Vidnyánszky: Az Amnesty képezte ki a tiltakozó SZFE-s diákokat

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 12.

Fekete Lyuk

Olyan híreket kapott.

Interjút adott az Origónak Vidnyánszky Attila, a Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke, amelyben ismételten a politikusokra és az egyetem vezetésére hárította az egyetem körül kialakult helyzet felelősségét.

Mint ismert, a kuratórium önkényesen átírta a Szervezeti és Működési Szabályzatot úgy, hogy az egyetem vezetőit megfosztották jogköreiktől, és gyakorlatilag elvették az egyetem autonómiáját. A vezetőség erre lemondott, a diákok pedig elfoglalták az egyetemet, így az oktatás sem kezdődött meg.

Bagossy László: Mintha nem is a kuratóriummal hadakoznánk, hanem a nagyhatalmú miniszterelnökkel

Az egyetem vezetése még hisz benne, hogy az SZFE autonómiájának elvesztését vissza tudják fordítani. "Aki arról ábrándozik, hogy Vidnyánszky lecserélése megoldana bármit, az nem érti a dolog lényegét" - mondta Bagossy László, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Színházművészeti Intézetének vezetője a hvg.hu-nak adott interjújában.

Vidnyánszky most arról beszélt, hogy a tanárok nem vették figyelembe a diákok jövőjét és manipulálják őket, illetve hogy

"olyan híreket kaptunk, hogy az Amnesty International segíti a tiltakozókat a szervezésben, és már nyáron egy táborban felkészítették a diákok egy részét arra, ami most történik."

Arról is beszélt, hogy a hallgatók között "vannak, és nem kevesen, akik félnek megszólalni".

Vidnyánszky most végre elárult valamit arról is, hogy hogyan akarná átalakítani az egyetem képzését: azt mondta, hogy az eddig felvett diákokat ugyanazok a tanárok oktatnák, akikhez felvételiztek (igaz, számos neves tanár távozott az egyetemi autonómia megszüntetése miatt az SZFE-ről), és ő ezzel párhuzamosan építené ki a saját képzését. "Emellett az elkövetkező években kiépül egy másikfajta képzési rendszer, így nem egy-, hanem többféle képzési metodika szerint, különböző oktatókkal valósul majd meg a képzés."

A képzés tartalmi részéről azt mondta, "olyan fogalmaknak is előtérbe kell majd kerülniük, mint például a szolgálat. Hogy a hallgatók tudják, hogy azt a közösséget, amely lehetőséget biztosít majd a művészetük kibontakoztatására, most pedig arra, hogy tanulhassanak, szolgálniuk kell – nagy alázattal és tisztelettel, vidéken és a fővárosban. Tudniuk kell, hogy azt a csodálatos kincset, ami felhalmozódott, gazdagítaniuk és továbbadniuk kell. Büszkén arra, hogy magyarok, művésznövendékként ennek a kultúrának a gyermekei."

Azt is mondta, komoly ígéretet kapott egy új campusra a kormánytól.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.