Fun fact: Toroczkai hetek óta mondja magáról, hogy ő az új Dugovics Titusz. Kár, hogy Dugovics nem létezett a valóságban

  • narancs.hu
  • 2018. június 29.

Fekete Lyuk

A fikció az fikció. Nem mindenki kajálja be. De valaki igen.

Hetek óta harsogja Toroczkai László, hogy ő az új Dugovics Titusz, aki kiugrott a Jobbikból és magával rántotta az árulókat stb.

Ezt most legutóbb a Pesti Srácoknak sütötte el, de az önheroizálásból a múlt hétvégi ásotthalmi zászlóbontás alkalmával is kijutott, ahol Toroczkai beszédében folyamatosan, újra és újra előkerült Dugovics Titusz (mint a politikus kvázi ősképe), akit a közhiedelem az egyik nándorfehérvári hősnek tart, és aki eszerint 1456-ban azzal akadályozta meg a vár török kézre kerülését, hogy a mélybe magával rántotta a zászlót épp kitűzni készülő török harcost.

Szép történet, ugye?

Kár, hogy valószínűleg semmi nem igaz belőle. A mai középkorkutatásban ugyanis már konszenzus, hogy ilyen nevű szereplője és ilyen mozzanata valószínűleg nem volt a nándorfehérvári csatának.

De idézzük az Index idevágó cikkét, amit ezúton is küldünk a Jobbikból dezertáló polgármesternek: „Maga Dugovics Titusz pedig bizonyítottan csak a fantázia szüleménye. Nándorfehérvár ostromát korabeli források alapján elég részletesen ismerik a történészek, és mivel valóban fontos fordulópontja volt a középkori Magyarország történelmének, minden részletét alaposan feldolgozták. Dugovics Titusz hőstettére egyetlen korabeli forrás utal csupán: Antonio Bonfini, Hunyadi Mátyás itáliai történetírója; ő is csak a katonák körében terjedő legendaként ír, név említése nélkül a török katonát a mélységbe rántó, önfeláldozó várvédőről. A kor híres krónikásai, például Heltai Gáspár és Zrínyi Miklós sem emlékeznek meg az ostrom menetét megfordító, hősi tettről, ami minimum furcsa.”

A cikkben további érdekességek vannak az áltörténelmi személy kialakulásáról.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.