Szobrokkal a hazáért

  • Kálmán C. György
  • 2012. november 3.

Első változat

Kiderült: a bölcs és jó Kormány útja egyenesen vizuális műalkotásokkal van kikövezve (vagy: azok szegélyezik), a szobrok a Nép felvilágosításának és a nemzet jobb létének megannyi kis, ám nélkülözhetetlen állomását jelentik.

Immár világossá vált: mostantól, akik azt állítják, a kormányzat számára a kultúra nem fontos, érdektelen, szükséges (vagy szükségtelen) rossz, amire a köz pénzéből minél kevesebbet szabad csak elkölteni; akik azt hiszik, vezetőink vakok és süketek a művészet szépségeire, felemelő erejére, nevelő, jobbító hatására – azok legalábbis tévednek, de inkább: hamisítanak, hazudnak, torzítanak, nemzetellenes és destruktív téveszméket terjesztenek.

Mert mi az igazság ezzel szemben?

Mert ezzel szemben az az igazság, hogy a bölcs és jó Kormány útja egyenesen vizuális műalkotásokkal van kikövezve (vagy: azok szegélyezik), a Nép felvilágosításának és a nemzet jobb létének megannyi kis (ám nélkülözhetetlen) állomását jelentik. A legfontosabb szózatok, a legjelentősebb iránymutatások például egyre inkább szobrokhoz kapcsolódnak. (És a vizuális kultúra területéről idevonhatjuk azért a festészetet is – ne csak az Alaptörvény illusztrációira gondoljunk, hanem akár arra, hogy miniszterelnökünk nem volt rest megnyitni a Cézanne-kiállítást, és értékes, elgondolkodtató beszédet is mondott.)

De maradjunk csak a szobroknál.

Nem is sok idő telt el az ópusztaszeri turulszobor felavatásától fogva, ahol, mint emlékezetes, hirtelen széleskörűen kitágult eddigi csökevényes tudásunk a magyarság mibenlétéről és eredetéről, csakhamar Etyek felé fordult minden nemzeti együttműködő szem, ahol a változás, a pálinka és a bor összefüggését láttatta be velünk egyetlen elmevillanással a Melocco-szoborcsoportozatot avató miniszterelnök.

S ez még mind semmi.

A szobrok máshol, társadalmunk és épülő rendszerünk megannyi más fontos területén is szerephez jutnak. Ha a gaz (vagy csak: tájékozatlan, félrevezetett, önös érdekekből kiinduló) érdekcsoportok rákérdeznek az anyagi források hol- és mibenlétére (mint a könyvesek a Nemzeti Könyvtárra szánt pénz esetében), a válasz – ismét – a szobrokban rejlik: a könyvekre szánt állami pénz ugyanis (ti oktondik!) „fedezi az Alaptörvény megismertetését és terjesztését hároméves időtartamban, öt köztéri szobor állítását, öt köztér felújítását és a Nemzeti Könyvtár első 24 kötetének előállítását kétéves időtartamban, valamint turisztikai, s egyéb építészeti projektek megvalósítását ugyanebben az időtartamban”. Szobrok, értitek? Az nem két fillér. És rögtön: öt darab!

Most pedig: ugyan miért is kell odébb hurcolkodniuk az MTVA székháza előtt kitartóan tüntetőknek? Csakis egy újabb szobor miatt. Hát nem fontos ezeknek a kultúra? Egy igazi műalkotást izzad ki magából a lefojtott magyar tehetség, amely a budai hegyek vonulatát mintázandja majd, artisztikus kivitelben, márványtalpazattal, hatféle csengőhanggal, ízléses, cserélhető kristályfüggőkkel, az első telefonálónak fél áron, originál amerikai csomagolásban. Ez lesz felállítva ott, ahol most gyanús illatú, rendszertelenül étkező, zavaros fejű állástalanok (akik tüntetőknek nevezik magukat) akadályozzák a műalkotás létrehozását. Csakis a magyar kultúra gazdagítása, a magyar szobrászat ügyének akadálymentes előrelendítése, az önzetlen művelődési ügyszeretet az, ami a közszolgálati rádió, televízió, hírügynökség, tartalomszolgáltatás, csirkefarm és miegyéb vezetőit e rendrakásban mozgatják.

Szobornak lennie kell, minden más várhat. Szóval: ki harcol lankadatlanul, tűzön-vízen át a magyar kultúráért? Na ugye.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.