Film

A kórus

  • 2016. február 14.

Film

Az elárvult vadóc fiú gyönyörű szoprán hangon énekel, amikor épp nem verekszik. Sosem látott, de most a gyámhivatal megkeresése miatt kénytelenségből megjelenő apjának kapóra jön a tehetség: pénz nem számít, kapja a legjobb képzést az a gyerek – és főleg maradjon jó távol az „igazi” családtól az egyéjszakás kalandból fogant kölök a bentlakásos intézményben. Na, vajon lesz-e a kottát olvasni sem tudó, tanárok által le­nézett vidéki suttyóból az Ország (sőt, talán a világ) Legjobb Kórusának sztárja? Vajon megszereti-e őt végül a tehetségében s főleg elkötelezettségében erősen kételkedő Karnagy (zord külső, érző lélek: Dustin Hoffman)? Vajon megdobban-e az apai szív, midőn látja a sarj világraszóló talentumát, s befogadja-e őt a papának is megbocsátó, jól szituált család? Nagy kérdések ezek, de volnának nagyobbak is.

Például, hogy nem zajlik-e esetleg a legsötétebb terror, egók barbár küzdelme az angyali hangú nebulók hálószobáiban? Hogy nem működteti-e ezt az egész fiúkórus-bizniszt valami egészségtelen és perverz versenyszellem? Hogy miféle traumával is kell szembenéznie azoknak, akik fanatikus oda­adással felépítették magukban az Énekest, s kifejlesztett készségeik teljes birtokában egyik napról a másikra elillan minden képességük (mutálni kezdenek)? Ez utóbbi kérdések mindegyikét érinti s egyúttal virtuóz módon meg is kerüli a film. Szép, mívesen megcsinált, teljesen érdektelen, a jóság és szépség erejéről didaktikus szólamokban fogalmazó karriertörténet csupán, azoknak, akik még nem unják az ilyesmit halálosan.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.