Király ucca, Pécs

  • Kukorelly Endre
  • 2012. június 26.

Ezer és 3

Két szép-és-sztár színésznő húz el egymás mellett a Király utcában, nem is pillantanak egymásra. Pécsi Orsz. Szính. Találk. Sok mindenki elhúz sok mindenki mellett. Biccent, köszön, mosolyog, int, elfordul, ellép. Szakmai beszélgetéseken nemigen vesznek részt, kizárólag saját előadásuk szakmai beszélgetésein vesznek részt, saját előadásuk szakmai beszélgetésein sem vesznek részt. Előadások utáni sörözésnél ki-ki saját csapatával üldögél, körül sem igen tekintget. Szigorúan tekint körül.

Föl.

Át.

Írót, zenészt, képzőművészt stb. elvétve látni, és akkor biztos lehetsz abban, hogy valami meló kapcsán, saját melója kapcsán. Kezdésre érkezik, végeztén távozik. Az évmilliók óta zárva tartott Nádor Szálloda épületében levő remek galéria kihasználja, hogy tégláig le lehet verni a vakolatot, Vojnich Erzsébet kiállításán teremtett lélek nincs. Kérdem a galeristát, feltűnnek-e posztolók – elnézően mosolyog. A Csontváry Múzeumban a festő, ha jól emlékszem, hat évvel ezelőtti aukciórekordos, ellopott-megkerített képe, a Szerelmesek találkozása bemutatása – posztolót nem látok. Pedig jó hideg pezsgő van. Az utcán forróság. A színház körül nyüzsi, néhány tucat lépéssel odébb, az Árkád bevásárlóközpont körül is, de árkád ide vagy oda, nincs átjárás a kettő között. Ez elvan anélkül, az elvan magában. Elvagyunk. A hogy vagy kérdésre dőlni kezd a panasz. Fancsali kép és panaszáradat, oké: de ki fog össze kivel?

Hol az erő a mindent félresöprő erőszakosság és cinizmus ellen? A közömbösség ellen! A végrehajtó hatalom birtoklója 1 csapásra, tán még maga számára is meglepő hirtelenséggel válik érdektelenné az ún. magaskultúra iránt. Azonmód.

Nyomban. Rögvest. Nincs mese, a kultúra üres jellé vál(toz)ik. Ne túlozzunk, annál jóval nagyobb a baj: nem ellene fordul, egyszerűen üveggé válik számára a dolog. Üveges szemmel mered az üvegre, ha nézi is – legalábbis abba az irányba áll –, átlát rajta. Nem tetszik vagy nem-tetszik neki: áttetsző a számára. Gyengének látja, kicsinek, aki nyafog és hősleg toporzékol, de abbahagyja a hisztit, ha kap valamit. Kap a szájára. Szavazatmaximálásában nem potens tételek nem láthatók. Cigány, hajléktalan, művész csak csupa gond. Úgysem szavaznak, úgysem rám szavaznak, amennyiben alkalmasak szimbolikus pártpolitikai reprezentációra, akkor jo.

Rövid o-val ejtendő.

Ha nem, ejtendő. Valahogy megvannak úgy is magukban, agyon-megosztva, végtelenségig csökkenthető támogatás-töredékeken marakodva. Támogatás, ez elég pontos.

Támogassanak.

Mer’ az jár. Mer’ milyen tehetségesek vagyunk! Mer’ eddig is támogattak, vagy nem? Mer’ támogatás nélkül micsináljunk? Jammer, kuncsorgás, gazsulálás, sértődöttség. Panaszkultúra. Úgy lett döntve megannyi okkal-oktalanul frusztrált által, hogy a tuggyukmiféle kisebbség kinyomja a derékmagyar többséget, ezért alakult a Magyar Színházi Társaság ellenében deklaráltan jobboldali Magyar Teátrumi Társaság. Mely puszta létével tolja bele nyakig a baloldalba amazt, és most úgy gondol magára, mint aki végre igazságos egyensúlyt teremtett egyenrangú felek közt. S mint békehozó: tehát akkor most már mindjárt, még csak az Alföldit kell majd bedarálni, és treuga Dei! Az istenek békéjét mindig az erőforrások fölött diszponálók papolják. Akkor most már még majd, aztán.

6 darabot láttam: Katona/Szabó Borbála/Bagó Bertalan: Bánk bán, Dürrenmatt/Bagossy László János király, Shakespeare/Mohácsi János: Szentivánéji álom, Molière/Silviu Purcărete: Scapin, a szemfényvesztő, Ibsen/Andrei Şerban: Hedda Gabler, Székely Csaba/Sebestyén Aba: Bányavirág. Vegyes, nem voltak rosszak, elég jók voltak, legkevésbé a két román sztár rendezése tetszett. Leginkább Székely Csaba darabja. Fanyalgókkal ellentétben a Bánk bán is. Mohácsi Szentivánéjije és Bagossy János királya is. A legjobban Pintér Béla Kaisers TV, Ungarnján éreztem magam, de azt nem hívták meg.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.