Kihirdették a magzatvédő dalpályázat eredményét

  • narancs.hu
  • 2024. december 11.

Fekete Lyuk

Akik mesterséges intelligenciával íratták a zenét, kizárták magukat a versenyből, hiába, hogy a szöveg megfelelő szellemiségű volt.

„Egy estén, amikor anyám/ apám szemébe nézett,/ elhangzott közöttük/ egy gyönyörű igéret./ Megőrzöm, táplálom,/ anyám halkan súgta/, megvédem, felnevelem,/ apám válaszolta. // Egymáshoz ért a bőrük,/ egybefonódva, ölelve,/ éppúgy, ahogyan őseim/ végtelen sora tette./ Anyám méhe őrzött,/ várt már rám a világ,/ úgy, ahogyan rendeltetett/ az idők hajnalán.// Áldás vagyok, ember vagyok,/ új reményt és jövőt hozok,/ Nincs szavam, de szívem dobban,/ engem láttál szép álmodban.// Áldás vagyok, ember vagyok,/ szívem hangja jelet adott,/ látszott boldog mosolyodban,/ reám vágytál szép álmodban.”

Így kezdődik a PannonVox együttes Áldás vagyok című 4 és fél perces dala, amely első díjat, ötszázezer forintot nyert a Novák Előd országgyűlési képviselő (Mi Hazánk) által kezdeményezett, A gyermek áldás címmel kiírt magzatvédő dalpályázaton.

Novák Előd egy évi képviselői jövedelmét ajánlotta fel erre a kezedeményezésre, amelyet azért indított, mert soha olyan kevés gyermek nem született Magyarországon, mint tavaly.

A zsűrit négy házaspár alkotta. Mindnyájan több gyermeket nevelnek, neveltek, és a Magyar Életért díj kitüntetettjei. A Magyar Jelen név szerint úgy ír róluk, hogy Haraszti Gáborné és férje, Téglásy Imre és felesége, Nagy Sándor és felesége, valamint Csókay András és felesége.

Krudy Ádám és Halász Géza fönt idézett Áldás vagyok című szerzeménye mellett második díjat adott a zsűri az Adjunk esélyt! című dalnak, amelynek előadói: a Hungarica, Varga Miklós, Kalapács József, Kalapács-Ódor Cintia és Egedy Piroska. A harmadik helyezett a Hetero Sapiens együttes és Daczi Barnabás Első szívdobbanás című dala.

A zsűri gondban volt, mert több pályázó a mesterséges intelligenciával íratott zenét a dalszövegéhez. „A zsűri úgy döntött, hogy az életvédő pályázat kapcsán nem értékeli a mesterséges intelligencia segítségével készített dalokat, még ha több nívós dalszövegről és élethű éneklésről van is szó” – írja a Mi Hazánk lapja. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.