Fun fact: Toroczkai hetek óta mondja magáról, hogy ő az új Dugovics Titusz. Kár, hogy Dugovics nem létezett a valóságban

  • narancs.hu
  • 2018. június 29.

Fekete Lyuk

A fikció az fikció. Nem mindenki kajálja be. De valaki igen.

Hetek óta harsogja Toroczkai László, hogy ő az új Dugovics Titusz, aki kiugrott a Jobbikból és magával rántotta az árulókat stb.

Ezt most legutóbb a Pesti Srácoknak sütötte el, de az önheroizálásból a múlt hétvégi ásotthalmi zászlóbontás alkalmával is kijutott, ahol Toroczkai beszédében folyamatosan, újra és újra előkerült Dugovics Titusz (mint a politikus kvázi ősképe), akit a közhiedelem az egyik nándorfehérvári hősnek tart, és aki eszerint 1456-ban azzal akadályozta meg a vár török kézre kerülését, hogy a mélybe magával rántotta a zászlót épp kitűzni készülő török harcost.

Szép történet, ugye?

Kár, hogy valószínűleg semmi nem igaz belőle. A mai középkorkutatásban ugyanis már konszenzus, hogy ilyen nevű szereplője és ilyen mozzanata valószínűleg nem volt a nándorfehérvári csatának.

De idézzük az Index idevágó cikkét, amit ezúton is küldünk a Jobbikból dezertáló polgármesternek: „Maga Dugovics Titusz pedig bizonyítottan csak a fantázia szüleménye. Nándorfehérvár ostromát korabeli források alapján elég részletesen ismerik a történészek, és mivel valóban fontos fordulópontja volt a középkori Magyarország történelmének, minden részletét alaposan feldolgozták. Dugovics Titusz hőstettére egyetlen korabeli forrás utal csupán: Antonio Bonfini, Hunyadi Mátyás itáliai történetírója; ő is csak a katonák körében terjedő legendaként ír, név említése nélkül a török katonát a mélységbe rántó, önfeláldozó várvédőről. A kor híres krónikásai, például Heltai Gáspár és Zrínyi Miklós sem emlékeznek meg az ostrom menetét megfordító, hősi tettről, ami minimum furcsa.”

A cikkben további érdekességek vannak az áltörténelmi személy kialakulásáról.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.