Király ucca, Pécs

  • Kukorelly Endre
  • 2012. június 26.

Ezer és 3

Két szép-és-sztár színésznő húz el egymás mellett a Király utcában, nem is pillantanak egymásra. Pécsi Orsz. Szính. Találk. Sok mindenki elhúz sok mindenki mellett. Biccent, köszön, mosolyog, int, elfordul, ellép. Szakmai beszélgetéseken nemigen vesznek részt, kizárólag saját előadásuk szakmai beszélgetésein vesznek részt, saját előadásuk szakmai beszélgetésein sem vesznek részt. Előadások utáni sörözésnél ki-ki saját csapatával üldögél, körül sem igen tekintget. Szigorúan tekint körül.

Föl.

Át.

Írót, zenészt, képzőművészt stb. elvétve látni, és akkor biztos lehetsz abban, hogy valami meló kapcsán, saját melója kapcsán. Kezdésre érkezik, végeztén távozik. Az évmilliók óta zárva tartott Nádor Szálloda épületében levő remek galéria kihasználja, hogy tégláig le lehet verni a vakolatot, Vojnich Erzsébet kiállításán teremtett lélek nincs. Kérdem a galeristát, feltűnnek-e posztolók – elnézően mosolyog. A Csontváry Múzeumban a festő, ha jól emlékszem, hat évvel ezelőtti aukciórekordos, ellopott-megkerített képe, a Szerelmesek találkozása bemutatása – posztolót nem látok. Pedig jó hideg pezsgő van. Az utcán forróság. A színház körül nyüzsi, néhány tucat lépéssel odébb, az Árkád bevásárlóközpont körül is, de árkád ide vagy oda, nincs átjárás a kettő között. Ez elvan anélkül, az elvan magában. Elvagyunk. A hogy vagy kérdésre dőlni kezd a panasz. Fancsali kép és panaszáradat, oké: de ki fog össze kivel?

Hol az erő a mindent félresöprő erőszakosság és cinizmus ellen? A közömbösség ellen! A végrehajtó hatalom birtoklója 1 csapásra, tán még maga számára is meglepő hirtelenséggel válik érdektelenné az ún. magaskultúra iránt. Azonmód.

Nyomban. Rögvest. Nincs mese, a kultúra üres jellé vál(toz)ik. Ne túlozzunk, annál jóval nagyobb a baj: nem ellene fordul, egyszerűen üveggé válik számára a dolog. Üveges szemmel mered az üvegre, ha nézi is – legalábbis abba az irányba áll –, átlát rajta. Nem tetszik vagy nem-tetszik neki: áttetsző a számára. Gyengének látja, kicsinek, aki nyafog és hősleg toporzékol, de abbahagyja a hisztit, ha kap valamit. Kap a szájára. Szavazatmaximálásában nem potens tételek nem láthatók. Cigány, hajléktalan, művész csak csupa gond. Úgysem szavaznak, úgysem rám szavaznak, amennyiben alkalmasak szimbolikus pártpolitikai reprezentációra, akkor jo.

Rövid o-val ejtendő.

Ha nem, ejtendő. Valahogy megvannak úgy is magukban, agyon-megosztva, végtelenségig csökkenthető támogatás-töredékeken marakodva. Támogatás, ez elég pontos.

Támogassanak.

Mer’ az jár. Mer’ milyen tehetségesek vagyunk! Mer’ eddig is támogattak, vagy nem? Mer’ támogatás nélkül micsináljunk? Jammer, kuncsorgás, gazsulálás, sértődöttség. Panaszkultúra. Úgy lett döntve megannyi okkal-oktalanul frusztrált által, hogy a tuggyukmiféle kisebbség kinyomja a derékmagyar többséget, ezért alakult a Magyar Színházi Társaság ellenében deklaráltan jobboldali Magyar Teátrumi Társaság. Mely puszta létével tolja bele nyakig a baloldalba amazt, és most úgy gondol magára, mint aki végre igazságos egyensúlyt teremtett egyenrangú felek közt. S mint békehozó: tehát akkor most már mindjárt, még csak az Alföldit kell majd bedarálni, és treuga Dei! Az istenek békéjét mindig az erőforrások fölött diszponálók papolják. Akkor most már még majd, aztán.

6 darabot láttam: Katona/Szabó Borbála/Bagó Bertalan: Bánk bán, Dürrenmatt/Bagossy László János király, Shakespeare/Mohácsi János: Szentivánéji álom, Molière/Silviu Purcărete: Scapin, a szemfényvesztő, Ibsen/Andrei Şerban: Hedda Gabler, Székely Csaba/Sebestyén Aba: Bányavirág. Vegyes, nem voltak rosszak, elég jók voltak, legkevésbé a két román sztár rendezése tetszett. Leginkább Székely Csaba darabja. Fanyalgókkal ellentétben a Bánk bán is. Mohácsi Szentivánéjije és Bagossy János királya is. A legjobban Pintér Béla Kaisers TV, Ungarnján éreztem magam, de azt nem hívták meg.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.