Szaunázó munkásőrök

  • 2014. szeptember 18.

Felszab

A munkásőrök flippereznek, mulatnak, pihennek, de így is gyorsan érkezik a bukás. 1989-ben.
false

 

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989

Régóta tartoztunk egy munkásőrügyi bejegyzéssel.

Szeptember 12-én, a hosszú távra tervező Munkásőrség Országos Parancsnoksága (MOP) sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a cég vállalkozásba fog, és a kezelésébe tartozó mintegy 9,6 milliárd forint (nem elírás!) állami vagyonból hajlandó, nyilván az ország bajainak enyhítése céljából, lapkiadásba- és terjesztésbe, részvényvásárlásba, az angol nyelvű kereskedelmi adó, a Radio Bridge támogatásába, vagy akár külföldiek üdültetésébe is befektetni.

A bejelentést az alkalomhoz illően a munkásőrség badacsonytomaji „üdülőbázisán” (akkorra már Club Tomaj) tették. De mit is tudhatunk erről a később a New York Times által is megidézett, patinás intézményről?

Nézzük a leghitelesebb forrást magát, az OSA Archívumban található munkásőrfilmek gyűjteményét. Ebben a Munkásőrség Filmstúdiójában 1988-ban készített, igen őszinte és egyszerű filmecskében megmutatják, hogyan „biztosítottak nyugvást” a kivételezetteknek: testedzési lehetőségekkel, szaunával, flipperrel és bowlinggal, és a nap zárásaként az emblematikus fejpántot viselő, ismert művésznő unplugged koncertjével.

De az idillnek hamarosan vége: szeptemberben, a fegyveres erők napján a munkásőrség feloszlatását követelő tüntetések kezdődnek országszerte, így például Sopronban is, ahol a helyi ellenzéki pártok szervezésében összeverődött tömeg a munkásőrség városi parancsnokságának bejáratát elálló fegyvertelen karhatalmistákkal farkasszemet nézve („védték a védhetetlent”) próbált hangot adni nemtetszésének.

false

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989



false

 

Fotó: Kóczán Zoltán/Europeana 1989


Október 20-án aztán az Országgyűlés dönt a fegyveres testület feloszlatásáról, és vagyonának (ekkor már 11 milliárdról van szó) zárolásáról, november 26-án pedig a „négyigenes” népszavazáson a választásra jogosultak 58 százalékos többsége is hasonló véleményt fogalmaz meg.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.