Film

A kórus

  • 2016. február 14.

Film

Az elárvult vadóc fiú gyönyörű szoprán hangon énekel, amikor épp nem verekszik. Sosem látott, de most a gyámhivatal megkeresése miatt kénytelenségből megjelenő apjának kapóra jön a tehetség: pénz nem számít, kapja a legjobb képzést az a gyerek – és főleg maradjon jó távol az „igazi” családtól az egyéjszakás kalandból fogant kölök a bentlakásos intézményben. Na, vajon lesz-e a kottát olvasni sem tudó, tanárok által le­nézett vidéki suttyóból az Ország (sőt, talán a világ) Legjobb Kórusának sztárja? Vajon megszereti-e őt végül a tehetségében s főleg elkötelezettségében erősen kételkedő Karnagy (zord külső, érző lélek: Dustin Hoffman)? Vajon megdobban-e az apai szív, midőn látja a sarj világraszóló talentumát, s befogadja-e őt a papának is megbocsátó, jól szituált család? Nagy kérdések ezek, de volnának nagyobbak is.

Például, hogy nem zajlik-e esetleg a legsötétebb terror, egók barbár küzdelme az angyali hangú nebulók hálószobáiban? Hogy nem működteti-e ezt az egész fiúkórus-bizniszt valami egészségtelen és perverz versenyszellem? Hogy miféle traumával is kell szembenéznie azoknak, akik fanatikus oda­adással felépítették magukban az Énekest, s kifejlesztett készségeik teljes birtokában egyik napról a másikra elillan minden képességük (mutálni kezdenek)? Ez utóbbi kérdések mindegyikét érinti s egyúttal virtuóz módon meg is kerüli a film. Szép, mívesen megcsinált, teljesen érdektelen, a jóság és szépség erejéről didaktikus szólamokban fogalmazó karriertörténet csupán, azoknak, akik még nem unják az ilyesmit halálosan.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.