A jegybank alelnöke is lapít a gyengülő forint ügyében

  • narancs.hu
  • 2018. július 3.

Fekete Lyuk

Az ég kék, a fű zöld, a forint gyenge.

Most már lassan minden héten újabb és újabb történelmi mélypontot ér el a forint. Matolcsy Györgyöt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökét holnapra várják a parlament költségvetési bizottságának ülésére, hogy megmagyarázza a kialakult helyzetet.

Lassan jön a milpengő, Matolcsy meg azt üzeni mindenkinek: közöd?

Már bevásárlóturisták rohamozzák a magyar boltokat. Hétfő reggel újra 330 fölé hasított a forint-euró árfolyam, sőt 330,25-ig gyengülve újabb történelmi mélypontot ért el - írja a Portfolio.hu. A forint a múlt héten is folyamatosan döntötte a gyengeségi rekordokat, szerdán 328,07 forintos, csütörtökön 329,02 forintos jegyzéssel, hogy pénteken átlépje a 330 forintos határt.

Amíg várunk Matolcsy értékelésére, addig be kell érnünk azzal, amit Nagy Márton gondol a gyenge forint alakulásáról:

„Azt tudom mondani, hogy az árfolyam a mindenkori piaci folyamatok függvénye. A piacon rengetegféle szereplő van, exportőr, importőr, befektető, és ők alakítják ezt. Számunkra az inflációs cél az egyetlen horgony, erre többek között az árfolyam is hat, mint például a nyersanyagár vagy a bérek. Ezek tartósságát nézzük, hogy ezek a tényezők milyen tartósak, és ebből vonjuk le a következtetést az inflációra nézve” – mondta az MNB alelnök az ATV riporterének.

Ugye most már mindenki megnyugodott?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.