Temesvár, 1989 december

  • 2014. december 19.

Felszab

Ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, ezeken a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a félelemmel vegyes kíváncsiság.
false

A nyomtatott Magyar Narancs e heti nagyinterjújára utalva: kipattant „a szikra, amely berobbantja”. Ekkorra már túl voltunk a temesvári református gyülekezet december 16-i szolidaritási megmozdulásán, amely eleinte a Tőkés László lelkész elmozdítására tett erőszakos államhatalmi kísérletet volt hivatott meghiúsítani (egyébként sikertelenül), de a gyári munkások és egyetemisták csatlakozásával aztán szépen kiterjedt az egész városra; a titkosrendőrség és a katonaság brutális közbeavatkozásán; és, sajnálatos módon, az első civil áldozatokon is. A Kossuth rádió elég gyorsan beszámolt az események alakulásáról.

false

 

Fotó: OSA Archívum

Nem így a Szabad Európa Rádió, amelynek magyar adásában csak 18-án hallhattunk (igaz, akkor viszont értő és nagyon részletes) beszámolót az elmúlt két nap történéseiről, nagyjából egy időben a rádió román műsorának majd 50 perces összefoglalójával. A müncheni központ, jóllehet akkorra már működő budapesti szerkesztőséggel is rendelkezett, óvatosabb volt a körbezárt városból érkező hírek feldolgozásában és sugárzásában. (Erről, illetve a temesvári forradalomról itt lehet bővebben olvasni.)

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

A temesvári eseményeket most olyan fotók segítségével idézzük fel, amelyek eddig csak az Europeana 1989 honlapján jelentek meg. A nem túl jól sikerült, életlen és az előhívás során olykor meghibásodott képek amatőr szerzője ismeretlen, akárcsak az azokon szereplő katonák és civilek. Mint ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a feszült várakozás, a félelemmel vegyes kíváncsiság. Nem lehet pontosan tudni, ki kivel van, mi történik az utcákon, a lakótelep tömbházai közötti tereken, a kórház folyosóján. S azt végképp nem, hogy hová fog kifutni ez az egész.

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

De mintha nem is ez lenne a leglényegesebb. Hanem a civil szándék, a közös elhatározás, hogy véget kell vetni a sok éve tartó állami terrornak és arroganciának, nélkülözésnek, nemzetközi elszigeteltségnek. Az az eltökélt, nyers, a következményekre fittyet hányó politikai akcionizmus, amely az 1977-es Zsil-völgyi és 1987-es brassói megmozdulásokat vezérelte, s amely Temesvárt is a tiszta forradalom városává tette.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.