Kásler nőnap alkalmából a férfi és nő teremtéséről, a család mivoltáról elmélkedik

  • narancs.hu
  • 2021. március 8.

Fekete Lyuk

"Ahogy egy családnak az anya a szíve és a lelke, úgy az egész társadalomnak, a nemzetnek is."

"Amikor a Jóisten megteremtette a világot, férfit és nőt hozott létre, hogy együtt alkossanak egy egészet, amelyet – a gyermekekkel kiegészítve – családnak nevezünk. A családban és a társadalomban egyaránt elsősorban a nők testesítik meg a gyengédséget, törődést, gondoskodást, empátiát, szépséget, ezzel kiegészítve a férfit, és ketten együtt mutathatnak utat a jövő generációinak. Ahogy egy családnak az anya a szíve és a lelke, úgy az egész társadalomnak, a nemzetnek is."

Ezzel az ortodox gondolatsorral kívánt Kásler Miklós a Facebook oldalán boldog nőnapot az érintetteknek. A Fidesz kirekesztő családfogalmán túl, most bele se mennénk, miért is végtelenül maradi ez a nőkkép.

Kásler úgy látja, a nők "igyekeznek az év minden napján a lehető legjobb módon teljesíteni. Éppen ezért nem lehet a nők tiszteletét egyetlen naphoz kötni, ezért kell nekünk, férfiaknak, minden nap emlékeztetnünk Önöket arra, hogy gyönyörűek, tehetségesek, szeretetre méltóak. Isten éltesse a Hölgyeket!"

Tavaly Girls. Girls. Girls. magazin és Cynthia Nixon készített egy videót a nőkkel szembeni lehetetlen elvárásokról. Ezt kétség kívül mindenkinek látnia kell, többet mond, mint sok más magyarázat. Így hát, Kásler Miklós figyelmébe is ajánlanánk, vagy úgy is mondhatnánk, küldenénk szeretettel függetlenül a nemzetközi nőnaptól, minden napra.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.