Kerényi válaszol

  • Kálmán C. György
  • 2012. október 27.

Első változat

Megint egy kis higgadtságot kérek, nézzünk néhány apró, kedves részletet.

Persze, mindenki dühöngje vagy röhögje ki magát előtte, kedve és vérmérséklete szerint; olvassuk tehát el azt a levelet, amelyet Kerényi Imre küldött válaszul a könyvkiadók és könyvterjesztők egyesületének (MKKE). Mint emlékezetes, a könyvesek szót emeltek a miniszterelnöki megbízott kezdeményezte Nemzeti Könyvtár elnevezésű könyvsorozat igen nagyvonalú dotálása ellen. Erre válaszolt most az egykori színházi rendező, az Alaptörvény Asztalának, az Alaptörvényt illusztráló festményeknek s még annyi, khm, érdekes ötletnek a kieszelője. (L. Simon László is válaszolt a levélre.)

Kerényi levele a kiváló és népszerű irodalmi portálon jelent meg, ahol nemcsak a szerkesztők tartják távol magukat a politikai véleménynyilvánítástól, de, úgy tetszik, az olvasók is; azt ugyan rögtön kiszúrta valaki, hogy a szerző, sajnos, összekeverni látszik Radnóti Miklóst Shakespeare-rel, de hát annyi minden kavarog egy ilyen sokoldalú és elfoglalt művészember agyában. Kerényi (ahogyan már egy helyütt jeleztem volt) nyilván nem műveletlen, hanem… hanem ezer más baj lehet vele, mondjuk átnézethetné a szövegeit egy stílusismeretben közepesen képzett, érettségivel rendelkező munkatárssal, erre talán még telik.

Azon is háboroghatunk (vagy vihoghatunk, tetszés szerint) egy sort, hogy mégis milyen pökhendi, viccesnek szánt, nyakatekert és fennhéjázó stílusban oktatja ki ez az ember a magyar könyvkiadás és -terjesztés képviselőit; mindezen hangokat sajátos módon vegyíti, s hozzá még igyekszik a könyvszakmai hozzáértés látszatát kelteni (olyan szavakat használ, amelyekről úgy hiszi, a könyvesek terminusai közé tartoznak: „opera completa”, „belső ív”). És miféle szerkezet az, hogy „a kormánykommunikáció közlése”? Miféle mondat az, hogy „A pontos adatok közlése később esedékes”? Na mindegy, nézzünk még egy apróságot.

A levél így kezdődik:

„Elnézésüket kérem a rigorózusan pontokba szedett válaszért, de Boross Péter miniszterelnök úr egykoron azt mondotta: hagyjuk a lírát.”

Mire utal ez a mondat? A „lírát” szegezi szembe a „rigorózusan pontokba szedett válasszal” – vagyis azt sugallja, hogy szemben az MKKE szubjektivitásával (másképp: lila ködével, zavarosságával, elomló lírájával) itt a tények fognak megszólalni. A szerző rejtett módon minősíti nemcsak saját válaszát, hanem a kérdező (túlságosan homályos és költői) megszólalását is.

Ehhez – hogy tudniillik a lírával szemben szigorú elemzésre, akár pontokba szedett, egyértelmű megfogalmazásokra volna szükség – tekintélyt is felsorakoztat: a vendéglátó-ipari középvezetőből előbb belügyminiszterré, majd rövid időre miniszterelnökké avanzsált Boross Pétert, az „egészséges, vidéki fiatalok” nagy pártfogóját, Csurka István lelkes hívét, a jobboldal oszlopát. (Én nem vagyok egy [1, ein] purista, de továbbra sem értem, hogy újkonzervatívék – és nagyon kérem, ne nevezzük őket tahó parvenüknek, legyünk türelmesek – miért hiszik azt, hogy az „úr” szót akkor is oda kell biggyeszteni, ha nincs szó megszólításról, na mindegy.) Boross Péter neve a levél elején nemcsak a szerző politikai elkötelezettségét sugallja, hanem érzékelteti, hogy a levél írója bensőséges kapcsolatban áll ezzel a tekintély-személlyel, legalábbis remekül ismeri munkásságát, nagy mondásait; bár a volt miniszterelnök („úr”) nem a kultúra (pláne a könyvkiadás) területén végzett munkásságáról közismert.

„Egykoron” tehát az az örökbecsű, nehezen felülmúlható mondat hagyta el a miniszterelnöki szájat, hogy „hagyjuk a lírát” – hogy hol, mikor, miért, milyen kontextusban, azt nem tudhatjuk; de hát (Kerényi ezt sugallja) olyan hihetetlenül mély értelmű, tömörségében is univerzális érvényű megállapítás (felszólítás) ez, amit felelős, a tényszerűséget, pontosságot, logikát és érthetőséget szem előtt tartó közszereplőnek minduntalan fel kell idéznie, figyelmeztetésképpen saját maga és közönsége számára.

Hogy a levélnek erre az első mondatra következő része teljesíti-e a maga elé tűzött programot – valóban szigorú logikával, homályos, érzékeltető, hangulatkeltő eszközök nélkül, a tények erejével meggyőző módon halad-e tovább, azt ki-ki döntse el. Nekem vannak kétségeim. A regényes, pittoreszk részletek – a „zsebből fizető”, majd terepjáróba beszálló, „a golfpályán található [?] gazdag amatőr szerzőt” „lerabló” [?] vagy „kíméletlenül kirekesztő politikát folytató” kiadók és kereskedők emlegetése – valóban nem „líra”, de hogy „rigorózus” volna…

Már ha valakinek van egyáltalán gusztusa az első mondat után tovább olvasni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.