Legyen egy kicsit jobb! – Meleg férfiak, hideg diktatúrák

  • narancs.hu
  • 2014. július 1.

Fekete Lyuk

Nem szokásunk idegeneknek kalapozni, de van az a helyzet. Ez a dokumentumfilm minden ízében nagyszerű ötlet, tehát a magyar állam természetesen nem támogatja. De mi még – holnap éjfélig – megtehetjük.

A koncepciót nem nagyon magyaráznánk, innen minden kiderül:

Kezdhetnénk azzal, hogy ebben az egyre centrálisabb erőtérben az állam egyre kevésbé hajlandó olyasmire áldozni, amit nem szeret. Márpedig elég sok mindent nem szeret. (A stáb szerint az MTVA-nál eltanácsolták őket, mégpedig a film témája miatt.)

Vagy közelíthetnénk onnan a kérdéshez, hogy a homofóbia mindennapos lett a hivatalosság tereiben, akár a Jobbikra, akár Kerényire, akár éppen a jobboldali értelmiség fároszára, a mértékadó hetilapra gondolunk – ezért is volna nagy szükség olyan filmekre, mint a Meleg férfiak, hideg diktatúrák.

Feldobhatnánk azt is, milyen minőségben folyik ma Magyarországon a múlt, többek között a kommunizmus társadalmi feldolgozása – és hogy pont ezektől a kezdeményezésektől lehetne minden egy kicsit jobb nekünk, mindannyiunknak.

false

 

Fotó: Facebook

De ebben a filmben nagyon sok szeretet és derű látszik sűrűsödni, úgyhogy most van kedvünk optimistának lenni, és hagyni a fenti nyomasztó gondolatokat másra. A lényeg: készült százórányi nyersanyag, és a film alkotói a közösségi finanszírozás hazánkban még mindig újdonságnak számító, igencsak előremutató módszerét választották, hogy összeszedjék a befejezéshez szükséges pénzt.

Tehát nincs más hátra, elő a bankkártyákkal! Az adományozó oldalon szépen felsorolják, milyen ellenszolgáltatásokra számíthatunk, többek között Nádasdy Ádámtól is kaphatunk ilyen szép, személyre szóló üzenetet:

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.