Szaunázó munkásőrök

  • 2014. szeptember 18.

Felszab

A munkásőrök flippereznek, mulatnak, pihennek, de így is gyorsan érkezik a bukás. 1989-ben.
false

 

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989

Régóta tartoztunk egy munkásőrügyi bejegyzéssel.

Szeptember 12-én, a hosszú távra tervező Munkásőrség Országos Parancsnoksága (MOP) sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég vállalkozásba fog, és a kezelésébe tartozó mintegy 9,6 milliárd forint (nem elírás!) állami vagyonból hajlandó, nyilván az ország bajainak enyhítése céljából, lapkiadásba- és terjesztésbe, részvényvásárlásba, az angol nyelvű kereskedelmi adó, a Radio Bridge támogatásába, vagy akár külföldiek üdültetésébe is befektetni.

A bejelentést az alkalomhoz illően a munkásőrség badacsonytomaji „üdülőbázisán” (akkorra már Club Tomaj) tették. De mit is tudhatunk erről a később a New York Times által is megidézett, patinás intézményről?

Nézzük a leghitelesebb forrást magát, az OSA Archívumban található munkásőrfilmek gyűjteményét. Ebben a Munkásőrség Filmstúdiójában 1988-ban készített, igen őszinte és egyszerű filmecskében megmutatják, hogyan „biztosítottak nyugvást” a kivételezetteknek: testedzési lehetőségekkel, szaunával, flipperrel és bowlinggal, és a nap zárásaként az emblematikus fejpántot viselő, ismert művésznő unplugged koncertjével.

De az idillnek hamarosan vége: szeptemberben, a fegyveres erők napján a munkásőrség feloszlatását követelő tüntetések kezdődnek országszerte, így például Sopronban is, ahol a helyi ellenzéki pártok szervezésében összeverődött tömeg a munkásőrség városi parancsnokságának bejáratát elálló fegyvertelen karhatalmistákkal farkasszemet nézve („védték a védhetetlent”) próbált hangot adni nemtetszésének.

false

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989



false

 

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989


Október 20-án aztán az Országgyűlés dönt a fegyveres testület feloszlatásáról, és vagyonának (ekkor már 11 milliárdról van szó) zárolásáról, november 26-án pedig a „négyigenes” népszavazáson a választásra jogosultak 58 százalékos többsége is hasonló véleményt fogalmaz meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.