Temesvár, 1989 december

  • 2014. december 19.

Felszab

Ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, ezeken a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a félelemmel vegyes kíváncsiság.
false

A nyomtatott Magyar Narancs e heti nagyinterjújára utalva: kipattant „a szikra, amely berobbantja”. Ekkorra már túl voltunk a temesvári református gyülekezet december 16-i szolidaritási megmozdulásán, amely eleinte a Tőkés László lelkész elmozdítására tett erőszakos államhatalmi kísérletet volt hivatott meghiúsítani (egyébként sikertelenül), de a gyári munkások és egyetemisták csatlakozásával aztán szépen kiterjedt az egész városra; a titkosrendőrség és a katonaság brutális közbeavatkozásán; és, sajnálatos módon, az első civil áldozatokon is. A Kossuth rádió elég gyorsan beszámolt az események alakulásáról.

false

 

Fotó: OSA Archívum

Nem így a Szabad Európa Rádió, amelynek magyar adásában csak 18-án hallhattunk (igaz, akkor viszont értő és nagyon részletes) beszámolót az elmúlt két nap történéseiről, nagyjából egy időben a rádió román műsorának majd 50 perces összefoglalójával. A müncheni központ, jóllehet akkorra már működő budapesti szerkesztőséggel is rendelkezett, óvatosabb volt a körbezárt városból érkező hírek feldolgozásában és sugárzásában. (Erről, illetve a temesvári forradalomról itt lehet bővebben olvasni.)

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

A temesvári eseményeket most olyan fotók segítségével idézzük fel, amelyek eddig csak az Europeana 1989 honlapján jelentek meg. A nem túl jól sikerült, életlen és az előhívás során olykor meghibásodott képek amatőr szerzője ismeretlen, akárcsak az azokon szereplő katonák és civilek. Mint ahogyan a romániai forradalom kezdeti napjaiban mindenütt, a képeken is szinte tapintható a bizonytalanság, a feszült várakozás, a félelemmel vegyes kíváncsiság. Nem lehet pontosan tudni, ki kivel van, mi történik az utcákon, a lakótelep tömbházai közötti tereken, a kórház folyosóján. S azt végképp nem, hogy hová fog kifutni ez az egész.

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

false

 

Fotó: OSA Archívum/Europeana 1989

De mintha nem is ez lenne a leglényegesebb. Hanem a civil szándék, a közös elhatározás, hogy véget kell vetni a sok éve tartó állami terrornak és arroganciának, nélkülözésnek, nemzetközi elszigeteltségnek. Az az eltökélt, nyers, a következményekre fittyet hányó politikai akcionizmus, amely az 1977-es Zsil-völgyi és 1987-es brassói megmozdulásokat vezérelte, s amely Temesvárt is a tiszta forradalom városává tette.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.