Magától értetődő, hogy a döntéshozók késlekedés nélkül kiírnak egy új, nyílt pályázatot a Petőfi Irodalmi Múzeum vezetésére

  • narancs.hu
  • 2020. november 29.

Fekete Lyuk

A Szépírók Társasága szerint Demeter nyilatkozata a rendszer hosszú agóniájának eddig legpenetránsabb tünete.

Sokak mellett a Szépírók Társasága is nyilatkozatot tett közzé Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatójának publicisztikájára reagálva. Mint írták, Demeter Szilárd eddig provokatív megnyilvánulásai jó ideje próbára tették „türelmüket és kreativitásukat”, de legutóbbi írása után végképp lehetetlenné vált a méltányos mérlegelés is. Mint írják, „az életveszélyes retorikai eszközrendszer, amihez Demeter most nyúl,

még akkor is elfogadhatatlan, ha azt nyilvánvalóan és szánni valóan kétségbeesett megfelelési kényszer hívta elő

a szerzőből”, hozzátéve, hogy „a valódi életüket valódi gázkamrákban vesztettek, a túlélők, a hozzátartozók, a nyelv, a humánus gondolat, az elfogadás és a felelősségvállalás iránti tisztelet sem engedi, hogy közös emberi tragédiánk önző publicisztikai eszközzé silányodjon egy felelőtlen politikus kezében”.

A társaság szerint, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójának utolsó nyilatkozata „a rendszer hosszú és nehéz agóniájának egyik, nem első, de eddig legpenetránsabb, tünete”, és ezért nemcsak bocsánatkérésre szólították fel Demetert, de magától értetődőnek tekintik azt is, hogy

a döntéshozók késlekedés nélkül kiírnak egy új, nyílt pályázatot a Petőfi Irodalmi Múzeum élére,

illetve javasolják egy olyan szakmai bizottság létrehozását, „amely segíthet újraépíteni a rövid idő alatt csatatérré váló magyarországi irodalmi-kulturális életet, az igazságosság, a szolidaritás és a közös felelősségvállalás nevében”.

Noha a nyilatkozat megjelenésével egy időben Demeter Szilárd törölte korábbi írását, a Szépírók Társasága továbbra is fenntartja a nyilatkozatában foglaltakat. „Mindössze annyi történt, hogy a szöveg már nem elérhető, ami viszont nem érdemi-tartalmi, csupán technikai visszavonás. Azt, hogy a NER-ben talán először történik, hogy valaki elfogadhatatlan nyilatkozatának legalább a legbotrányosabb részét némi önkritikával illeti, észleltük, tudomásul vettük, és a helyén kezeljük. Várjuk a további lépéseket, az előző nyilatkozatunkban megfogalmazottak alapján” – írják szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelükben.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.