„Karácsonyék beavatkoznának a sajtószabadságba” – Mi sem bizonyítja jobban a fideszes propaganda működésének hatásfokát annál, hogy a feltüntetett cikk nem a PestiSrácok, Magyar Nemzet, 888.hu, Origo vagy épp az „új Index” címlapján jelent meg, hanem a frissen bekebelezett Médiapiac nevű lap online felületén egy nappal a tulajdonosváltás után.
Aki nem ismerné, egy olyan szakmai újságról van szó, ami legfőképpen a média és a marketing piaci folyamatainak kérdéseivel foglalkozik. Nem tud teljesen politikamentes lenni, de mivel a fenntartását elsősorban nem a lapeladások biztosítják, hanem a piaci szereplőktől érkező hirdetések, ezért az érzékeny témákat kellő objektivitással kezelte. Egészen mostanáig. (A Médiapiac működésével egy a hvg.hu-n megjelent cikk foglalkozott részletesen.) A lap szerényebb körülmények között készült hosszú ideig, ezért nem tudott felnőni a jóval biztosabb lábakon álló konkurenséhez, a Kreatívhoz. Ettől függetlenül születtek releváns tartalmak az újságban (1, 2, 3), és olyanok is, amelyek nemcsak a piaci szereplőknek, hanem a nagyközönségnek is szólnak, ezek közül többet szépen szemlézett is a mainstream média. (1, 2, 3, 4, 5,)
Egy ideje lehetett érezni, hogy a hatalom besétált a lap szerkesztőségébe; 2018-ban a kormányközeli Nézőpont Csoport felvásárolta az Observer médiafigyelő céget, ami akkoriban a Médiapiacot tulajdonolta. Volt pár vargabetű, amíg elérkeztünk az elmúlt napok tulajdonosváltásához (például az összeolvadást követően váratlanul magánkézbe került a lap), de az átalakítás elkerülhetetlennek látszott; a HírTV-s lincselőműsorokban észt osztó Boros Bánk Levente irányítása alá került a Médiapiac, aki nem teketóriázott, első lépésként felmondott az addigi szerkesztőségnek.
A cél egyértelmű; az elkövetkezőkben „szakmai alapon” fogják hitelteleníteni az ellenzéket, valamint a kritikus sajtót. Ha valakinek ez nem lenne világos, akkor érdemes elolvasnia a már bemutatott cikket, valamint a Hibázott a 444 és a Valótlanságok sorozatát állította az Alfahír című híreket, melyek szintén a váltást követő első napon jelentek meg. Érdemes hangsúlyozni, hogy egy olyan újság online felületén, amely jellegéből fakadóan politikával csak szőrmentén foglalkozott eddig.
Továbbá hamarosan feltűnnek a lap hasábjain a kormánypárti politikusok és szakértők, illetve a fideszes intézetek által gyártott kutatások, valamint az olyan figurák, mint a nőket előszeretettel megalázó DJ Jeszy, a „szókimondó politikai hobbista”, valamint a több száz fideszes lapot magába foglaló Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) elnöke, Szánthó Miklós, akinek vállát „a balliberális médiatúlysúly és véleménydiktatúrák” súlya nyomja.
Boros Bánk Levente így fogalmazott a Magyar Nemzetnek adott belépő interjújában; „Ez a lap lehetőség arra, hogy független, szakmai értelmezését adjuk Magyarország és a világ médiapiaca működésének, ez az ars poeticánk. Eddig ugyanis elsősorban a balliberális narratíva érvényesült ebben a kérdésben, akár a hazai kontextust, akár a magyar médiapiac nemzetközi megítélését nézzük. Így például ha Brüsszelben az utóbbi években terítékre került a magyar média témaköre, akkor csak a szakma balliberális szegmense volt jelen, a saját álláspontjával. Ez ráadásul tapasztalataink szerint sokszor a tények figyelmen kívül hagyásával és a szakmaiság megerőszakolásával történt. Ezért a már korábban is működő, kéthavonta megjelenő magazinból egy mértékadó portált fogunk létrehozni”.
Hát lássuk...
(Címlapképünkön: Kövér László, az Országgyűlés elnöke beszédet mond a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége (KÉSZ) Aki a jövőben akar olvasni, annak a múltban kell lapozgatnia című kerekasztal-beszélgetésén a nagyatádi művelődési házban 2017. március 29-én. Az asztalnál Lanczendorfer Erzsébet, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége (KÉSZ) győri szervezetének tiszteletbeli elnöke és Boros Bánk Levente, a Médianéző Kft. ügyvezetője (b). MTI Fotó: Varga György)