lehet. Megértéssel, segítőkészséggel. Ha mégis ránk küldik őket.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.