„A dinoszauruszok miatt” - Márquez westernjéről az író fiával beszélgettünk

Film

A harmincas évei végén járó, ígéretes forgatókönyvírónak, Gabriel García Márqueznek 1966-ban jó éve volt: ekkor mutatták be a Tiempo de morir (Ideje meghalni) című mexikói westernfilmet, melynek Carlos Fuentes és ő írta a forgatókönyvét. Az idén fél évszázados westernről az író fiát, a jó nevű filmrendezőt, Rodrigo Garcíát kérdeztük.

Magyar Narancs: Hagyományos westernnek mondaná a Tiempo de morirt?

Rodrigo García: Egy mexikói kisvárosban játszódik, majdhogy valósághű helyszínen, de persze minden western műwestern, hiszen a vadnyugat sosem létezett. Van ebben a filmben minden, ami a westernben alapvetés. Visszatérő hős, aki nem akar hős lenni, de nincs más választása: pipa. Leszámolás a múlt bűneiért: pipa. Sorsszerűség: pipa. Ami viszont egyáltalán nincs benne, az a mágikus realizmus, amivel az apámat később oly sokszor azonosították. Inkább nevezném westernbe ágyazott görög tragédiának, mint bármi másnak. Valami hasonlóhoz tért vissza apám az Egy előre bejelentett gyilkosság krónikában. Az abban leírtakat ihlető gyilkosság az ötvenes években, tehát még a Tiempo de morir előtt esett. Apám persze nem volt nagy westernes, inkább Kuroszaváért és Truffaut-ért lelkesedett.

false

MN: 50 éve mutatták be a filmet. Jól öregedett?

RG: A sztori működik, súlya van, az alakítások rendben vannak. Arturo Ripstein nagyon fiatalon rendezte, azóta számos, sokkal kiforrottabb filmet készített. Szó se róla, rendezésileg kicsit fapados a film, de a főhőst játszó színész messze megelőzte a korát, mindazt, ami az idő tájt a mexikói színjátszást jellemezte. Realisztikus, a valóságban gyökerező alakítás az övé.

MN: A film főhőse 18 évet ült börtönben, az ön dédapja, Nicolás Márquez ezredes csak egyet, de mindketten gyilkosságért ültek, mert lelőtték az ellenfelüket. Aligha véletlen a párhuzam…

RG: Igen, a dédapám, azt hiszem, valóban megölt valakit, és természetesen nagyon megbánta, amit tett. Apám nem egy könyvében találni olyan figurát, aki lelőtt valakit, és ezért börtönbe csukták, vagy más módon bűnhődött. Ezt a többször felbukkanó alakot valóban az apám nagyapja ihlette. De nem ő az egyetlen figura a filmben, aki később is megjelent apám műveiben: szerepel a westernben egy ágyhoz kötött beteg, őt a Szerelem a kolera idején első oldalán láthatja viszont, ő az, aki öngyilkos lesz. De máshol is felbukkan.

Márquez & son

Márquez & son

 

MN: García Márquez maga is felbukkan egy 1964-es mexikói filmben, mely az egyik írásából született: a There Are No Thieves in This Town (Nincsenek tolvajok ebben a városban) című opusban a falusi mozi jegyszedőjeként tűnik fel. Büszke volt az alakítására?

RG: Hecc volt az egész, egy kis tréfa, semmi több. Nem hiszem, hogy apámból jó színész lett volna. Csak a saját bőrében volt hiteles, máséban aligha lett volna az.

MN: Ugyanebben a filmben Luis Buñuel is feltűnik a szereplők közt. A nagy mexikói filmrendező és az édesapja jól kijöttek egymással?

RG: Buñuel gyakran járt nálunk azokon a híres, vasárnapi családi ebédeken, melyek sosem akartak véget érni. Kamaszként én is sokszor láttam nálunk. Úgy festett, mint egy vidéki nagybácsi, valahonnan a hegyekből. Ránézésre meg nem mondta volna senki, hogy a huszadik század legnagyobb művésze ül az asztalunknál. Olyan családban nőttem fel, akikhez nem üzletemberek jártak, hanem mindenféle művészek, festők, írók, filmesek. Jó, azért néhány orvost is ismertünk. És persze politikusok is megfordultak nálunk. Főleg ellenállók és forradalmárok tartoztak a vendégkörhöz. Be-becsúszott egy-két reklámipari alak is, de ők is írók voltak, csak valamiből meg kellett élniük. A mi családunkban egyetlen vallást tiszteltek igazán: a jól elmondott jó sztoriét.

MN: Nem csak Buñuel, az apja is kísérletezett a szürrealizmussal: az eredmény egy kísérleti rövidfilm, A kék homár.

RG: Hát, igen, egy radioaktív rákról szólt. 40 éve láttam utoljára, többre én sem nagyon emlékszem.

false

MN: García Márquez filmkritikusként kezdte, meglehetősen Hollywood-ellenes kritikusként. Ön Amerikában dolgozik, nagy sztárokkal (például Ewan McGregorral, Glenn Close-zal, Anne Hathaway-jel - a szerk.) forgat: ez nem okozott feszültséget önök közt?

RG: Nem Hollywoodot utálta, csak a hollywoodi szemetet. A stúdiók lelketlen termékeit. Mindig is rajongott az amerikai filmekért. A Jurassic Park ügyében össze is különböztünk. Én nem szerettem, apám viszont imádta. De hát, miért? – kérdeztem. Mire ő: már hogyne szeretném, amikor dinoszauruszokat láthatok benne. A dinoszauruszok miatt szerette.

MN: Bergman nagy kedvence a Die Hard volt.

RG: Bergman sosem rendezte volna meg a Die Hardot, eszébe sem jutott volna, nem is tudta, hogy kell ilyet csinálni, de ettől még élvezhette nézőként. Tudja, mi volt Buñuel kedvence? Kubrick első világháborús filmje, A dicsőség ösvényei. Egy film az emberi méltóságról, a hősiességről. Ki gondolta volna, hogy pont ez a szíve csücske?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.