Temesvár, 1989 december

  • 2014. december 19.

Felszab

Ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, ezeken a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a félelemmel vegyes kíváncsiság.
false

A nyomtatott Magyar Narancs e heti nagyinterjújára utalva: kipattant „a szikra, amely berobbantja”. Ekkorra már túl voltunk a temesvári református gyülekezet december 16-i szolidaritási megmozdulásán, amely eleinte a Tőkés László lelkész elmozdítására tett erőszakos államhatalmi kísérletet volt hivatott meghiúsítani (egyébként sikertelenül), de a gyári munkások és egyetemisták csatlakozásával aztán szépen kiterjedt az egész városra; a titkosrendőrség és a katonaság brutális közbeavatkozásán; és, sajnálatos módon, az első civil áldozatokon is. A Kossuth rádió elég gyorsan beszámolt az események alakulásáról.

false

 

Fotó: OSA Archívum

Nem így a Szabad Európa Rádió, amelynek magyar adásában csak 18-án hallhattunk (igaz, akkor viszont értő és nagyon részletes) beszámolót az elmúlt két nap történéseiről, nagyjából egy időben a rádió román műsorának majd 50 perces összefoglalójával. A müncheni központ, jóllehet akkorra már működő budapesti szerkesztőséggel is rendelkezett, óvatosabb volt a körbezárt városból érkező hírek feldolgozásában és sugárzásában. (Erről, illetve a temesvári forradalomról itt lehet bővebben olvasni.)

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

A temesvári eseményeket most olyan fotók segítségével idézzük fel, amelyek eddig csak az Europeana 1989 honlapján jelentek meg. A nem túl jól sikerült, életlen és az előhívás során olykor meghibásodott képek amatőr szerzője ismeretlen, akárcsak az azokon szereplő katonák és civilek. Mint ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a feszült várakozás, a félelemmel vegyes kíváncsiság. Nem lehet pontosan tudni, ki kivel van, mi történik az utcákon, a lakótelep tömbházai közötti tereken, a kórház folyosóján. S azt végképp nem, hogy hová fog kifutni ez az egész.

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

De mintha nem is ez lenne a leglényegesebb. Hanem a civil szándék, a közös elhatározás, hogy véget kell vetni a sok éve tartó állami terrornak és arroganciának, nélkülözésnek, nemzetközi elszigeteltségnek. Az az eltökélt, nyers, a következményekre fittyet hányó politikai akcionizmus, amely az 1977-es Zsil-völgyi és 1987-es brassói megmozdulásokat vezérelte, s amely Temesvárt is a tiszta forradalom városává tette.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.