A Pa-Dö-Dő Bye-Bye Szása című számával indult az új orosz nyelvű zenei rádió Budapesten

  • narancs.hu
  • 2019. december 1.

Fekete Lyuk

Dunai Hullám: csak zene, semmi politika, csak a fontos (!) információk.

Új, orosz nyelvű zenei rádió indult Budapesten december 1-én – írja a Média1. A magyar neve Dunai Hullám, az orosz meg Dunayskaya Volna.

Az új rádió a közlés szerint 1990-től napjainkig játssza majd a legnépszerűbb slágereket Magyarországról és az egykori Szovjetunió utódállamaiból.

A rádió életre hívásának célja állítólag nem csak az, hogy összekapcsolják a Magyarországon élő oroszul beszélő embereket, hanem a nagyon kevés beszéd révén az is, hogy akár a nyelvet nem értők számára is izgalmas zenei műsorfolyamot nyújtsanak.

A rádió Facebook oldalára írtak szerint „az elmúlt évek során Magyarországon extrém módon megnőtt az orosz anyanyelvűek és az oroszt második nyelvként beszélő külföldiek aránya, akik között belaruszokat, ukránokat, kazahokat, azerieket, örményeket és grúzokat is szép számmal találni. Ezek az emberek a legkülönfélébb társadalmi- és korosztályból érkeztek: befektetők, nagyvállalkozók, középosztálybeliek, gyári munkások és diákok. Budapesten és a nagyobb vidéki városokban mindennap hallani orosz nyelvű párbeszédet, ez a jelentős tömeg pedig komoly vásárlóerőt is képvisel a magyar kis- és nagykereskedelem számára.”

A Dunai Hullám nem csak szórakozást, hanem tájékozódási és informálódási pontot is kíván nyújtani, ugyanakkor állítólag semmilyen politikai tartalma nem lesz a rádiónak. Csak zene és azok az információk kerülnek adásba, amelyek fontosak.

Az orosz nyelvű rádióadó életre hívása már önmagában is sokatmondó, jelen politikai helyzetben nem szorul különösebb magyarázatra.

Ugyanakkor érdekes, mit képvisel, mi lehet a valódi célja egy olyan adónak, amely a fentiekben összefoglalt misszió sommázataként a Pa-Dö-Dő méltán híres egykori slágerével, a Bye-Bye Szásával promózza magát, és ezzel a dallal is indul, mint orosz zenei rádió.

false


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.